Siła duetów
Nagle pojawia się przyspieszenie. Nagle przestrzeń między nami jest bardziej mostem niż przepaścią. Nagle nie wiemy, co powiedzieć, ponieważ tak wiele jest do powiedzenia. Albo na odwrót, dokładnie wiemy, co powiedzieć, ponieważ w jakiś przedziwny sposób miliardy impulsów zaangażowanych w myśli i mowę nagle się łączą, odnajdując właściwą drogę. Czasami spotykasz kogoś, kto może zmienić twoje życie. Czasami czujesz, w obecności innej osoby ty sam trafiasz na nową orbitę, że ziemia pod twoimi stopami bardziej przypomina trampolinę, że jesteś w stanie – z tą nową osobą – tworzyć rzeczy piękniejsze i użyteczniejsze, bardziej fantastyczne i realne niż kiedykolwiek wcześniej. J.R.R. Tolkien i C.S. Lewis Marina Abramovic i Ulay John Lennon i Paul McCartney George Balanchine i Suzanne Farrell Steve Jobs i Steve Wozniak Joshua Wolf Shenk przyjrzał się temu, jak się poznali, nawiązali współpracę, jak we wspólnej pracy konfliktowali się i godzili, uzupełniali i rywalizowali, wreszcie jak skończyła się ich więź. Prześledził losy znanych i mniej znanych duetów, by odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że dwoje artystów jest w stanie osiągnąć to, co niedostępne dla samotnie pracującej osoby i na czym polega twórcza chemia między dwojgiem ludzi? O Autorze Joshua Wolf Shenk Pisarz i eseista, autor znakomitej książki Lincoln’s Melancholy. Współpracownik czasopism The Atlantic, The New Yorker i Harper’s. W ramach projektu Arts in Mind prowadzi wywiady z artystami i psychologami. Zasiada w radzie organizacji The Moth. Mieszka w Los Angeles.
Wstęp 9
Wprowadzenie: 1 + 1 = nieskończoność 13
CZĘŚĆ 1: SPOTKANIE 29
1. „Przypominasz mi Charliego Mungera”. Miejsca spotkań i przyciągania 31
2. Jednojajowe bliźniaki z różnych krańców świata. Zbieżność zamiłowania do podobieństw i różnic 41
3. „Jak dwa młode niedźwiadki”. Różnorodność elektryzujących doświadczeń 51
Część 2: Konfluencja 57
4. Obecność → Pewność → Zaufanie. Etapy konfluencji 61
5. Czas na wiarę. Ostatnie stadium 69
6. „Wszyscy spierdalajcie”. Psychologia My 75
7. „Nie ma takiej siły w niebie, piekle i na ziemi”. Twórcze pary 91
Część 3: Dialektyka 105
8. W świetle rampy (i w cieniu). Gwiazda i reżyser 107
9. Pan Wesołek i Pan Strukturski. Płyn i naczynie 121
10. Inspiracja i perspiracja. Marzyciel i realizator 131
11. Na zmianę. Generatory i rezonatory 137
12. „Wszystko jest odwrotnością”. Psychologia przeciwieństw 141
13. Ten „Inny” w psychice. Dialog w twórczym myśleniu 155
Część 4: Dystans 169
14. Twórczy mnisi i bliźniaki syjamskie. Skrajności dystansu 171
15. „W jakiś sposób wciąż się zaskakiwaliśmy”. Odmiany dystansu 179
16. „Pragnienie tego, czego brakuje”. Erotyka dystansu 189
Część 5: Nieskończona gra 205
17. Mój najintymniejszy wróg. Twórcze tło 207
18. Luke Skywalker i Han Solo. Twórcze duety i współkonkurencja 219
19. „Wszyscy chcemy mieć przewagę”. Klarowność i płynność władzy 231
20. „Uwielbiam przepychanki z Orvem”. Konflikt 241
21. Wariacje na temat Alfy i Bety. Paradoks Hitchcocka 251
22. „Co z duetem McCartney-Lennon?” Taniec władzy 259
Część 6: Przerwanie 275
23. „Słuchaj, tego już za wiele…”. Potknięcia 277
24. Paradoks sukcesu. Kliny 283
25. Niezdolność do naprawy. Dlaczego Lennon i McCartney się rozstali? 289
26. Historie niedokończone. Czy Lennon-McCartney kiedykolwiek się rozpadli? 299
Epilog: Burton Fink w Hotelu Standard 315
Podziękowania 327
Wybrane źródła 331
Przypisy 347
Indeks 388
O Autorze 399