0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce (eBook)

Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: Łódź, 1, 2014

  • Redakcja naukowa: Jan Jeżak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce

W książce określono skalę ekonomicznego znaczenia przedsiębiorczości rodzinnej dla gospodarki polskiej. Przedstawiono też rolę i znaczenie przedsiębiorczości rodzinnej na świecie oraz cechy specyficzne, decydujące o potrzebie odrębnego traktowania tej kategorii przedsiębiorstw. Na podstawie wyników próby 1501 polskich przedsiębiorstw, zidentyfikowano liczebność firm rodzinnych, ich znaczenie ekonomiczne (mierzone m.in. uzyskiwanymi przychodami ze sprzedaży i wielkością zatrudnienia) oraz uzyskano opinie na temat zalet i wad firm rodzinnych w ocenie ich właścicieli. Uzasadniono potrzebę myślenia strategicznego, role wspólnej wizji przyszłości rodziny i firmy oraz najważniejsze rodzaje strategii oparte na klasycznym podziale na strategie ekspansji oraz dywersyfikacji. Opisano innowacyjność traktowaną jako źródło ich konkurencyjności, procesy internacjonalizacji działalności firm rodzinnych, źródła ich finansowania, w tym klasyczne oraz nowoczesne formy pozyskiwania kapitału finansowego, przydatne przy obsłudze bieżących potrzeb firmy oraz finansowaniu procesów rozwoju, zarządzanie kapitałem ludzkim, specyficzne relacje pomiędzy pracownikami – członkami rodziny a pracownikami „z zewnątrz”. Ukazano wpływ właściwie zorganizowanego procesu zarządzania ludźmi na konkurencyjność firmy rodzinnej oraz jej efektywność rynkową i finansową, a także bardzo specyficzny problem, jakim jest sukcesja, czyli międzypokoleniowy transfer władzy i własności w firmach rodzinnych.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Zarządzanie, organizacja, marketing
  • Redakcja: Jan Jeżak
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7969-765-6
  • ISBN druku: 978-83-7969-411-2
  • Liczba stron: 232
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp (Jan Jeżak)  9

I. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ RODZINNA NA ŚWIECIE – ROLA I ZNACZENIE ORAZ CECHY SPECYFICZNE (Jan Jeżak)  13
1. Rola firm rodzinnych w gospodarce światowej  13
2. Specyficzne cechy firm rodzinnych  17
3. Determinanty rozwoju przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce  19

II. SKALA I EKONOMICZNE ZNACZENIE PRZEDSIĘBIORSTW RODZINNYCH W POLSCE (RAPORT Z BADAŃ EMPIRYCZNYCH) (Jan Jeżak, Janusz Kornecki, Alicja Krajenta-Kopeć)  25
1. Cel i metodyka badań  25
1.1. Cel badania  25
1.2. Przedmiot badania  26
1.3. Koncepcja badań  26
1.4. Metodyka badań  28
2. Rola przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce  29
2.1. Populacja firm rodzinnych  29
2.2. Wiek  30
2.3. Forma prawna  31
2.4. Przedmiot i charakter działalności  32
2.5. Przychody  34
2.6. Kierunki sprzedaży  35
2.7. Metody konkurowania. Innowacje  37
2.8. Źródła zaopatrzenia  40
2.9. Majątek trwały i inwestycje  41
2.10. Zatrudnienie  43
2.11. Wyniki finansowe i źródła finansowania  44
3. Rozwój przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce  48
3.1. Determinanty rozwoju przedsiębiorczości rodzinnej w Polsce  48
3.2. Zalety i wady polskich firm rodzinnych  50
3.3. Bariery rozwoju firm rodzinnych  55
4. Podsumowanie i wnioski z badań  57

III. ORIENTACJA STRATEGICZNA ORAZ GŁÓWNE KIERUNKI ROZWOJU FIRM RODZINNYCH (Jan Jeżak)  61
1. Znaczenie orientacji strategicznej w prowadzeniu firmy  61
2. Strategiczna wizja rozwoju firmy  64
3. Wspólna wizja przyszłości jako pomost pomiędzy rodziną a firmą  67
4. Istota strategii firmy  71
5.	Rodzaje opcji strategicznych  78
5.1.	Strategie ekspansji  79
5.2.	Strategie dywersyfikacji  81
5.3.	Najważniejsze opcje strategiczne według Michaela E. Portera  84
6.	Wybór strategii sukcesu w firmie rodzinnej  89

IV.	INNOWACJE JAKO ŹRÓDŁO KONKURENCYJNOŚCI FIRM RODZINNYCH (Janusz Kornecki)  93
1.	Rodzaje innowacji w przedsiębiorstwie i ich istota  94
2.	Spodziewane efekty działalności innowacyjnej  99
3.	Źródła tworzenia innowacji i pozyskiwania technologii  100
4.	Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw  105
4.1.	Determinanty wewnętrzne i zewnętrzne  105
4.2.	Determinanty materialne i niematerialne  106
5.	Innowacyjność a specyfika firm rodzinnych  107

