Przegląd Socjologiczny t. 63 z. 3/2014
Od Redakcji Uwadze czytelnika proponujemy lekturę kolejnego tomu „Przeglądu Socjologicznego” o zróżnicowanej treści. Pierwszą część tomu poświęcamy problematyce przemian i sytuacji uniwersytetu, szerzej szkolnictwa wyższego. Problematyka ta jest żywo dyskutowana w środowisku akademickim. Poświęcamy jej artykuł A. Boczkowskiego, skoncentrowany na dylematach umasowienia i uzawodowienia studiów wyższych. Drugi tekst, autorstwa I. Wagner, omawia sytuację naukowców w warunkach przemian instytucjonalnych. Ponadto zaprosiliśmy do dyskusji kilkoro autorów. Ich wypowiedzi dotyczą tych aspektów funkcjonowania uniwersytetu, które ich zdaniem są ważne dla uczestników społecznego pola nauki. Publikujemy wypowiedzi B. Fatygi, J. Kulpińskiej, Ł. Sułkowskiego i T. Szawiela. Dyskusję chcemy kontynuować w następnych zeszytach Przeglądu. Zapraszamy do udziału. Na drugą część tomu składają się trzy artykuły o zróżnicowanej tematyce: I. Sadowski przedstawia interdyscyplinarny obszar teoretyczno-badawczy neoinstytucjonalizmu, M. Nowicka (w nawiązaniu do książki T. Zaryckiego) omawia problem postkolonialnej sytuacji Europy Środkowo-Wschodniej po transformacji ustrojowej, zaś K. Franczak prezentuje założenia tzw. analizy ramowania (framing analysis), perspektywy badawczej skupionej na schematach interpretacji stosowanych w przekazach medialnych oraz różnych odmianach działań zbiorowych. W tomie znajdziemy także recenzję publikacji poświęconej przemianom kulturowym. Zwracamy uwagę na wydarzenia środowiskowe, publikując relacje z dwóch konferencji: na temat socjologii literatury oraz o aktualnej sytuacji socjologii i socjologów.
Artykuły
Articles
Andrzej Boczkowski
Uniwersytet a kształcenie masowe. Od idei uniwersytetu do ideologii
kształcenia na poziomie wyższym ................ 9
The University and Mass Education. From the Idea of University to the Ideology
of Higher Education ................. 37
Izabela Wagner
Kariera naukowa w Polsce. Czy obecny model sprzyja wyłanianiu
i awansowaniu ‘najlepszych’ naukowców? ........ 39
Scientific Careers in Poland. Is the Current Model Conducive to the Selection
and Advancement of the ‘Best’ Scientists? ... 64
głosy w dyskusji
Voices in the debate
Łukasz Sułkowski
Który model uniwersytetu? ................... 67
Which University Model?
Tadeusz Szawiel
Szanse na dobry Uniwersytet? ............ 71
Chances for a Good University?
Barbara Fatyga
Optymizm Hioba .................. 77
The Optimism of Biblical Job
Jolanta Kulpińska
Jaki uniwersytet? Pytania i dylematy ......... 83
What Kind of University? Questions and Dilemmas
Artykuły
Articles
Ireneusz Sadowski
Współczesne spojrzenie na instytucje: ewolucja pojęć, problem modelu aktora
i poziomy analizy instytucjonalnej ........ 89
The Contemporary Outlook on Institutions: Evolution of Notions, Model
of the Actor, and Levels of Institutional Analysis ............................................. 114
Magdalena Nowicka
Orientalizm na peryferiach. Esej recenzyjny... 115
Orientalism on the Peripheries. A Review Essay ...................................... 133
Karol Franczak
Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań
nad dyskursem?................................. 135
Framing Analysis – An Analytical Proposal for Discourse Studies? .................. 156
RECE NZJA
Doris Bachmann-Medick (red.), 2014, The Trans/National Study of Culture:
A Translational Perspective, seria Concepts for the Study of Culture, tom 4
– rec. Magdalena Nowicka .................. 157
KRO NIK A
Tomasz Rawski, Katarzyna Roman – Nowa socjologia literatury? Notatki
z konferencji........................... 165
Olga Nowaczyk – Sprawozdanie z konferencji naukowej „Socjologia
i socjologowie we współczesnej Polsce”........ 173