Psychologia Rozwojowa, t. 17 nr 3 rok 2012
W Psychologii Rozwojowej publikowane są artykuły zawierające teoretyczne omówienia zagadnień rozwoju, prezentujące syntetyczne przeglądy badań na wybrany temat, przedstawiające wyniki badań empirycznych a także recenzje wybranych publikacji na temat rozwoju oraz sprawozdania z ważnych kongresów i konferencji dotyczących rozwoju człowieka.
Prace ukazują rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, od okresu prenatalnego do wieku senioralnego. Wzbogacają wiedzę o rozwoju o człowieka prezentowaną w zagranicznych czasopismach o wyniki badań prowadzonych w rodzimym środowisku społeczno-kulturowym.
Psychologia Rozwojowa jest jedynym na polskim rynku czasopismem zajmującym się rozwojem człowieka. Rekomendujemy je zarówno pracownikom nauki badającym problemy rozwoju, studentom kierunków psychologicznych, pedagogicznych, medycznych a także psychologom i pedagogom praktykom.
I. ARTYKUŁY TEORETYCZNE I PRZEGLĄDOWE 7
Maria Mądry, Macierzyństwo jako płaszczyzna permanentnego rozwoju kobiety w biegu życia 9
II. RAPORTY Z BADAŃ 23
Zuzanna Siwek, Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych 25
Kinga Kaleta, Ocena powodzenia małżeństwa rodziców a style interpersonalnego funkcjonowania Młodzieży 39
Dorota Czyżowska, Ewa Gurba, Arkadiusz Białek, Typ orientacji społecznej a sposób konstruowania własnej tożsamości przez młodych dorosłych 57
Marta Maćkiewicz, Jan Cieciuch, Jak mierzyć cechy Wielkiej Piątki u dzieci? Prace nad Obrazkowym omiarem Cech Osobowości Dzieci (OPCO-D) 69
Katarzyna Barani, Barbara Szmigielska, Komunikacja zadaniowa między matką a dzieckiem jako predyktor radzenia sobie dziecka przedszkolnego w sytuacjach trudnych 83
Sybilla Schiep, Paulina Szymańska, Obraz ciała, stres i samoregulacja u osób uprawiających fitness w wieku późnej adolescencji i wczesnej dorosłości 97
III. SPRAWOZDANIA I RECENZJE 115
Marzanna Farnicka, Sprawozdanie z XXI Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej Wspomaganie rozwoju człowieka: z perspektywy teorii i praktyki, Zielona Góra, 28–30 maja 2012 117
Agnieszka Lasota, Recenzja: S. Kowalik (red.) (2010), Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 121