Standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku edukatora do spraw diabetologii
Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia. Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne.
Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.
Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są: „Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz procedury .
Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii.
Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę.
Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.
Opracowanie należy uznać za bardzo cenne z punktu widzenia poznawczego i praktycznego. Autorki wykorzystując własne doświadczenie zawodowe oraz analizę dostępnego piśmiennictwo przedstawiły kompleksowe podejście do opieki nad pacjentem z cukrzycą z punktu widzenia pielęgniarki/położnej na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Edukacja chorego z cukrzycą jest jednym z podstawowych zadań pielęgniarki, a jej powodzenie zależy od wiedzy i doświadczenia pielęgniarki oraz umiejętności współpracy z innymi członkami zespołu opieki zdrowotnej, pacjentem i jego rodziną. Istotą edukacji jest pomoc pacjentowi w akceptacji choroby, przygotowanie go samokontroli choroby i uzyskania niezależności w opiece. Pacjent, który kontroluje swoją chorobę, uzyskuje lepsze wskaźniki skuteczności leczenia, rzadziej występują u niego powikłania i ma lepszą jakość życia.
dr hab. n. hum. Maria Kózka, prof. UJ,
Seria Praktyka pielęgniarska
Zachęcamy do zapoznania się z serią książek poświęconych praktyce pielęgniarskiej.
W serii znajdziecie publikacje niezbędne w codziennej praktyce, jak np. obliczanie dawek leków, szczepienia ochronne, komunikowanie się z pacjentem, problemy pielęgnacyjne pacjentów z różnymi schorzeniami.
Publikacje zostały przygotowane przez autorów – praktyków z wieloletnim doświadczeniem.