Rola Uczelni oraz metod i technik e-edukacji w uczeniu się przez całe życie
Monografia składa się z ośmiu rozdziałów. Potrzeby edukacyjne współczesnego społeczeństwa i powody, dla których uczenie się przez całe życie jest ważnym zagadnieniem osobistym i społecznym, są tematem rozdziału pierwszego. Rozdział drugi to prezentacja narzędzi, metod i technik informacyjnych wspomagających procesy kształcenia. Budowa uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych, jako głównej części platformy edukacji przez całe życie organizowanej na uczelni, opisana jest w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty dotyczy zagadnienia otwartych zasobów edukacyjnych w skali globalnej, nie tylko pojedynczej uczelni. Rozdział piąty opisuje znaczenie oraz zasady budowy społeczności uczących się praktyków. Elektroniczne portfolia i ich rola w procesie rozwoju osób uczących się przez całe życie jest tematem rozdziału szóstego. Rozdział siódmy omawia stosowalność różnych standardów technologii edukacyjnych w praktyce. Rozdział ósmy zawiera analizę potrzeb i możliwości zorganizowania studiów ciągłych w uczelni. Przedstawione są cechy, o które trzeba rozszerzyć elektroniczny system zarządzania kształceniem, aby wspomagał procesy uczenia się przez całe życie.
Wstęp 11
Bibliografia 17
1 Potrzeby edukacyjne współczesnego społeczeństwa 19
1.1 Rozwój cywilizacji a edukacja 19
1.2 Rozwój różnych procesów kształcenia 20
1.3 Kształcenie ustawiczne, uczenie się przez całe życie 23
1.4 Potrzeba studiów ustawicznych w uczelni 24
1.5 Metody wspomagające uczenie się przez całe życie 25
1.6 Instytucje i inicjatywy europejskie wspierające rozwój uczenia się i nauczania na poziomie wyższym przez całe życie 28
1.6.1 Proces boloński 28
1.6.2 EQF - European Qualifications Framework 28
1.6.3 Uznawanie zdobytej wcześniej wiedzy i umiejętności 29
1.6.4 EUA - European University Association 29
1.6.5 EUCEN - The European Association for University Lifelong Learning 29
1.6.6 Learnovation, Innovation and ICT in European Lifelong Learning 30
1.7 Zarządzanie wiedzą 30
1.8 Studia trzeciego wieku 31
Bibliografia 33
2 Nauczanie i uczenie się przez Internet 35
2.1 Kształcenie przy użyciu narzędzi i metod technik informacyjnych 35
2.2 Historia i terminologia kształcenia na odległość 36
2.3 Studia internetowe w PJWSTK 41
2.3.1 Studia pierwszego stopnia - na stopień inżyniera informatyki 42
2.3.2 Studia drugiego stopnia - na stopień magistra informatyki 43
2.3.3 Użycie metod elektronicznych dla studiów stacjonarnych 44
2.3.4 System internetowy zarządzający studiami 45
2.4 Zasady dobrej praktyki edukacyjnej 51
Bibliografia 53
3 Budowa repozytorium materiałów dydaktycznych w uczelni 55
3.1 Terminologia 55
3.2 Problem budowy uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych na przykładzie PJWSTK 56
3.3 Doświadczenia światowe w budowie repozytoriów materiałów dydaktycznych 64
3.3.1 Projekt LRC budowy Learning Resource Catalogue 64
3.3.2 Projekt DRaW - Developing Repositories at Worcester 65
3.4 Budowa uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych 68
3.5 Podsumowanie 73
Bibliografia 75
4 Otwarte zasoby edukacyjne 77
4.1 Otwarte repozytoria materiałów dydaktycznych 77
4.2 Europejskie ogólne repozytoria edukacyjne 85
4.3 Repozytoria materiałów naukowo-badawczych 88
4.4 Zastosowania 90
Bibliografia 93
5 Rola społeczności uczących się praktyków 95
5.1 Edukacyjne społeczności uczących się praktyków 95
5.2 Społeczności nauczycieli akademickich 104
5.3 Inne społeczności uczących się praktyków 110
Bibliografia 119
6 E-portfolia i osobiste środowiska uczenia się 121
6.1 Wspomaganie uczenia przy użyciu e-portfolii 122
6.2 E-portfolia osób uczących się 126
6.3 Osobiste środowisko uczenia się, PLE 130
6.4 Podsumowujące refleksje 132
Bibliografia 135
7 Standardy technologii edukacyjnych 137
7.1 ADL SCORM 139
7.2 IEEE LTSC 142
7.3 Inne organizacje i standardy 143
7.4 Standardy dla repozytoriów 147
7.5 Podsumowanie 148
Bibliografia 149
8 Studia ciągłe w uczelni 151
8.1 Studia ciągłe w uczelni 151
8.2 Platforma wspomagająca studia ciągłe 155
8.3 Rozszerzenie systemu Edu 157
8.4 Podsumowanie 159
Bibliografia 161
9 Zakończenie 163
10 Skorowidz 165