0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Społeczna odpowiedzialność banków. Między ochroną konsumenta a osłoną socjalną

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2009

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Włodzimierz Szpringer

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 73,00 zł
65,70 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Społeczna odpowiedzialność banków. Między ochroną konsumenta a osłoną socjalną

Książka odpowiada potrzebie stworzenia nowej definicji roli banków i parabanków w "społeczeństwie kredytowym". Zasady sztuki bankowej nie pozwalają udzielać pożyczek każdemu "na życzenie", co powoduje ogromne konflikty i spory. Dostawcy usług consumer finance, poszerzając swoją działalność na nowe segmenty rynku, są oskarżani o "drapieżne pożyczanie" - sprzedaż drogich usług konsumentom, co wpędza ich w pułapkę zadłużenia oraz nie sprzyja integracji społecznej. Prawodawca proponuje wiele nowych instytucji, które powinny łagodzić ten konflikt interesów i skłaniać banki do akceptacji dobrych praktyk, lecz niestety nie zawsze są to regulacje skuteczne.

Monografia będzie cennym uzupełnieniem podręczników do prawa bankowego, które już od dawna opiera się nie tylko na ustawie - Prawo bankowe, lecz obejmuje m.in. regulacje dotyczące kredytu konsumenckiego, upadłości konsumenckiej, elektronicznych instrumentów płatniczych, bankowości spółdzielczej i spółdzielczości kredytowej.

Książka zainteresuje pracowników naukowych i studentów kierunków ekonomii, zarządzania i prawa, kadrę kierowniczą banków i innych instytucji finansowych, pracowników instytucji publicznych zaangażowanych w ocenę skutków regulacji (OSR), a zwłaszcza w problemy ochrony konsumenta, etyki biznesu oraz integracji społecznej.

