0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Sławomir Trusz

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 32,00 zł
22,40 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów

To książka o losie setek tysięcy dzieci cyrkularnych migrantów. Nazywa się je często „eurosierotami”. W jaki sposób dzieci te są spostrzegane, oceniane i traktowane przez innych? Autor książki w 12 badaniach (5 korelacyjnych i eksperymentalnych) ocenił zakres, w jakim korzystanie z terminu „eurosierota” prowadzi do stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrantów w podstawowych środowiskach życia, tj. rodzinie, szkole i grupie rówieśniczej. Ponadto przeanalizowano w nich odroczone konsekwencje wyjazdów zarobkowych rodziców poza granice kraju dla jakości związków partnerskich/małżeńskich „eurosierot” w dorosłym życiu. Badania realizowano w latach 2012–2017, na łącznej próbie 3282 osób (nauczycieli, uczniów, studentów pedagogiki i dorosłych dzieci cyrkularnych migrantów), a uzyskane wyniki podsumowano w dwóch metaanalizach.

Warto podkreślić, że badania prowadzone przez Sławomira Trusza z wykorzystaniem eksperymentu w pedagogice należą do rzadkości, podobnie jak liczebność próby badawczej. Już ten fakt świadczy o naukowej odwadze, zaangażowaniu, wysokim kunszcie metodologicznym oraz wysokich umiejętnościach statystycznego opracowania, analiz i dyskusji.
z recenzji dr hab. Joanny Małgorzaty Łukasik, prof. UP w Krakowie

Mamy do czynienia z rzeczywiście unikalną monografią złożonego, pasjonującego i znaczącego społecznie zjawiska. Przewiduję, że praca wzbudzi zainteresowanie zarówno środowiska naukowego (nie tylko psychologów i pedagogów), jak i nauczycieli oraz opiekunów dzieci migrantów zarobkowych. Ponadto, książka wręcz powinna stać się też źródłem (i wzorcem) wielu inspiracji badawczych.
z recenzji dr hab. Doroty Turskiej, prof. nadzw. UMCS w Lublinie

