Nie jest to banalna rozprawa, grzeczna i uładzona. Autor prowokuje czytelnika do zadawania sobie wielu pytań i poważnego zastanowienia nad tradycjami światowej myśli politycznej. Za to jestem Panu Michalikowi szczególnie wdzięczny. Zresztą autor porusza się w literaturze przedmiotu swobodnie i dysponuje rozbudowanym i bogatym aparatem analityczno-krytycznym. Dlatego pracę tę czyta się ciekawie i wnikliwie. Z recenzji prof. Pawła Śpiewaka Recenzowana praca należy do rzadkiego gatunku prac, które swą treścią i formą daleko wybiegają poza standardowe wymogi stawiane tego rodzaju rozprawom. Mianowicie w centrum uwagi znajduje się «przemoc » i «mowa », jedne – obok takich pojęć jak «wolność », «dyskurs », «komunikacja » – z kluczowych pojęć krytycznej teorii społecznej w tej formie, która wytworzyła się na pograniczach filozofii, socjologii i antropologii w XX w. innymi słowy, u podstaw tej pracy znalazły się jedne z najważniejszych koncepcji odnoszących się bezpośrednio do źródeł, mechaniki i funkcji porządku społecznego. Lektura tej rozprawy nie tylko ze względu na treść ale i na formę, stanowi nie lada wyzwanie dla jej czytelnika jest bowiem wielopoziomowym dialogiem nie tylko z Marksem i Hobbesem, ale i różnymi XIX i XX-wiecznymi koncepcjami min: […] Foucaulta, Bourdieu i Habermasa. Z recenzji prof. Joanny Kurczewskiej Dr Sebastian Michalik Adiunkt Zakładu Teorii i Metod Pracy Socjalnej, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski. Obszar jego zainteresowań naukowych obejmuje: teorię pracy socjalnej ze szczególnym uwzględnieniem jej kontekstu politycznego, socjologię pomocy społecznej, współczesne teorie polityczne, historię idei, socjologiczne teorie społeczeństwa postindustrialnego. Obecnie swoją pracę badawczą koncentruje na problematyce polaryzacji i wykluczenia społecznego w epoce kapitalizmu postindustrialnego.
Przedmowa 9 Część I. Pozytywność a przemoc 25 1. Myśl polityczna i paradygmat pozytywności 25 2. Mowa i paradygmat pozytywności 26 3. Poza pozytywnością: fenomen przemocy 36 4. Max Weber: racjonalizacja a demony przemocy 38 5. Michel Foucault: wojna jako szyfr pokoju 44 6. Mowa versus przemoc – w stronę negatywności 51 Część II. Problem mowy i przemocy w myśli politycznej Hobbesa i Marksa 55 Rozdział 1. Problem mowy w myśli politycznej Hobbesa 55 1. Nieprzejrzystość 56 2. Moc i siła mowy 59 3. Subiektywność nazw a intersubiektywność porozumienia 62 4. Sfera publiczna 66 5. Władza nad językiem 71 Rozdział 2. Problem przemocy w filozofii politycznej Hobbesa 77 1. Machiavelli: kondycja polityki i przemoc 77 2. Antropologia przemocy 83 3. Dialektyka stanu natury i stanu politycznego 91 4. Stan wojny jako arche polityczności 97 5. Władza zwana suwerenem 106 Rozdział 3. Problem mowy w filozofii politycznej Marksa 115 1. Język ideologii 115 2. Siła krytyki 127 Rozdział 4. Problem przemocy w filozofii politycznej Marksa 138 1. Ekonomia przemocy 138 2. Antagonizm bürgerlische gesellschaft 148 3. Walka klas jako wojna domowa 153 Część III. Negatywność 177 1. Historia, nowoczesność i demokracja w świetle negatywności 177 2. Negatywność polityki i „niemożliwość społeczeństwa” 192 3. Język: pomiędzy bezsilnością a siłą 211 Bibliografia 235