Świadczenia szpitalne w powiązaniu z procesami zaopatrzenia medycznego i niemedycznego
Celem książki jest pokazanie uwarunkowań świadczeń szpitalnych w powiązaniu z procesami zaopatrzenia zarówno medycznego, jak i niemedycznego, które mają wpływ na bezpieczeństwo pacjenta, minimalizację błędów niemedycznych i uzyskanie satysfakcji pacjenta z udzielonych świadczeń zdrowotnych. Opracowanie ukazuje także problemy wynikające z implementacji przepisów prawnych mających wpływ na zmniejszenie nierówności w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności świadczeń wysokospecjalistycznych udzielanych przez szpitale, oraz na praktykę funkcjonowania opieki zdrowotnej. W poszczególnych rozdziałach: opisano szczegółowo szpital jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, który zajmuje się udzielaniem świadczeń zdrowotnych, scharakteryzowano procesy zachodzące w szpitalu od przyjęcia pacjenta do jego wypisu, omówiono procesy zaopatrzenia medycznego i niemedycznego, które muszą zaistnieć, aby pacjent otrzymał odpowiednią usługę, pokazano katalog działań maksymalizujących bezpieczeństwo pacjenta - jego bezbłędną identyfikację, prawidłowe dostarczanie wyrobów medycznych i produktów leczniczych - prowadzących do dostarczenia świadczenia zdrowotnego o odpowiedniej jakości.
Wykaz skrótów 11
Wprowadzenie 17
Rozdział I Szpital jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego 27 1. Definicja szpitala 27 2. Podmioty lecznicze będące i niebędące przedsiębiorcami 31 3. Szpitale kliniczne 35 4. Spółki kapitałowe jako forma prowadzenia działalności leczniczej 37 4.1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 38 4.2. Spółka akcyjna 40
Rozdział II Zasoby ludzkie w szpitalu 43 1. Organy zarządzające: kierownictwo/zarząd, rada społeczna, rada nadzorcza 43 2. Pracownicy szpitala 52
Rozdział III Zasoby rzeczowe w szpitalu. Wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia szpitala 77
Rozdział IV Świadczenia zdrowotne udzielane przez szpitale 84 1. Rodzaje świadczeń zdrowotnych 84 1.1. Standard świadczeń zdrowotnych 86 1.2. Świadczenia gwarantowane 89 1.2.1. Uwagi ogólne 89 1.2.2. Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego 92 2. Zlecenie lekarskie 96 3. Odpłatne świadczenia 98 4. Brak gwarancji udzielania świadczeń w przypadku likwidacji podmiotu 100 5. Warunki zawierania i realizacji umów w zakresie leczenia szpitalnego 103 6. Kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia 107
Rozdział V Procesy w szpitalu od przyjęcia pacjenta do wypisu 111 1. Podstawa i tryby przyjęcia pacjenta do szpitala 111 1.1. Skierowanie od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej 111 1.2. Potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej 116 1.3. Pakiet onkologiczny 122 2. Koncepcja łańcucha wartości 127 3. Leczenie szpitalne 130 3.1. Wyrażenie zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego 130 3.2. Konsultacje w szpitalu 132 3.3. Wypisanie pacjenta ze szpitala 133
Rozdział VI Procesy zaopatrzenia medycznego w szpitalu 139 1. Zaopatrzenie medyczne 139 2. Apteka szpitalna 144 3. Transport w szpitalu 154 4. Sterylizacja 156
Rozdział VII Procesy zaopatrzenia niemedycznego w szpitalu 159 1. Usługi żywienia 159 2. Utrzymanie czystości 168 3. Zarządzanie odpadami medycznymi 170
Rozdział VIII Wybrane działania minimalizujące koszty działalności szpitali 178 1. Szpitalne grupy zakupowe 178 2. Outsourcing 189 3. Benchmarking 190 4. TBM 192 5. Lean management - lean hospital 193
Rozdział IX Znaki identyfikacyjne i stosowanie wyrobów medycznych a bezpieczeństwo pacjenta 197 1. Znaki identyfikacyjne pacjentów 197 2. Ochrona danych osobowych pacjenta 213 3. Bezpieczeństwo pacjentów odnośnie do stosowania wyrobów medycznych 230
Rozdział X Zagrożenia bezpieczeństwa pacjenta i metody minimalizacji tego zjawiska 234 1. Zakażenia szpitalne a jakość usług zdrowotnych 234 2. Zewnętrzne systemy zapewnienia jakości a bezpieczeństwo pacjenta 241 3. Satysfakcja pacjenta 254 4. Zintegrowana opieka zdrowotna 257
Zakończenie 259
Bibliografia 267
Akty prawne 283