W czasach, kiedy przeciętny użytkownik telefonu sprawdza go ponad sto razy dziennie, umiejętność sprawnego poruszania się w świecie mediów cyfrowych jest kluczowa. Ciągła ich ewolucja wymaga, by wciąż aktualizować swoją wiedzę. W tym celu warto sięgnąć po prezentowaną książkę, w której Andrew McStay z pasją analizuje działania reklamowe największych światowych firm medialnych i przedstawia szeroki zakres bieżących zmian.
Autor podkreśla rolę kreatywności, ale docenia też wkład sztucznej inteligencji w reklamę; komentuje pozorny podział między technikami i artystami w reklamie; omawia zjawiska gromadzenia przez analityków informacji na temat naszego życia; porusza kwestię etyki i praktyk reklamowych adresowanych do dzieci w środowisku cyfrowym. Uwzględniając dynamikę zmian, ukazuje praktyczne działania, w których łączy perspektywy branżowe i naukowe z inspirującymi przykładami.
Dużą zaletą książki jest jej przejrzysty układ – czytelnik może szybko przejść do interesujących go zagadnień i pominąć znane mu treści. Nie jest też ona zamkniętą wykładnią wiedzy, ale zachęca do rozważań i realizacji własnych pomysłów. To niezbędne źródło informacji dla praktyków, a także idealny pad ręcznik dla studentów kierunków z takich dziedzin, jak: reklama, media, komunikacja, marketing czy biznes.
1. Media cyfrowe: możliwości wcześniej nieosiągalne 11 1.1. Czym jest reklama cyfrowa? 13 1.2. O czym jest ta książka? 16 2. Historia i zakres działania reklamy cyfrowej 25 2.1. Historia reklamy cyfrowej 25 2.2. Reklama cyfrowa: kwestia skali 29 2.3. Ogólny obraz praktyki reklamy cyfrowej 31 2.4. Kontekst cyfrowy 33 2.5. Agencje cyfrowe 33 2.6. Wiodące media cyfrowe 35 2.7. Kluczowe dyskusje w Świecie Reklamy 36 2.8. Automatyzacja w reklamie: a co z kreatywnością? 37 2.9. Blokowanie reklam 38 2.10. Prywatność 39 2.11. Kultura promocyjna 39 2.12. Konwergencja 40 2.13. W stronę social 42 2.14. Cyfrowy sprzeciw 43 2.15. Podsumowanie 44 3. Jak to działa: standardowe media cyfrowe 47 3.1. Reklama w wyszukiwarkach 48 3.2. Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) 51 3.3. Display advertising 54 3.4. Zakup bezpośredni 56 3.5. Sieci reklamowe 57 3.6. Zakup poprzez ad exchange 58 3.7. Kupno poprzez programmatic i real-time bidding (RTB) 59 3.8. Programmatic 61 3.9. Mobile display 66 3.10. Ogłoszenia 71 3.11. Podsumowanie 72 4. Jak to działa: niestandardowe media cyfrowe 75 4.1. In-game advertising i advergaming 75 4.2. In-game advertising – reklama w grach komputerowych 77 4.3. Advergaming 78 4.4. Grywalizacja 79 4.5. Media społecznościowe 79 4.6. Reklama w mediach społecznościowych 80 4.7. Reklama płatna a shared/earned media 84 4.8. Podsumowanie 88 5. Kreatywność 91 5.1. Kontekst branżowy 93 5.2. Pomysły (big i small ideas) 99 5.3. Storytelling 103 5.4. Kreatywność jest ważna, ale czym ona tak naprawdę jest? 107 5.5. Doświadczenie 107 5.6. Koncepcje sensoryczno-afektywne 109 5.7. Empatia, sytuacja i umiejscowienie 110 5.8. Culture hacking: kombinacje 112 