  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-264-4697-9
  • ISBN druku: 978-83-7601-763-1
  • EAN: 9788326446979
  • Liczba stron: 312
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów 	  11
Uwagi wstępne 	  15
Rozdział I	Konkurencja a regulacja na rynku consumer finance 	  23
1.1. Wspólny rynek usług finansowych Unii Europejskiej 	  23	1.2. Zasada kraju pochodzenia dostawcy a problemy ochrony odbiorcy (dyrektywa 2000/31/WE o handlu elektronicznym a dyrektywa 2002/65/WE dotycząca sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość) 	  24	1.3. Czy świadczenie konsumenckich usług finansowych na odległość jest realne? 	  28	1.4. Wpływ Internetu na pośrednictwo finansowe 	  31	1.5. Czy grozi nam odpośredniczenie? Wzrost znaczenia usług płatniczych 	  32	1.6. Wpływ nowych technologii na rynek consumer finance 	  34	1.7. Rynek kart płatniczych - kierunki rozwojowe 	  35	1.8. Bankowość elektroniczna - problem bezpieczeństwa 	  38	1.9. Kontekst systemowy wdrażania nowoczesnej technologii - perspektywa dopuszczalności pomocy publicznej, wprowadzania "usług w ogólnym interesie gospodarczym" oraz współpracy kartelowej 	  41 	1.10. Harmonizacja prawa a konkurencja regulacyjna 	  42
Rozdział II	Łagodzenie asymetrii informacyjnej na rynku consumer finance (wiedza - umiejętność - zaufanie) 	  46
2.1. Dorobek ekonomii instytucjonalnej 	  46	2.2. Prawo informacyjne a ochrona konsumenta 	  51	2.3. Finansowa umiejętność konsumenta 	  54	2.3.1. Kluczowa koncepcja - unikanie nadmiaru informacji 	  54	2.3.2. Problem optymalnej regulacji kredytu konsumenckiego 	  56	2.3.3. Przejrzystość kredytowania - odpowiedzialne udzielanie kredytu - jak pogodzić punkt widzenia konsumentów i dostawców? 	  58	2.3.4. Główny problem rynku consumer finance - możliwość najlepszego skorzystania z informacji 	  60	2.3.5. Finansowa edukacja konsumenta 	  63
Rozdział III	Ochrona konsumenta - tendencje rozwojowe 	  71
3.1. Ochrona konsumenta - uwagi ogólne 	  71	3.2. Ochrona konsumenta usług bankowych - regulacje europejskie czy krajowe? 	  76	3.2.1. Wprowadzenie 	  76	3.2.2. Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych 	  77	3.2.3. Problem harmonizacji prawa kontraktowego 	  78	3.2.4. Odpowiedzialne kredytowanie (kredyt konsumencki) 	  79	3.2.5. Regulacje antylichwiarskie (kontekst nieuczciwych klauzul kontraktowych) 	  81	3.2.6. Brak harmonizacji upadłości konsumenckiej 	  83	3.2.7. Dyrektywa o usługach płatniczych 	  84	3.2.8. Koncepcja rachunku bankowego jako usługi powszechnej 	  86	3.2.9. Lojalność a mobilność klientów banków - czy istnieje potrzeba regulacji? 	  88
Rozdział IV	Społeczna odpowiedzialność banków a bankowość socjalna 	  91
4.1. Uwagi ogólne 	 91	4.2. Prawo umów - autonomia woli czy ochrona słabszych? 	 94	4.3. Ekonomia społeczna 	  95	4.4. Podejście instytucjonalne w ekonomicznej analizie prawa	  98	4.5. Wykluczenie społeczne, finansowe i cyfrowe (współzależności) 	  101	4.6. Finanse socjalne 	  104	4.7. Problem społecznej odpowiedzialności banków 	  106	4.8. Doświadczenia Stanów Zjednoczonych 	  109	4.8.1. Community Reinvestment Act 	  109	4.8.2. Sprzeczne oceny Community Reinvestment Act 	  111	4.9. Społeczna odpowiedzialność banków - poczucie misji czy chwyt marketingowy? 	  113	4.10. Dobre praktyki jako element ładu korporacyjnego - przykłady 	  118	4.11. Banki alternatywne 	  125	4.12. Banki spółdzielcze i spółdzielczość kredytowa 	  131	4.12.1. Banki spółdzielcze a SKOK-i (misja społeczna - ratio legis?) 	  131	4.12.2. Udziały członkowskie w bankach spółdzielczych trwałym elementem kapitałów własnych? 	  135
Rozdział V	Rachunek bankowy jako usługa powszechna 	  144		5.1. Celowość regulacji instytucji "rachunku dla każdego" jako instrumentu integracji społecznej osób o niskich dochodach 	  144	5.2. Rachunek bankowy jako usługa powszechna 	  145	5.3. Rozwój koncepcji "rachunku dla każdego" 	  148	5.4. Wymogi praktyczne dostępu do rachunku 	  149	5.5. Kierunki regulacji prawnej "rachunku dla każdego" 	  151	5.5.1. Uwagi wstępne 	  151	5.5.2. Doświadczenia krajów regulujących "rachunek dla każdego" 	  152	5.5.3. Doświadczenia krajów nieregulujących "rachunku dla każdego" 	  153	5.5.4. Faktyczny dostęp do rachunku bankowego 	  156	5.5.5. Problem zmiany rachunku bankowego 	  158	5.5.6. Rachunek bankowy w Polsce 	  162	5.5.7. Czy można wprowadzić przymus posiadania rachunku bankowego dla świadczeniobiorców ZUS i KRUS? 	  163	5.6. Kontekst instytucjonalny "rachunku dla każdego" 	  167	5.6.1. Jednolity Obszar Płatności w Euro (SEPA) 	  167	5.6.2. Regulacje antylichwiarskie - kontekst systemów scoringowych 	  173	5.7. Wnioski	  175
Rozdział VI	Dyrektywa o kredycie konsumenckim a rozwój rynku consumer finance 	  182
6.1. Problemy konkurencji ze strony parabanków 	  182	6.2. Pojęcie instytucji kredytowej (banku) w krajach Unii Europejskiej - kierunki interpretacji 	  186	6.3. Wnioski	  191	6.4. Rynek usług consumer finance 	  192	6.5. Nowa dyrektywa o kredycie konsumenckim - kierunki regulacji 	  194	6.6. Czy jednolity rynek europejski dla usług consumer finance jest możliwy? 	  198	6.7. Ocena skutków regulacji i ekonomiczna analiza prawa - uwagi ogólne 	  202	6.8. Ochrona konsumenta na rynku usług consumer finance - cele a środki i metody 	  204	6.9. Ocena skutków regulacji dyrektywy o kredycie konsumenckim - uogólnienia i wnioski 	  209
Rozdział VII	Regulacje antylichwiarskie a nadmierne zadłużenie 	  213
7.1. Regulacje antylichwiarskie - historia zwalczania lichwy 	  213	7.2. Czy limitowanie oprocentowania może skutecznie zapobiegać nadmiernemu zadłużeniu? 	  216	7.3. Przedmiot, zakres i rodzaj regulacji 	  218	7.4. Czy klauzule generalne są skuteczne? 	  222	7.5. Problemy regulacji limitów maksymalnych - doświadczenia światowe 	  224	7.6. Lichwa - ocena skutków regulacji 	  227	7.7. Wnioski	  233
Rozdział VIII	Kredyt związany - pułapki regulacji. Jak daleko powinna sięgać ochrona konsumenta? 	  239
8.1. Punkt widzenia banków - możliwość żądania zwrotu kredytu udzielonego sprzedawcy również od konsumenta 	  239	8.2. Niejasność regulacji - problem wzajemnych relacji między ustawą o kredycie konsumenckim a kodeksem cywilnym - rozbieżne możliwości interpretacji 	  241	8.3. Sposób myślenia i charakter argumentacji UOKiK w sprawach przeciwko Kredyt Bank S.A. i HSBC Bank Polski S.A. 	  242	8.4. Problem realizacji uprawnienia konsumenta do wycofania się z umowy kredytowej w ciągu 10 dni - czy przywilej konsumenta może być bezwarunkowy? 	  248	8.5. Wnioski	  252
Rozdział IX	Instytucja upadłości konsumenckiej - ochrona konsumenta czy osłona socjalna? 	  259
9.1. Zjawisko zadłużenia a problem nadmiernego zadłużenia 	  259	9.2. Model amerykański a europejski - różne punkty widzenia 	  262	9.3. Dwa główne modele upadłości konsumenckiej - fresh start oraz earned fresh start 	  268	9.4. Rozwiązania europejskie - podobieństwa i różnice 	  270	9.5. Konwergencja modeli amerykańskiego oraz europejskiego - moralność płatnicza jako wspólny mianownik 	  272	9.6. Możliwości praktycznego wdrożenia "testu uczciwości" 	  273	9.7. Perspektywa harmonizacji 	  276	9.8. Wnioski	  278	9.9. Regulacja upadłości konsumenckiej w Polsce 	  279
Bibliografia 	  289
Wykaz stron internetowych 	  308
Wykaz aktów prawnych 	  308
Słowa kluczowe: monografia konsument

