Relecturas y nuevos horizontes en los estudios hispánicos. Vol. 2: Teatro - 01 Rostros, máscaras y escenarios de la locura en el teatro espanol: "Los locos de Valencia" de Lope de Vega, "Sinrazón" de Ignacio Sánchez Mejías, "El cero transparente" de Alfon
Prezentowany tom jest zbiorem artykułów poświęconych zagadnieniom dramatu z kręgu hiszpańskojęzycznego. Nawiązując do przewodniego motywu całości publikacji, jakim są
ponowne odczytania i reinterpretacje, badacze wnikliwie analizują utwory zarówno najbardziej znanych autorów (Lopego de Vegi, Witolda Gombrowicza, Julia Cortázara, Francisca Nievy czy Luisa Riaza), jak i tych młodszych, którzy wciąż jeszcze szukają swojej estetyki i miejsca w teatrach Hiszpanii i Ameryki Południowej (np. Flavia Gonzáleza Mello). Każdy z tekstów stanowi autonomiczną całość, a jednocześnie – w kontekście pozostałych – pozwala dostrzec gatunkowo-tematyczną ewolucję, której podlega dramat hiszpańskojęzyczny. Niewątpliwą zaletą zbioru jest różnorodność metodologicznych perspektyw – od tematologicznie ukierunkowanych badań motywiki, przez perspektywę historycznoliteracką i filozoficzną, po ujęcie komparatystyczne i antropologiczno-socjologiczne.
Indice
Presentación del volumen (Joanna Wilk-Racięska, Katarzyna Gutkowska-Ociepa, Marta Kobiela-Kwaśniewska) / 7
Contextos, motivos, homenajes: teatro en España
Urszula Aszyk
Rostros, máscaras y escenarios de la locura en el teatro español: Los locos de Valencia de Lope de Vega, Sinrazón de Ignacio Sánchez Mejías, El cero transparente de Alfonso Vallejo y El jardín quemado de Juan Mayorga / 13
Kamila Łapicka
La mujer de los ojos tristes de Juan Mayorga, o el homenaje a Miguel Mihura / 33
Víctor García Ruiz
Dos comedias optimistas: de El puente de los suicidas a El landó de seis caballos, de Víctor Ruiz Iriarte / 41
Natalia Szejko
La fenomenología del ser y el entendimiento existencial según la hermenéutica heideggeriana: Hölderlin de Alfonso Vallejo / 50
Joanna Mańkowska
La figura del caballero andante y su evolución desde la novela caballeresca hasta la farsa épica de Francisco Nieva / 59
Miguel Carrera Garrido
Entre el esperpento y el compromiso: La emperatriz de los helados de Luis Riaza y su lugar en el teatro de la democracia / 69
Karolina Klejewska
La «estética de la perturbación» en las prácticas escénicas de La Fura dels Baus / 79
Registros, tradiciones, identidades: teatro en Hispanoamérica
María Elena Blay Chávez
El teatro de Witold Gombrowicz y sus huellas en el contexto hispano / 89
Hugo Salcedo Larios
Julio Cortázar y la doble brevedad de su teatro / 100
Dorothée Chouitem
Los impensables apoyos del teatro de los tablados a la consolidación del Estado nacional uruguayo / 112
Nidia Vincent
Ethos y estética barroca en un dramaturgo mexicano del siglo XXI: Flavio González Mello / 122