V.	INTERNACJONALIZACJA DZIAŁALNOŚCI POLSKICH FIRM RODZINNYCH (Wojciech Popczyk)  111
1.	Internacjonalizacja jako strategia dostosowania się biznesu do globalizującego się otoczenia  111
2.	Podstawowe modele internacjonalizacji biznesu  113
2.1.	Model tradycyjny  113
2.2.	Model globalny  115
2.3.	Komponenty wiedzy niezbędnej do wczesnej internacjonalizacji  117
2.4.	ICT jako instrument wczesnej internacjonalizacji biznesu  118
3.	Przebieg internacjonalizacji w wybranych polskich firmach rodzinnych – studia przypadków  120
4.	Podsumowanie  139

VI.	FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI FIRM RODZINNYCH – POKONYWANIE BARIERY KAPITAŁOWEJ (Alicja Winnicka-Popczyk)  141
1.	Podstawowe modele finansowania przedsiębiorstwa  141
2.	Gospodarka finansowa małej i średniej firmy rodzinnej  143
3.	Logika finansowania firm rodzinnych i jej konsekwencje  148
4.	Nieprawidłowe finansowanie jako bariera wzrostu firmy rodzinnej  150
5.	Potrzeby kapitałowe a dostępne formy finansowania przedsiębiorstwa  151
5.1.	Kapitały własne  152
5.2.	Kapitały obce (tradycyjne i alternatywne)  152
5.2.1.	Kredyty i pożyczki, poręczenia kredytowe, emisja obligacji  153
5.2.2.	Leasing  156
5.2.3.	Faktoring i forfaiting  157
5.2.4.	Franchising  159
5.2.5.	Dotacje z funduszy Unii Europejskiej  160
5.3.	Finansowanie kapitałowe  161
5.3.1.	Emisja i sprzedaż nowych akcji na rynku kapitałowym (IPO)  163
5.3.2.	Alternatywny System Obrotu NewConnect  164
5.3.3.	Prywatny obrót kapitałowy  166
5.3.4.	Kapitał spekulacyjny  170
5.3.5.	Partnerstwo strategiczne  170
6.	Podsumowanie  171

VII.	ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W FIRMIE RODZINNEJ (Alicja Krajenta-Kopeć)  175
1.	Istota zarządzania zasobami ludzkimi  175
2.	Wspólna wizja przyszłości firmy jako podstawa strategii personalnej  178
3.	Najważniejsze elementy procesu zarządzania zasobami ludzkimi w firmie rodzinnej  186
3.1.	Dobór pracowników  186
3.2.	Rozwój zasobów ludzkich  188
3.3.	Ocena efektów pracy i wynagradzanie pracowników  191
4.	Podsumowanie i rekomendacje  194

VIII.	SUKCESJA, CZYLI MIĘDZYPOKOLENIOWY TRANSFER WŁADZY I WŁASNOŚCI (Elżbieta Roszko-Wójtowicz)  197
1.	Sukcesja – istota problemu  198
2.	Sukcesja – ujęcie procesowe  200
3.	Przygotowanie sukcesora – nowe pokolenie w przedsiębiorstwie  212
4.	Podsumowanie  214

Bibliografia  217
Spis rysunków i tabel  227
Autorzy  231

Inni Klienci oglądali również

14,90 zł
Do koszyka

Die Liebe des Ulanen

Die Liebe des Ulanen: Original-Roman aus der Zeit des deutsch-französischen Krieges ist ein Werk von Karl May. Kurz vor der Schlacht von Waterloo verliebt sich der preußische Offizier Hugo von Königsau in die Französin Margot Riche...
14,90 zł
Do koszyka

Die gefiederte Schlange

Leicester Crewe bekommt als Erster eine Visitenkarte mit einer gefiederten Schlange und der Nachricht „Damit sie es nicht vergessen! „. Ella Creed schlendert langsam durch den nächtlichen Garten auf ihr Haus. „Wenn Sie schreien, ...
28,71 zł 31,90 zł
Do koszyka

Dżozef

Dresiarz Grzegorz, biznesmen Kurz, stary Maruda i ten Czwarty. Doborowe towarzystwo w jednej sali szpitalnej. Ich historia byłaby jednak zupełnie inna, gdyby nie włączył się w nią jeszcze ktoś: Joseph Conrad. Jego obecność zmienia tutaj wszystko. Grzes...
29,25 zł 32,50 zł
Do koszyka

Rodzinny interes. Ostatni skok

Kontynuacja bestsellerowej powieści „Rodzinny interes”. Leo wyciera z krwi podłogę w przedpokoju. Ma czternaście lat i sprząta po swoim ojcu. Ostatni raz. Ojciec poszedł do więzienia, mama leży w szpitalu. On i jego młodsi bracia zostali sa...
89,10 zł 99,00 zł
Do koszyka

Podstawy prawne OZE (odnawialnych źródeł energii) i gospodarki odpadami w Polsce

Publikacja „Podstawy prawne odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami w Polsce” zawiera omówienie unijnych, w tym krajowych, przepisów i orzecznictwa w zakresie rozwoju i promocji OZE w Polsce, w tym głów...
20,21 zł 22,45 zł
Do koszyka

Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce

Główną przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej teatralnych uczelni publicznych. Określenie efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych jest ist...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.