Przestrzeń kobiety w chrześcijańskiej koncepcji Boga - 02 Syn, wcielenie, ofiara, Uwagi o kapłaństwie kobiet
Książka stanowi polemikę z feministyczną krytyką chrześcijaństwa. W obszarze dwudziestowiecznej teologii klasycznej (R. Guardini, H.U. von Balthasar, J. Ratzinger) Autorka podejmuje najczęściej poruszane w tekstach feministycznych elementy chrześcijańskiej doktryny. Znajdziemy wśród nich następujące: obraz Boga jako Ojca; historyczny Jezus a Chrystus, Boży Syn i Słowo Ojca; postać Marii, dziewiczej Matki Boga; seksualne konotacje sceny zwiastowania; utworzenie kobiety z żebra mężczyzny. Za pośrednictwem tych i innych często podnoszonych w środowisku feministycznym kwestii, przy okazji szczegółowego omówienia tychże w przestrzeni współczesnej teologii i biblijnej egzegezy, książka stanowi także pole konfrontacji myślenia „popularnego” z teologicznym, podkreślając schematyzm tak zwanej nowoczesności i dynamizm Tradycji. W rezultacie, uwolnione z deprecjonujących założeń feministycznych ideologii, poza ramami krzywego zwierciadła feminizmu teologiczna męskość i kobiecość wchodzą w nowe, zaskakujące układy. Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 9/2013, s. 71 (Anna Jawor: Chrześcijaństwo bez kobiet?).
Wstęp / 7
Rozdział 1
Bóg Ojciec i Bóg ojców. Historia pewnego obrazu / 21
Rozdział 2
Syn, wcielenie, ofiara. Uwagi o kapłaństwie kobiet / 51
Rozdział 3
Pustka, pełnia, przestrzenność. O Matce‑Dziewicy
/ 77
Rozdział 4
Zasada żeńska jako ziemia? Mitologia a teologia / 109
Rozdział 5
TA, KTÓRA JEST w teologii trynitarnej? Sofia, Boża Mądrość / 147
Rozdział 6
Księga Rodzaju 1–3 jako opowiadanie o różnicy. Osoba i płeć / 187
Zakończenie / 229
Bibliografia / 241
Indeks rzeczowy (wybór) / 249
Indeks autorów / 255
Summary / 259
Résumé / 261