0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2010

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Agnieszka Lasota

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 39,80 zł
35,82 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej

Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i przeprowadzone badania skupiają się wokół dwóch obszarów tematycznych: relacji pomiędzy rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a osiągnięciami językowymi dziecka oraz roli interakcji rodzic – dziecko w rozwoju komunikacji i symbolizacji dziecięcej.

Niniejsze opracowanie empiryczne stanowi część szeroko zakrojonych badań nad rozwojem językowym u dzieci polskich. Uwzględniono w nim wyniki badań, którymi objęto 99 dzieci: z podejrzeniem zaburzenia typu "Specific Language Impairment", charakteryzujące się bardzo niskim poziomem rozwoju mowy oraz z dwóch grup porównawczych, o przeciętnym poziomie rozwoju mowy oraz ponadprzeciętnym poziomie rozwoju mowy.

W pierwszej części publikacji przedstawiono zarówno klasyczne, jak i nowsze koncepcje dotyczące roli symboli i znaków, tj. gestów i działań symbolicznych oraz języka, w ujmowaniu rzeczywistości oraz porozumiewaniu się. W opisie procesu komunikowania się nawiązano do nurtu badań nad zmianami rozwojowymi zachodzącymi w relacji gestykulacja – mowa. Pokazano rozwojowe ujęcie komunikacji niejęzykowej dzieci we wczesnej ontogenezie, z uwzględnieniem zmian w funkcji, jaką pełni gestykulacja. Poszukiwano empirycznego potwierdzenia istnienia związku między rozwojem gestykulacji a rozwojem mowy nie tyle u dzieci prawidłowo rozwijających się, co z zaburzonym rozwojem kompetencji językowych.

Książka jest próbą analizy słabo opisanego w Polsce problemu zaburzenia rozwoju językowego u małych dzieci, a także przeglądu aktualnego stanu badań nad symbolicznym przedstawianiem rzeczywistości oraz komunikacją niejęzykową dzieci z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju językowego. Odrębną część stanowią rozważania na temat roli dorosłych w rozwoju reprezentacji symbolicznej dziecka we wczesnym dzieciństwie, przejawiającej się w mowie i zabawie. Potwierdzono tezę, że jakość interakcji dziecko – rodzic ma istotny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka. Zaznaczono również, że interakcja ta ma charakter transakcyjny.

Przeprowadzone badania pozwoliły na ocenę poziomu i rodzaju komunikatów niejęzykowych używanych przez dzieci z różną sprawnością językową podczas interakcji z dorosłym. Analiza wyników wykazała różnice międzygrupowe w zakresie poziomu komunikacji niejęzykowej oraz stosowania odmiennych strategii komunikacyjnych. Analiza zachowań rodziców potwierdziła, że rodzice dzieci z różnym poziomem rozwoju mowy stosują odmienne strategie podczas komunikowania się z nimi. Rodzice dzieci z podejrzeniem SLI częściej stosują strategie ograniczające oraz kontrolę imperatywną, pozostali zaś częściej prezentują rozwijające strategie językowe i niejęzykowe.

Niniejsza publikacja pozwoli na lepsze zrozumienie mało opisanego i wciąż nieznanego w Polsce zaburzenia SLI oraz związanych z nim problemów, z którymi borykają się dzieci już w okresie wczesnego dzieciństwa.

