Studia Artystyczne. Nr 1: Sztuka w przestrzeniach współczesności - 08 Zagadnienie koloru oraz sposoby kształtowania brzmienia w nowoczesnej muzyce fortepianowej – zarys problematyki badawczej
Podjęte przez autorów „Studiów Artystycznych” próby analizy wybranych aspektów rzeczywistości stały się podstawą do tworzenia dyskursów nad miejscem i rolą sztuki we współczesności. Ideą wydawnictwa niniejszego numeru jest wielowymiarowe i interdyscyplinarne ukazanie sztuki, a w tym: muzyki, sztuk plastycznych, grafiki i gier komputerowych w różnych jej aspektach. W publikacji znajdują się następujące obszary tematyczne: teoretyczne rozważania o sztuce, jej projektowanie, wykonanie i interpretacja artystyczna, percepcja, innowacyjne trendy uprawiania sztuki oraz propagowania edukacyjnej i wychowawczej roli sztuki w szeroko rozumianym środowisku życia człowieka. Numer pierwszy publikacji nosi tytuł: „Studia Artystyczne”. Sztuka w przestrzeniach współczesności. Jest pracą zbiorową, wydawnictwem ciągłym z rocznym trybem druku. Każdy kolejny numer będzie posiadał własny podtytuł zgodny z treścią zawartych w nim tekstów. Układ publikacji jest działowy i dzieli zamieszczone w nim teksty na części tematyczne. W części pierwszej znajdują się rozprawy teoretyczne o sztuce, w drugiej opis doświadczeń i rozważań o praktyce wykonawczej sztuki, trzecia część skupia myślenie o edukacyjnych uwarunkowaniach kształcenia artystycznego na różnych poziomach kształcenia. Całość tomu zamyka Dodatek Artystyczny prezentujący najważniejsze osiągnięcia artystyczne i naukowe pedagogów Instytutu Muzyki i Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego w danym roku kalendarzowym. Publikacja ta jest wynikiem współpracy naukowej i artystycznej pedagogów Wydziału Artystycznego z partnerskimi ośrodkami naukowymi w kraju i spoza granic. Odbiorcami publikacji mogą być: nauczyciele akademiccy kierunków artystycznych i pedagogiczno-artystycznych, artyści profesjonalni i nieprofesjonalni, muzycy, dyrygenci, studenci, pracownicy instytucji oświatowych i kulturalno-oświatowych, muzea, biblioteki, działacze artystycznego ruchu amatorskiego, pasjonaci sztuką współczesną.
Spis treści
Wprowadzenie / 3
Jadwiga Uchyła-Zroski
Część pierwsza
Teoretyczne rozprawy i rozważania o sztuce
Ryszard Solik: Dylematy nadmiaru / 7
Ireneusz Botor: Do czego potrzebna jest dziś sztuka? / 13
Aleksandra Giełdoń-Paszek: Zakładnik piękna – koncepcja sztuki według Jarosława Iwaszkiewicza / 20
Jan Kudlička: Krajina – Človek – Stopa / 30
Tadeusz Rus: Upowszechnianie sztuki wobec kultury masowej / 32
Jolanta Szulakowska-Kulawik: Ars Antiqua wobec Ars Nova muzyki francuskiej XX wieku – Jean Françaix oraz Jaques Ibert w tle przemian modernizmu scjentycznego / 36
Bogumiła Mika: Z historii zapożyczeń „muzyki w muzyce” / 49
Część druga
Z doświadczeń praktycznych i wykonawczych sztuki
Agnieszka Kopińska: Zagadnienie koloru oraz sposoby kształtowania brzmienia w nowoczesnej muzyce fortepianowej – zarys problematyki badawczej / 59
Izabella Zielecka-Panek: Działalność Artystyczna Chóru Uniwersytetu Śląskiego w latach 1998–2013 na tle 105-letniej tradycji Towarzystwa Śpiewaczego „Harmonia” w Cieszynie / 65
Część trzecia
Edukacyjne uwarunkowania kształcenia artystycznego
Małgorzata Łuszczak, Remigiusz Kopoczek, Katarzyna Kroczek-Wasińska: Space mixing / 81
Jadwiga Uchyła-Zroski: Edukacja aksjologiczna w kształceniu akademickim studentów kierunków pedagogiczno-artystycznych / 87
Grażyna Darłak: Śpiewa słowik, a z nim dzieci, siedem słowiczątek… O pieśniach Witolda Lutosławskiego dla dzieci / 96
Anna Waluga: Rodzima muzyka ludowa u podstaw wprowadzania dzieci w świat muzyki / 105
Dominika Lenska: Folklor dziecięcy – jego rola i miejsce w edukacji muzycznej dziecka / 111
Ewa Bogdanowicz, Grażyna Durlow: Zrozumieć muzykę – ruch w edukacji dziecka / 117
Dodatek
Spis wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych pracowników Wydziału Artystycznego w roku 2012
Instytut Muzyki / 125
Instytut Sztuki / 133
Galeria prac / 137