5.9. Eksploracja 114 5.10. Transformacje 115 5.11. Podsumowanie 117 5.12. Podstawowe zasady kreatywności 118 6. Non-interruptive: uwaga, autentyczność i reklama natywna 121 6.1. Odbiorcy 122 6.2. Odbiorcy interaktywni 124 6.3. Pozyskiwanie uwagi 126 6.4. Influencerzy 129 6.5. Reklama natywna: przykład BuzzFeed 133 6.6. Branded entertainment 138 6.7. Virality 140 6.8. Metryka wciąż ma znaczenie 142 6.9. Możliwości wirtualnej rzeczywistości 2.0 145 6.10. Podsumowanie 148 7. Media hacking 151 7.1. Wymagania w zakresie media hacking 152 7.2. Przykład kreatywnego media hacking: B-Reel 154 7.3. Hacked media i reinterpretacje historii 158 7.4. Mixed reality i transmedia 160 7.5. Rola zabawy 164 7.6. Kluczowe terminy 165 7.7. Podsumowanie 167 8. Blokowanie reklam i nieuczciwość: zagrożenia dla reklamy 169 8.1. Web adblocking 169 8.2. AdBlock Plus 172 8.3. Mobile adblocking 175 8.4. Anti-adblocking 177 8.5. Uciekanie się do oszustwa 178 8.6. Podsumowanie 182 9. Reklama adresowana do dzieci: przepisy i etyka mediów cyfrowych 185 9.1. Badanie etyki w reklamie 186 9.2. Prawodawstwo i samoregulacja 187 9.3. Samoregulacja w Wielkiej Brytanii 188 9.4. Czy dzieci dorastają zbyt szybko? Raport Baileya 189 9.5. Magiczny moment zrozumienia kontekstu internetowego 194 9.6. Advergames 195 9.7. Kanały na YouTubie: przykład AmazingPhil 196 9.8. Podsumowanie 198 10. Techniki reklamowe: analityka, big data, profilowanie i tożsamość 201 10.1. Wczoraj: korzenie analityki w reklamie 201 10.2. Kontekst big data 205 10.3. Dwudziesty pierwszy wiek: dane i korelacja 206 10.4. Big data i reklama 208 10.5. Profilowanie i tożsamość 210 10.6. Analityka społeczna 213 10.7. Tekst 216 10.8. Obraz 218 10.9. Marketing skierowany do naszych wirtualnych osobistych asystentów (VPA) 221 10.10. Podsumowanie 223 11. Media empatyczne: emotiveillance i przyszłość reklamy zewnętrznej 225 11.1. Billboardy wrażliwe na emocje 226 11.2. Sztuczna inteligencja 228 11.3. Tam na Wimbledonie 232 11.4. Teorie podejść emocjonalnych 233 11.5. Emotiveillance 234 11.6. Media empatyczne 236 11.7. Niepokojący czynnik: bliskość bez wzajemności 237 11.8. Podsumowanie 241 12. Prywatność: przykład aplikacji mobilnych na Android 243 12.1. Test praktyczny 244 12.2. Co jest śledzone? 247 12.3. Pliki cookie 248 12.4. Definiowanie prywatności: być pozytywnym 253 12.5. Prywatność: interakcje, oczekiwania i protokół 256 12.6. Śledzenie i reklama w aplikacjach mobilnych na Android 258 12.7. Zaufanie 262 12.8. Zgoda 264 12.9. Opt-in/opt-out 265 12.10. Kontekst prawny 266 12.11. Branża reklamowa pod kontrolą organów amerykańskiej inwigilacji rządowej… bez jej zgody 268 12.12. Podsumowanie 271 13. Podsumowanie: między sztuką a nauką w reklamie 273 13.1. Wzniosłość danych 275 13.2. Riposta kreatywnych 278 13.3. Podwójne złudzenie 279 13.4. Czy sztuczna inteligencja kiedykolwiek stworzy Holidays are coming dla Coca-Coli? 281 13.5. Poza pokusą: kreatywność algorytmiczna 283 13.6. Napędzanie maszyny 287 Aneks 291 Bibliografia 297