0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Rozprawy Prawnicze. Seria monograficzna Instytutu Nauk Prawnych PAN

  • Autor: Joanna Mucha-Kujawa

  • Wydawca: Instytut Nauk Prawnych PAN

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa

Problematyka ochrony dobra publicznego (własności publicznej), a zwłaszcza ochrony interesów majątkowych państwa oraz zastępstwa prawnego (procesowego) państwa (Skarbu Państwa) należy do zagadnień doniosłych pod względem społeczno-gospodarczym, złożonych pod względem jurydycznym, a przy tym budzących kontrowersje w doktrynie, gdyż znajdują się one na styku dwóch metod regulacyjnych: metody prywatnoprawnej i metody publicznoprawnej.
W książce poddano analizie – z uwzględnieniem tła prawno-porównawczego – regulację prawną ochrony dobra publicznego (własności publicznej). W płaszczyznach gospodarczej i prawnej współistnieją w tej sferze w Europie różne i o różnym natężeniu metody regulacyjne (o charakterze publicznoprawnym i prywatnoprawnym) zarządu majątkiem państwa i reprezentacji interesów państwa (Skarbu Państwa) na gruncie prawnoprocesowym.
Głównym celem rozważań prezentowanych w książce jest ocena pod kątem teoretycznoprawnym Prokuratorii Generalnej RP jako przedstawiciela ustawowego (instytucjonalnego) państwa (Skarbu Państwa) w sferze prawnoprocesowej, w tym ustalenie, czy w czasach europeizacji krajowy model reprezentacji i ochrony majątku państwa odpowiada wymogom efektywnego działania.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-66300-14-9
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ROZDZIAŁ I. GENEZA I EWOLUCJA PROKURATORII GENERALNEJ JAKO
ORGANU OCHRONY PRAWNEJ DOBRA PUBLICZNEGO (MAJĄTKU
PAŃSTWOWEGO)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 
1 . Wprowadzenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 17 
2 . Rzymskie korzenie instytucjonalnej ochrony prawnej dobra  publicznego (majątku
państwa)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 
3 . Scentralizowany czy zdecentralizowany model ochrony prawnej  dobra publicznego
(majątku państwowego) w Europie?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 22 
3 .1 . Modele ochrony prawnej dobra publicznego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 22 
3 .2 . Zdecentralizowany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 23 
3 .3 . Scentralizowany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 33 
3 .4 . Mieszany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 
4 . Austriacki system scentralizowanego organu ochrony prawnej dobra publicznego
(Finanzprokuratur) wzorem dla Polski  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 45 
5 . Reprezentacja materialnoprawna  i procesowa Skarbu Państwa w I Rzeczypospolitej
Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 
6. Konstrukcja Prokuratorii Generalnej w II Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . 55 
7. Konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej według ustawy z 2005 r.  . . . . . . . . . . . .  67 
8. Nowa konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej  Polskiej
(od 2016 r.)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 
ROZDZIAŁ II. NATURA PRAWNA SKARBU PAŃSTWA JAKO GŁÓWNEGO
PODMIOTU ZASTĘPOWANEGO W SFERZE PRAWNO-PROCESOWEJ  PRZEZ
PROKURATORIĘ GENERALNĄ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . 82
1 . Wprowadzenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2. Rzymska geneza fiskusa jako symbolu państwa w obrocie prawnym  . . . . . . . . . . . . . . 87 
3. Fiskus (Skarb Państwa) jako osoba prawa publicznego na gruncie  wybranych
porządków prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 89
4. Skarb Państwa jako osoba prawa publicznego uosabiająca państwo  na gruncie prawa
polskiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 
4.1. Ujęcie doktrynalne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4.2. Reprezentacja Skarbu Państwa w obrocie prawnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 
4.3. Spojrzenie na Skarb Państwa w czasach gospodarki planowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 
4.3.1. Ewolucja regulacji prawnej Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 113 
4 .3 .2 . Teoretycznoprawne ujmowanie natury prawnej  Skarbu Państwa  . . .. . . . . . . . . 115 
4.4. Mienie Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 
4.5. Podmioty uprawnione do zarządzania mieniem państwowym  . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 
5. Zagadnienie zdolności sądowej jednostek organizacyjnych  wchodzących w skład
Skarbu Państwa jako osoby prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 128 
6. Podstawowe cechy Skarbu Państwa jako osoby prawa publicznego  . . . . . . . . . . . . . . 130 
ROZDZIAŁ III. GENERALNE ZASTĘPSTWO PRAWNOPROCESOWE, CZYLI
OBLIGATORYJNE KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 
1. Pojęcie prawne zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 
1.1. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa niemieckiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 
1.2. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa polskiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 
1.3. Pojęcie zastępstwa wykonywanego przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej
Polskiej w ujęciu cywilnoprawnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 155 
1.3.1. Podział ogólny zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . 156 
1.3.2. Podmiot reprezentujący Skarb Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 158 
1 .3 .3 . Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 
2. Zastępstwo Skarbu Państwa przez prokuratorię Generalną  Rzeczypospolitej
Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 
2.1. Rodzaje zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 
2.1.1.  Wyłączne zastępstwo Skarbu Państwa przed Sądem  Najwyższym  . . . . . . . . . . . 167 
2.1.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi i polubownymi  . . . . . .174 
2.1.2.1. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 
2.1.2.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami  polubownymi (arbitrażowymi)  . . . . 178 
2.1.3. Względny charakter zastępstwa obowiązkowego  (przekazanie zastępstwa)  . . . . .178
2.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 
2.2.1. Pojęcie zastępstwa państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 179 
2.2.2. Zakres podmiotowy zastępstwa osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 180 
2.2.3. Rodzaje i zakres przedmiotowy zastępstwa osób  prawnych  .. . . . . . . . .. . . . . . . . 184 
2.3. Obligatoryjne zastępstwo osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 
2.3.1. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami powszechnymi i Sądem
Najwyższym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 
2.3.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami polubownymi  . . . . . . . . .187 
3 . Wydawanie opinii prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 
3.1. Funkcja opiniodawcza Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej  Polskiej  . . . . . . . 188 
3.2. Wydawanie opinii prawnych w sprawach dotyczących praw  i interesów
Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 
3.3. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie projektów umów o doradztwo prawne  194 
3.4. Wydawanie opinii o projektach aktów normatywnych dotyczących istotnych praw
i interesów Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 195 
ROZDZIAŁ IV. ZASTĘPSTWO INDYWIDUALNE, CZYLI FAKULTATYWNE
KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 
1. Zastępstwo indywidualne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 
1.1. Przejęcie zastępstwa Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 
1.1.1. Przejęcie zastępstwa przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym
w sprawach cywilnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . 199 
1.1.2. Przejęcie zastępstwa w postępowaniach przed sądami administracyjnymi  . . . . . . 201 
1.1.3. Przejęcie zastępstwa w postępowaniu karnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 
1.2. Przejęcie zastępstwa osób prawnych z udziałem Skarbu Państwa  oraz osób
prawnych z udziałem państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .  204 
1.2.1. Fakultatywne zastępstwo osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 204 
1.2.2. Przejęcie zastępstwa na wniosek osoby prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 
1.2.3. Przejęcie zastępstwa na polecenie Prezesa Rady  Ministrów  . . . . . . . . . . . . . . . .  205 
1.2.4. Przekazanie przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej wykonywania
zastępstwa zastępowanej osobie  prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
1.3. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed
organami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 
2. Reprezentacja przed Trybunałem Konstytucyjnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 
3. Przedstawianie istotnych dla sprawy poglądów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 210 
4. Zadania opiniodawczo-doradcze  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 
5. Występowanie z wnioskami do Naczelnego Sądu Administracyjnego  i Sądu
Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych  . .  214 
6 . Inne zadania  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 216
 6.1. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej  w negocjacjach 
i mediacjach w postępowaniach,  w których zastępstwo wykonuje  . . . . . . .. . . . . . . . . . 217 
6.2. Przygotowywanie wzorów postanowień umów lub innych  czynności prawnych,
rekomendacje co do wzorów postanowień  umów oraz innych czynności prawnych  . . . 218 
6.3. Zadania Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej – organizacja
Sądu Polubownego przy Prokuratorii  Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej  . . . .  . . . . 219 
Zakończenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Streszczenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 241
Summary  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 243
Literatura  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . 245 
Akty prawne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 
Wykaz orzecznictwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 287 
Wykaz skrótów i skrótowców  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 289

