0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Schémas d’extension métaphorique - 03 Rozdz. 4-7. Méthodologie; Ancrage de la lumiere dans l'expérience humaine; Contenu et organisation conceptuels...; Contenu et organisation conceptuels...

(eBook)

À partir de l’analyse des contenus et des organisations conceptuels de certaines unités lexicales se référant à la lumière

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Katowice, 2014

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Językoznawstwo Neofilologiczne

  • Autor: Barbara Taraszka-Drożdż

  • Wydawca: Uniwersytet Śląski

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Schémas d’extension métaphorique - 03 Rozdz. 4-7. Méthodologie; Ancrage de la lumiere dans l'expérience humaine; Contenu et organisation conceptuels...; Contenu et organisation conceptuels...

Książka adresowana jest do naukowców oraz studentów kierunków filologicznych interesujących się zjawiskiem metafory, które w niniejszej pracy przedstawione jest z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego. W części teoretycznej autorka porównuje dwa kognitywne podejścia do metafory. Pierwszym z nich jest teoria postulująca centralne miejsce metafory w języku i poznaniu, tj. Teoria Metafory Konceptualnej zapoczątkowana przez G. Lakoffa i M. Johnsona, a następnie rozwijana przez innych badaczy (np. Z. Kövecsesa, J. Grady’ego, R. Gibbsa, M. Turnera) oraz poddawana modyfikacjom, m.in. pod wpływem Teorii Amalgamatów Pojęciowych G. Fauconniera i M. Turnera. Drugą rozważaną koncepcją jest teoria Gramatyki Kognitywnej autorstwa R. Langackera, w ramach której metaforze nie przypisuje się specjalnej roli. Metafora postrzegana jest bowiem jako jeden z typów rozszerzenia semantycznego. Jednak, jak wskazuje na to autorka, narzędzia Gramatyki Kognitywnej pozwalają opisać zjawisko metafory w dużo bardziej kompleksowy sposób niż zakłada to Teoria Metafory Konceptualnej. W części analitycznej, bazując na założeniach Gramatyki Kognitywnej, autorka proponuje metodologię badawczą, która integruje opis semantyczny z opisem gramatycznym oraz zapleczem doświadczeniowym danej społeczności językowej. Analizie poddane zostają rozszerzenia semantyczne francuskich jednostek leksykalnych odnoszących się do światła. Wychodząc od analizy treści oraz organizacji konceptualnej każdej jednostki leksykalnej, autorka dociera do całego systemu struktur schematycznych nazywanych wzorcami metaforycznego rozszerzenia, a w ich ramach, do całych matryc domen aktywowanych przez analizowane jednostki leksykalne.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Literatura popularnonaukowa
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauka języków obcych »
    3. Język francuski
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologie obce
  • Język wydania: francuski
  • ISBN: 978-83-8012-255-0
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Table des matières

Remerciements / 9
Abréviations et symboles explicatifs / 11
Introduction / 13

Première partie
Cadre théorique

1. Théorie de la métaphore conceptuelle / 17
1.1. Métaphore conceptuelle en tant que projection inter-domaniale / 17
1.2. Ancrage de la métaphore dans l’expérience / 23
1.2.1. Thèses du réalisme expérientiel dans Les métaphores dans la vie quotidienne / 23
1.2.2. Prolongement des thèses du réalisme expérientiel / 25
1.2.3. Dimensions culturelle et universelle de la métaphore / 29 
1.3. Types de métaphores conceptuelles / 30
1.3.1. Métaphores d’orientation, ontologiques et structurales / 30
1.3.2. Métaphores d’image / 32
1.3.3. Métaphores de niveau générique et de niveau spécifique / 32
1.3.4. Métaphores primaires et complexes / 34
1.3.5. Métaphores conventionnelles et non conventionnelles / 35
1.4. Métaphore conceptuelle versus métonymie conceptuelle / 37
1.5. Métaphore conceptuelle dans le cadre de l’intégration conceptuelle / 40

2. Grammaire cognitive / 46
2.1. Grammaire et sens / 46
2.1.1. Contenu conceptuel : domaines cognitifs / 47
2.1.2. Organisation du contenu conceptuel : mise en forme / 51
2.1.2.1. Spécificité / 52
2.1.2.2. Focalisation / 54
2.1.2.3. Proéminence / 54
2.1.2.3.1. Mise en profil / 55
2.1.2.3.2. Alignement trajecteur/repère / 57
2.1.2.4. Perspective / 58
2.1.3. Profil nominal et relationnel / 60
2.2. Métaphore / 66
2.2.1. Métaphore comme un type d’extension / 67
2.2.1.1. Extension / 67
2.2.1.2. Extension métaphorique / 69
2.2.2. Métaphore comme une mise en correspondance de différents domains / 72

3. Conclusion / 76
3.1. Type de structures mises en jeu dans le processus de métaphorisation / 76
3.2. Nombre de structures mises en jeu dans le processus de métaphorisation / 79
3.3. Traits caractéristiques des métaphores / 81
3.4. Schématisation dans la description des structures métaphoriques / 84

Deuxième partie
Analyse

1. Méthodologie / 91
1.1. Buts, objet, étapes de l’analyse / 91
1.2. Corpus / 93
1.3. Extensions des unités lexicales se référant à la lumière dans la perspective de la théorie de la métaphore conceptuelle / 95