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-981-6
  • ISBN druku: 978-83-7383-981-6
  • Liczba stron: 276
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści
Wstęp 11
Rozdział 1. Spostrzeganie eurosierot przez innych.
Zjawisko stygmatyzacji i stereotypizacji dzieci
cyrkularnych migrantów  17
1.1. Społeczne piętno eurosieroctwa  18
1.1.1. Eurosieroctwo jako indywidualna skaza i piętno grupowe  19
1.2. Proces stereotypizacji eurosierot  21
1.2.1. Prototypy w procesie stereotypizacji eurosierot  23
1.2.2. Funkcje schematów poznawczych  24
1.2.3. Proces formowania stereotypowego obrazu eurosieroty  26
1.3. Badanie 1. Formalna i treściowa charakterystyka stereotypowego
obrazu eurosieroty  27
1.3.1. Metoda  28
1.3.2. Wyniki  30
1.3.3. Dyskusja  51
1.4. Automatyczna natura procesu stereotypizacji
dzieci cyrkularnych migrantów  54
1.5. Językowe mechanizmy stereotypizacji eurosierot  58
1.6. Badanie 2. Osiągnięcia edukacyjne eurosierot. Proces automatycznej
stereotypizacji dzieci cyrkularnych migrantów  63
1.6.1. Metoda  64
1.6.2. Wyniki  67
1.7. Badanie 3. Funkcjonowanie poznawcze eurosierot. Proces automatycznej
stereotypizacji dzieci cyrkularnych migrantów   69
1.7.1. Metoda  69
1.7.2. Wyniki  71
1.8. Dyskusja  73
Rozdział 2. Emocje wzbudzane przez eurosieroty.
Zjawisko uprzedzeń wobec dzieci cyrkularnych migrantów  76
2.1. Uprzedzenia i stereotypy – ich wzajemne relacje w ramach postaw   76
2.1.1. Uprzedzenia jawne i ukryte wobec eurosierot  79
2.1.2. Współczesne formy uprzedzeń – uprzedzenia awersyjne  83
2.2. Zjawisko dyfuzji znaczeń słów i afektu  84
2.3. Język a uprzedzenia wobec innych  85
2.3.1. Uprzedzenia i język nienawiści  86
2.3.2. Uprzedzenia i język propagandy  89
2.4. Badanie 4. Uprzedzenia jawne wobec eurosierot  90
2.4.1. Metoda  91
2.4.2. Wyniki   91
2.4.3. Dyskusja  93
2.5. Badanie 5. Uprzedzenia utajone wobec eurosierot,
sierot i dzieci   94
2.5.1. Metoda   95
2.5.2. Wyniki   98
2.5.3. Dyskusja  101
2.6. Badanie 6. Cechy charakteru eurosierot. Uprzedzenia utajone wobec
dzieci cyrkularnych migrantów   103
2.6.1. Metoda  103
2.6.2. Wyniki   105
2.7. Badanie 7. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji   106
2.7.1. Metoda   107
2.7.2. Wyniki   109
2.8. Badanie 8. Kontakt z eurosierotami jako źródło negatywnych emocji.
Replikacja  110
2.8.1. Metoda   111
2.8.2. Wyniki   112
2.9. Dyskusja   114
Rozdział 3. Zachowania kierowane wobec eurosierot.
Zjawisko dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrantów   116
3.1. Kategoryzowanie innych a skłonność do ich dyskryminowania   116
3.1.1. Treść stereotypu a różne formy dyskryminowania innych   117
3.1.2. Wymiary dyskryminowania innych   118
3.1.3. Zjawisko dyskryminowania a dehumanizowanie
i infrahumanizowanie innych  120
3.2. Związek stygmatyzacji i dyskryminacji   122
3.3. Dyskryminowanie eurosierot jako efekt oczekiwań interpersonalnych  125
3.4. Poziom spostrzeganej kontroli nad zachowaniami eurosierot
a skłonność nauczycieli do ich dyskryminowania   128
3.5. Zjawisko kontrolowanej
i automatycznej dyskryminacji innych  129
3.5.1. Znaczenie języka w procesie dyskryminowania innych   131
3.6. Badanie 9. Pomoc oferowana eurosierotom  134
3.6.1. Metoda   135
3.6.2. Wyniki   136
3.7. Badanie 10. Pomoc deklarowana i rzeczywiście oferowana
eurosierotom  138
3.7.1. Metoda   138
3.7.2. Wyniki   139
3.8. Dyskusja   140
Rozdział 4. Edukacyjne i pozaedukacyjne efekty eurosieroctwa.
Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w klasie szkolnej
i dorosłym życiu   144
4.1. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w klasie szkolnej.
Pozycja społeczna i relacje eurosierot z rówieśnikami
i nauczycielami  145
4.1.1. Rola grupy rówieśniczej w rozwoju dziecka   145
4.1.2. Źródła negatywnych postaw i dyskryminowania dzieci
w grupie rówieśniczej   146
4.1.3. Zjawisko ulubieńców nauczycieli a dyskryminowanie eurosierot
w klasie szkolnej  150
4.1.4. Pozycja społeczna dzieci cyrkularnych migrantów
w klasie szkolnej   150
4.2. Badanie 11. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów
w klasie szkolnej   151
4.2.1. Metoda   151
4.2.2. Wyniki   153
4.2.3. Dyskusja  168
4.3. Funkcjonowanie dzieci cyrkularnych migrantów w dorosłym życiu.
Doświadczenia migracyjne, style przywiązania i relacje
partnerskie/małżeńskie   169
4.3.1. Potencjalne mediatory i moderatory efektów eurosieroctwa  171
4.3.2. Migracje zarobkowe rodziców a ich postawy wobec dzieci
oraz postawy dzieci wobec rodziców migrujących
i pozostających w kraju   172
4.3.3. Poziom zaspokajania potrzeb dzieci w rodzinach migracyjnych  173
4.3.4. Style przywiązania rozwijane przez dzieci
cyrkularnych migrantów   176
4.3.5. Style przywiązania a jakość funkcjonowania
osób w związkach partnerskich/małżeńskich  178
4.3.6. Style przywiązania a miłość romantyczna    179
4.4. Badanie 12. Wyjazdy zarobkowe rodziców, style przywiązania
a relacje partnerskie/małżeńskie dorosłych dzieci
cyrkularnych migrantów  181
4.4.1. Metoda   181
4.4.2. Wyniki   187
4.4.3. Dyskusja  191
Rozdział 5. Metaanalizy wyników badań od 1. do 12.   194
5.1. Metoda   195
5.2. Wyniki   200
5.2.1. Metaanaliza 1. Wpływ etykiety „eurosierota” na postawy
osób badanych wobec dzieci cyrkularnych migrantów   200
5.2.2. Metaanaliza 2. Paradoksalność wpływu etykiety „eurosierota”
na postawy osób badanych wobec dzieci
cyrkularnych migrantów   206
5.3. Dyskusja    210
Bibliografia   217
Aneksy  235
Aneks 1. Kwestionariusz Obrazu Eurosieroty (KOE)    235
Aneks 2. Przykładowe zdjęcia dziewczynek i chłopców w młodszym
i starszym wieku  240
Aneks 3. Zdjęcie grupy osób wykorzystywane w eksperymentach
nadprogowego torowania etykiet, na etapie pierwszym – rozgrzewki
poznawczej i podania instrukcji maskującej prawdziwy cel badania   241
Aneks 4. Przykładowe odciski palców  242
Aneks 5. Test Zdań Przemieszanych   243
Aneks 6. Słowa wykorzystane w zadaniach od 1 do 5 trzech testów IAT  244
Aneks 7. Przykładowe plansze wykorzystane w zadaniach
od 1 do 5 trzech testów IAT   245
Aneks 8. Przykładowe heksagramy   246
Aneks 9. Przykładowe czarno-białe zdjęcia radosnych i smutnych dzieci –
dziewczynek i chłopców w różnym wieku   247
Aneks 10. Przykładowe zadania testu przeszukiwania pola   248
Aneks 11. Kwestionariusz Zachowań Prozdrowotnych   249
Aneks 12a. Kwestionariusz Obrazu Ucznia
(KOU – wersja z kategorią opisową)   250
Aneks 12b. Kwestionariusz Obrazu Ucznia
(KOU – wersja z terminem „eurosierota”)  254
Aneks 13. Kwestionariusz Doświadczeń Migracyjnych   258
Wykaz rycin  259
Wykaz tabel   262
Indeks nazwisk   263
Indeks rzeczowy   270

