Społeczeństwo włączające a komunikacja
„Niniejsza monografia ma charakter teoretyczno-praktyczny i jest próbą poszerzenia perspektywy poznawczej w granicach dotychczasowego ujęcia komunikacji włączającej. Głównym celem monografii jest ukazanie Czytelnikowi wieloaspektowego ujęcia podjętej w artykułach problematyki. Autorzy prezentowanych tekstów są teoretykami i praktykami bezpośrednio związanymi z pracą na rzecz osób z niepełnosprawnością. Analizując najistotniejsze przemiany zachodzące w szeroko rozumianej komunikacji osób z niepełnosprawnością, akcentują potrzebę wdrażania nowatorskich lub/i alternatywnych projektów organizacyjno-metodycznych po to, aby osoby z niepełnosprawnością miały szansę na samouznanie i samorealizację na każdym etapie rozwoju. […] Monografia ze względu na specyfikę omawianych zagadnień znajdzie szerokie grono odbiorców, wśród których powinni się znaleźć pedagodzy, logopedzi, terapeuci, psychologowie, rodzice dzieci z niepełnosprawnością, studenci i inne osoby, którym bliskie jest zrozumienie złożoności omawianych problemów. Dzięki prezentacji celowo dobranych treści, napisanych przez czołowych ekspertów i praktyków, Czytelnicy otrzymają kompendium wiedzy w zakresie dwóch wydzielonych działów (rozdziałów), co w dużym stopniu podnosi walory recenzowanej pracy zbiorowej”. Z recenzji dr hab. Katarzyny Pluteckiej, prof. UP
Wstęp 7
DYSKURS NAD KOMPETENCJAMI KOMUNIKACYJNYMI
Jacek Jarosław Błeszyński
Wykorzystanie wspomagającej i alternatywnej komunikacji – wybrane metody i wyzwania nowej technologii 13
Ditta Baczała
Akces osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa – komunikacja 27
Magdalena Grycman
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób wykorzystujących wspomagające sposoby do porozumiewania się 45
Agnieszka Rygielska
Komunikacja alternatywna i wspomagająca 85
WSPOMAGANIE OSÓB Z ZABURZENIAMI W SPOŁECZEŃSTWIE W ODNIESIENIU DO KOMUNIKACJI I EDUKACJI
Bogdan Szczepankowski
Znaki ręczno-ustne Jana Siestrzyńskiego jako początek komunikacji wspomagającej na ziemiach polskich 105
Jolanta Zielińska, Klaudia Piotrowska-Madej
Komunikacja AAC w terapii osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną 121
Aleksandra Królak
Aplikacja b-Link jako narzędzie wspomagające nauczanie osób z niepełnosprawnościami narządów ruchu 133
Róża Sobocińska
Komunikacja osób z jąkaniem w społeczeństwie 149
Katarzyna Białas-Paluch
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych u dzieci z autyzmem za pomocą PECS (Picture Exchange Communication System) 173
Jarosław Bąbka
Znaczenie edukacji w procesie wspierania inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością oraz budowania społeczeństwa inkluzyjnego 197
Zakończenie 215
Noty o autorach 219