2. Ancrage de la lumière dans l’expérience humaine / 99
2.1. Ancrage corporel / 99
2.2. Ancrage culturel / 101

3. Contenu et organisation conceptuels des unités lexicales se référant à la lumière dans le domaine physique de la perception visuelle / 105
3.1. Champ maximal et champs immédiats / 105
3.2. Unité lexicale lumière / 108
3.3. Unités lexicales qui se réfèrent à une quantité relativement petite de lumière (CI1) / 111
3.3.1. Absence de relation dans la base / 111
3.3.2. Une relation dans la base / 112
3.3.2.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 112
3.3.2.1.1. Profil relationnel / 113
3.3.2.1.2. Profil nominal / 114
3.3.2.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 115
3.3.2.2.1. Profil relationnel / 115
3.3.2.2.2. Profil nominal / 117
3.4. Unités lexicales qui se réfèrent à une quantité relativement grande de lumière (CI2) / 118
3.4.1. Une relation dans la base / 118
3.4.1.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 118
3.4.1.1.1. Profil relationnel / 118
3.4.1.1.2. Profil nominal / 120
3.4.1.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 121
3.4.1.2.1. Profil relationnel / 121
3.4.1.2.2. Profil nominal / 123
3.5. Bilan / 124

4. Contenu et organisation conceptuels des unités lexicales se référant à la lumière dans le domaine physique de la perception auditive / 129
4.1. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI1 / 129
4.1.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 129
4.1.1.1. Profil relationnel / 130
4.1.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 131
4.1.2.1. Profil relationnel / 131
4.2. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI2 / 132
4.2.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 132
4.2.1.1. Profil relationnel / 132
4.2.1.2. Profil nominal / 133
4.2.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 134
4.2.2.1. Profil relationnel / 134
4.3. Bilan / 135

5. Contenu et organisation conceptuels des unités lexicales se référant à la lumière dans le domaine non physique / 140
5.1. Lumière qui crée les conditions permettant de connaître et de comprendre / 140
5.1.1. Extensions de l’unité lexicale lumière / 141
5.1.2. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI1 / 145
5.1.2.1. Absence de relation dans sa base / 145
5.1.2.2. Une seule configuration relationnelle dans la base / 146
5.1.2.2.1. Profil relationnel / 146
5.1.2.2.2. Profil nominal / 151
5.1.2.3. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 154
5.1.2.3.1. Profil relationnel / 154
5.1.2.3.2. Profil nominal / 157
5.1.3. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI2 / 158
5.1.3.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 159
5.1.3.1.1. Profil relationnel / 159
5.1.3.1.2. Profil nominal / 163
5.1.3.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 166
5.1.3.2.1. Profil relationnel / 166
5.1.3.2.2. Profil nominal / 171
5.1.4. Bilan / 174
5.2. Lumière évoquant ce qui est bon sur les plans affectif et moral / 188
5.2.1. Extensions de l’unité lexicale lumière / 189
5.2.2. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI1 / 190
5.2.2.1. Absence de relation dans sa base / 190
5.2.2.2. Une seule configuration relationnelle dans la base / 192
5.2.2.2.1. Profil relationnel / 192
5.2.2.2.2. Profil nominal / 198
5.2.2.3. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 200
5.2.2.3.1. Profil relationnel / 200
5.2.2.3.2. Profil nominal / 205
5.2.3. Extensions des unités lexicales qui dans le domaine de la perception visuelle se réfèrent au CI2 / 205
5.2.3.1. Une seule configuration relationnelle dans la base / 206
5.2.3.1.1. Profil relationnel / 206
5.2.3.2. Une séquence de configurations relationnelles dans la base / 207
5.2.3.2.1. Profil relationnel / 207
5.2.4. Bilan / 212

6. Conclusion / 223

Références citées / 237
Index des notions / 249

Streszczenie / 253
Summary / 255

Inni Klienci oglądali również

13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

La Comédie humaine. Volume IV

„"La Fausse maîtresse"” est une histoire d’Honoré de Balzac et fait partie de son cycle „"La Comédie humaine"”, dans lequel Balzac dépeint et se moque de la sociét&eacu...
13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

La Comédie humaine. Volume II

L’argent pour Papa Grande est un objectif, pas un moyen. Et le fait que les moyens remplacent les buts pour les remplacer – une des caractéristiques les plus remarquables de notre époque. Selon Fromm, une personne exclusivemen...
26,46 zł 29,40 zł
Do koszyka

L'Univers discursif dans l'éditorial

Monografia stanowi interesujący wkład w problematykę badań nad współczesnym tekstem prasowym. Zarówno temat, jak i przyjęta metodologia badawcza ukazują bowiem aktualne zjawiska, związane ze społecznym odbiorem i funkcjonowaniem medi&oacu...
13,50 zł 15,00 zł
Do koszyka

Marionnettes douloureuses. Analyse qualificative et fonctionnelle des personnages dans les drames d’Eugene lonesco

Wśród francuskich dramatopisarzy drugiej połowy XX wieku Eugène Ionesco uchodzi za czołowego przedstawiciela tzw. antyteatru lub teatru absurdu. Autorka uwagę skupiła głównie na postaciach, które stają się pozbawionymi tożsa...
11,07 zł 12,30 zł
Do koszyka

Zima pośród lodów - Un hivernage dans les glaces

Jules Verne: Zima pośród lodów. Un hivernage dans les glaces. Powieść w dwóch wersjach językowych: polskiej i francuskiej.Version bilingue: polonaise et française.Fragment:„Czarna bandera. Probo...
13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

Aventures de trois Russes et de trois Anglais dans l’Afrique australe

Après avoir reçu des nouvelles du début de la guerre entre la Russie et la Grande-Bretagne, l’expédition s’est scindée en deux parties: russe et anglaise, qui poursuivent leurs recherches sépar&eacu...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!