Inni Klienci oglądali również

35,10 zł 39,00 zł
Do koszyka

Programy animowane dla dzieci w historii Telewizji Polskiej. Znak, styl, dyskurs

Autorka bada zupełnie nowe zagadnienie, gdyż nie ma językoznawczego opracowania filmów animowanych nadawanych cyklicznie w seriach, przedstawia ich rozwój i zachodzące zmiany w aspekcie historycznym, dzięki czemu udało się jej poró...
10,80 zł 12,00 zł
Do koszyka

Rehabilitacja dziecka niewidomego w rodzinie

Rodzina pełni zasadniczą rolę w wychowaniu, szczególnie we wczesnym okresie życia. Dziecko niepełnosprawne wymaga wyjątkowej opieki ze strony rodziców, która powinna być wsparta elementami rehabilitacji. Co prawda, wielu rodzic&oac...
39,95 zł 44,39 zł
Do koszyka

Francuski dla dzieci. Dziadek do orzechów. Wydanie dwujęzyczne, ilustrowane

Wydanie francusko-polskie.Wyobraźnia jest jednym z najpiękniejszych darów, jakie otrzymaliśmy. Wiedzieli o tym najznamienitsi artyści – pisarze i ilustratorzy. Posługiwali się nią mistrzowsko i pozostawili dla potomnych baje...
37,80 zł 54,00 zł
Do koszyka

Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci

Czy kiedykolwiek myślałeś o tym, że mózg ludzki rozwija się najbardziej intensywniew pierwszych latach życia? Dzieci uwielbiają się uczyć i rozwijać swój umysł! W chwili narodzin są kłębkiem możliwości wypełnionym jeszcze nieznanymi...
30,80 zł 44,00 zł
Do koszyka

Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych

Funkcjonowanie neuromotoryczne stanowi jeden ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Osoby z niedojrzałością neuromotoryczną często doświadczają problemów z równowagą, koordynacją i percepcją wzrokową, które ...
14,40 zł 16,00 zł
Do koszyka

Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy

Zdrowie jest jedną z podstawowych wartości, należy także do fundamentalnych jakości ludzkiego życia. Problematyka związana ze zdrowiem i chorobą człowieka w różnych etapach jego życia od wielu stuleci stanowiła przedmiot dociekań naukowych (teor...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!