Inni Klienci oglądali również

31,41 zł 34,90 zł
Do koszyka

Polski most szpiegów

Zakulisowa prawda o polskiej dyplomacji Kiedy w 1966 roku młody chłopak z Radomia wyjeżdżał jako tłumacz na Daleki Wschód, nie wiedział, że to początek błyskotliwej kariery dyplomatycznej. Nie przeczuwał też, że czeka go szereg niebezpiecznych o...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Kompetencje organów władzy i administracji w zakresie obrony w państwach sąsiadujących z Rzeczpospolitą Polską

Dynamika zmian, w której świat uczestniczy, w sposób znaczący wpływa na współczesne państwo, a konsekwencją jest zmiana jego ról. Coraz częściej państwo postrzega się przez pryzmat dwóch funkcji – zewnętrznej i ...
34,11 zł 37,90 zł
Do koszyka

Jak? Gdzie? Kiedy?

Dzięki tej książce będziesz wiedział, jak po angielsku zaprosić kolegę, a jak szefa na kolację, dziewczynę do kina i na randkę, jak grzecznie o coś poprosić, jak podziękować, przeprosić za coś, jak wyrazić swoje niezadowolenie, złość, radość, oburzenie...
16,10 zł 23,00 zł
Do koszyka

20 lat później - osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich

W VIII edycji Nagrody Teofrasta magazynu Charakteryksiążka otrzymała to wyróżnienie w kategoriiNAJPOPULARNIEJSZEJ KSIĄŻKI NAUKOWEJ!Autorka przedstawia rezultaty drugiego etapu badań poświęconych psychologicznym charaktery...
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Między pewnością a efektywnością. Marginalizm instytucjonalny wobec prawotwórczego stosowania prawa

Publikacja stanowi pierwsza w literaturze polskiej próbę kosztowego ujęcia zagadnienia prawotwórczego stosowania prawa. Problem ten występuję w szczególności w odniesieniu do działalności Trybunału Konstytucyjnego, Sadu Najwyższego...
18,17 zł 20,19 zł
Do koszyka

Jak budowaliśmy Solinę

Dla dorosłych. Solińska przegroda wodna w czasie oddania do użytku była największą w Europie zaporą wodną z hydroelektrownią. Autor był jednym z budowniczych i miał dostęp do nieznanych innym szczegółów robót. Uznał, że warto ocali...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!