Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej „Jestem głęboko przekonany, że projekt krytyczny Marksa wart jest przemyślenia i dyskusji, a nie całkowitego odrzucenia, co zbyt łatwo ostatnio nam przychodzi”, pisze Lotar Rasiński. Wartość tego projektu polega według Autora na powiązaniu przez Marksa krytyki z praktyką emancypacji. Krytyka ma sens tylko wtedy, jeśli może prowadzić do stopniowego wyzwolenia społeczeństwa. Dziś należy jednak przemyśleć Marksowską ideę krytyki społecznej z perspektywy dokonanej przez Wittgensteina krytyki języka.
Filozofia Wittgensteina każe nam odrzucić wszelkie formy komunikacji, które nie są oparte na języku naszej codziennej komunikacji. Celem i stawką jest tu powrót do praktyki, do świadomej partycypacji w społecznym życiu. Książka
Śladami Marksa i Wittgensteina stanowi doskonały przegląd stanowisk z obszaru współczesnej filozofii polityki (m.in. Walzer, Mouffe, Tully, Habermas). Przywoływane koncepcje analizowane są jednak z perspektywy wypracowywanej przez Autora oryginalnej koncepcji krytyki społecznej. Czerpiąc nie tylko z myśli Marksa i filozofii Wittgensteina, ale także z narzędzi wypracowanych przez Michela Foucaulta, rozwija on ideę „krytyki społecznej bez teorii krytycznej”. Lotar Rasiński pracuje jako adiunkt w Zakładzie Filozofii (Instytut Pedagogiki) Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Jest autorem książki
Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej (2010) oraz redaktorem tomów
Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej (2009) i
Ludwig Wittgenstein – konteksty i konfrontacje (z P. Dehnelem, 2011). Jego zainteresowania badawcze obejmują współczesną filozofię polityczną, teorię dyskursu, krytykę społeczną i metodologię nauk społecznych. Jest redaktorem naukowym serii wydawniczej Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej przy Wydawnictwie Naukowym DSW.
Podziękowania 9 Wstęp 11 1. Marks i krytyka jako reforma świadomości 29 Zniesienie teorii i alienacja – krytyka jako „reforma świadomości” 33 Emancypacja polityczna, emancypacja ogólnoludzka, proletariat – Marksowska praktyka wyzwolenia 42 Camera obscura – krytyka i ideologia 50 Ideologia, interpelacja, nauka – „aparaty” Althussera 58 2. Michael Walzer i krytyka zaangażowana 69 Sprawiedliwość i uczestnictwo polityczne – wokół Sfer sprawiedliwości 72 Jak możliwa jest krytyka-interpretacja? – trzy modele krytyki społecznej 76 Fakty i mity krytyki społecznej 85 Między masą a elitą – Gramsci i intelektualista organiczny 89 Minimalizm i maksymalizm moralny – argument z Thick and Thin 94 Dylematy krytyki wewnętrznej – o kontrowersji między Walzerem i Saidem 102 3. Wittgenstein i niemożliwość krytyki 109 Dwie filozofie? – wokół sporów wittgensteinowskich 111 O regułach i rozumieniu życia społecznego – Winch i nauki społeczne 118 Problematyczny rozum – Nyíri, relatywizm i konserwatyzm 125 Nie wychodźcie z jaskini – Oakeshott i rozumienie warunkowe 130 4. Wittgenstein i możliwość krytyki 139 Refleksyjność reguł – znów Oakeshott, Winch i rozumienie społeczeństw pierwotnych 140 O warunkach możliwości sensownego mówienia – Wittgenstein i Kant 147 „Przejrzysta ekspozycja” – terapeuci czy rozjaśniacze? 153 O języku pasożytniczym i alienacji językowej – Wittgenstein i Marks 159 5. Wittgenstein, krytyka, demokracja 173 Transcendentalna gra językowa? – Wittgenstein Apla i Habermasa 174 O „poszanowaniu przeciwnika”, kontekstualizmie i procedurach – agonizm Mouffe 177 Reguły, gry językowe i „świadomość różnorodności” – filozofia publiczna Tully’ego 182 Perfekcjonizm moralny i „zmiana aspektu” – demokracja „awersyjna” Norval 191 6. Habermas i krytyka teoretyczna 203 O nowym programie dla nauk społecznych – teoria tradycyjna i teoria krytyczna Horkheimera 204 Co zostało z Marksa? – szkoła frankfurcka i dziedzictwo marksizmu 213 O pierwotnym i pasożytniczym trybie użycia języka – teoria działania komunikacyjnego Habermasa 226 Dyskurs, etyka, demokracja – „refleksja krytyczna” Habermasa w perspektywie Wittgensteinowskiej 235 7. Foucault i krytyka praktyczna 251 Prezentyzm, relatywizm, kryptonormatywizm – Habermas vs. Foucault 252 Analiza rekurencyjna, dyskurs i „szczęśliwy pozytywizm” – archeologia w świetle historii epistemologicznej 257 „Błąd”, prawda i władza – genealogia w praktyce 269 Czym jest krytyka? – genealogia, rządomyślność i przejrzysta ekspozycja 284 Zakończenie 305 Krytyka jako praktyka emancypacyjna 305 Bibliografia 319 Indeks nazwisk 333