Inni Klienci oglądali również

56,88 zł 63,20 zł
Do koszyka

Między nami.

Wyjątkowe wydanie wierszy Jacka Kaczmarskiego z okazji 60. rocznicy urodzin poety. Jacek Kaczmarski to jeden z największych bardów współczesnej polskiej piosenki poetyckiej. Jego mocny głos, genialne teksty i wiel...
28,80 zł 32,00 zł
Do koszyka

Innowacyjność banków komercyjnych w Polsce – ujęcie modelowe

Rosnąca i wielopłaszczyznowa rywalizacja na współczesnym rynku usług bankowych powoduje, że banki poszukują nowych, skutecznych i innowacyjnych metod uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej. W tym kontekście umiejętność budowy innowacyjności b...
33,21 zł 36,90 zł
Do koszyka

Instrumenty i mechanizmy wsparcia finansowego banków spółdzielczych

W publikacji przedstawiono ewolucję rozwiązań funduszy pomocowych banków spółdzielczych prowadzącą do utworzenia systemów ochrony. Wskazano także na przemiany bankowości spółdzielczej w latach 1990–2016 wynikające ze z...
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Europa socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?

Działalność w dziedzinie polityki społecznej jest bez wątpienia coraz istotniejszym fragmentem aktywności Unii Europejskiej. Wzmocniło ten stan rzeczy wejście w życie w grudniu 2009 r. Traktatu Lizbońskiego, który m.in. nadał prawny charakter Ka...
13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

Sprawozdanie finansowe za 2021 r. – zatwierdzanie, składanie, przechowywanie i odpowiedzialność

"Zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego oznacza przyjęcie do wiadomości i akceptację przez organ zatwierdzający (tj. właścicieli jednostki) prawdziwości zawartych w nim danych o stanie majątkowym, finansowym i wyniku działalności jednostk...
153,00 zł 170,00 zł
Do koszyka

Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji. Studium administracyjnoprawne na tle porównawczym

Monografia stanowi analizę pozycji prawnej uczestników społeczności lokalnej oraz jednostek samorządu terytorialnego w procesie wykorzystania poszczególnych instrumentów partycypacji społecznej. Informacje w niej zawarte pozwalają ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!