Prezentowana książka ta jest przeznaczona zarówno dla specjalistów psychologów, pedagogów i logopedów, jak i rodziców zainteresowanych rozwojem swoich dzieci.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja »
    3. Logopedia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7587-272-9
  • ISBN druku: 978-83-7587-272-9
  • Liczba stron: 192
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie	7
Rozdział 1. Gestykulacja i symbolizacja w procesie komunikacji	11
	Co to jest komunikacja niejęzykowa?	13
		Rozwój i funkcje gestykulacji w ontogenezie	13
		Używanie gestów i komunikatów niejęzykowych przez małe dzieci	17
	Relacja pomiędzy rozwojem gestykulacji a mową w komunikowaniu się	24
	Komunikacja językowa we wczesnym dzieciństwie	29
		Nabywanie języka przez dzieci	30
		Zaburzenia rozwoju mowy i języka	34
		Opóźnienie rozwoju mowy	37
	Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego – Specific Language Impairment	39
		Zdolność komunikowania się u dzieci z SLI	44
Rozdział 2. Metodologiczne podstawy badań	47
	Uzasadnienie wyboru przedmiotu badań	47
	Problematyka badawcza	48
	Warunki i przebieg badań oraz charakterystyka badanej grupy	49
	Procedura badawcza	51
Rozdział 3. Gesty i symbole w komunikacji dzieci osiemnastomiesięcznych	55
	Dyskusja wyników	72
Rozdział 4. Strategie komunikacyjne wykorzystywane w interakcji z rodzicem przez dzieci dwuipółletnie w sytuacji zabawowo-zadaniowej	79
	Strategie nieinterakcyjne w komunikacji badanych dzieci	81
	Strategie interakcyjne w komunikacji badanych dzieci	84
Rozdział 5. Komunikacja niejęzykowa u dzieci w sytuacji zadaniowej, zabawowej i interakcyjnej	95
	Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie poznawczej	95
	Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie konstrukcyjnej	110
		Wrzucanie figur	111
		Układanka „Domek”	120
		Budowanie wieży z klocków	126
	Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie swobodnej	132
	Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w sytuacji interakcyjnej	136
Rozdział 6. Rola dorosłych w rozwoju gestykulacji i symbolizacji u małego dziecka	147
	Strategie rodziców w komunikacji z dzieckiem	152
	Strategie rodziców w sytuacji zabawowej	153
		Werbalne strategie zachowania rodziców	154
		Niewerbalne strategie zachowania rodziców w postaci gestykulacji	159
		Strategie kierowania uwagą dziecka	160
	Strategie rodziców w sytuacji komunikacyjnej	163
		Strategie kierowania uwagą dziecka	163
		Strategie zachowania rodziców	164
Rozdział 7. Gesty i symbole w komunikacji dzieci dwuipółletnich – refleksje naukowe	167
	Rodzaje gestykulacji a poziom rozwoju mowy	170
	Funkcje auto- i alteradaptatorów w procesie komunikacji dziecięcej	175
	Relacja pomiędzy rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a rozwojem mowy	176
	Jakość interakcji rodzic – dziecko a zdolności komunikacyjne dziecka we wczesnym dzieciństwie	179
	Zakończenie	182
Literatura	185

Inni Klienci oglądali również

13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

In den Cordilleren

„In den Cordilleren” ist der Fortsetzung des Südamerika-Romans „Am Rio de la Plata”. Die Reisegesellschaft ist nun auf dem Weg in die Pampa de Salinas. Unterwegs treffen sie auf Pena, der für eine Gruppe von Siedlern u...
27,90 zł 31,00 zł
Do koszyka

Zarządzanie komunikacją i wiedzą w planowaniu cywilnym oraz zarządzaniu kryzysowym

Na zarządzanie komunikacją i wiedzą w organizacji składają się ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie zależne procesy. Z jednej strony sprawnośćkomunikacji, jej dwu- lub nawet wielokierunkowość umożliwiają poprawną propagację oraz wymianę informacj...
11,70 zł 13,00 zł
Do koszyka

Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci głuchych. Komunikacja i procesy poznawcze

W książce postanowiono spojrzeć przez pryzmat dwujęzyczności na dwa aspekty funkcjonowania dzieci głuchych, czyli na komunikację i procesy poznawcze. Oba te obszary są interesujące zarówno z punktu widzenia naukowca zajmującego się głuchotą, jak...
31,41 zł 34,90 zł
Do koszyka

Legion Nieśmiertelnych. Tom 2. Świat Pyłu

Flota Bojowa Galaktycznych przybyła w 2052 roku. Aby uniknąć całkowitej zagłady z rąk przybyszów, Ziemia dołącza do rozległego Imperium obejmującego znaczną część Mlecznej Drogi. Naszym jedynym wartościowym towarem są owiane złą sławą legiony na...
28,35 zł 31,50 zł
Do koszyka

Communication design, czyli projektowanie komunikacji

To już drugie wydanie cieszącego się niesłabnącą popularnością podręcznika profesora Michela Fleischera, w którym autor niezwykle kompleksowo i w szerokich kontekstach przybliża Czytelnikom problematykę designu. W książce omówiono sam pro...
21,51 zł 23,90 zł
Do koszyka

Pokaż mi swój świat

Justyna, dwudziestojednoletnia studentka psychologii, w ramach zaliczenia zajęć musi przygotować projekt pod tytułem Pokaż mi swój świat. Długo zastanawia się, jak zabrać się za ten pozornie łatwy, choć bardzo intrygujący temat. Wtedy z pomocą p...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!