Szczególną uwagę zwraca pedagogiczny wymiar przedkładanej pracy - Autorka osadza przedmiot swoich badań w obszarze kluczowych kategorii pedagogicznych, mianowicie podmiotowości i rozwoju. Choć kategorie te są nieustannie dyskutowane w pedagogice, to jednak perspektywa obrana przez Anetę Ostaszewską jest nowa, by nie powiedzieć, prekursorska. Z recenzji prof. dra hab. Tadeusza Pilcha
Wstęp – idea książki 9 Rozdział 1. Rozwój i podmiotowość jako kategorie pedagogiczne 21 1.1. Rozwój – pojęcie, teorie, pedagogiczne ujęcia 21 1.1.1. Koncepcje rozwoju w ujęciu psychologii rozwojowej 23 1.1.2. Psychologiczno-pedagogiczne holistyczne ujęcia rozwoju 32 1.1.3. Pedagogika społeczna – wpływ środowiska na rozwój człowieka 37 1.1.4. Doświadczenia życiowe a rozwój 43 1.2. Podmiotowość – pojęcie, teorie, pedagogiczne ujęcia 44 1.2.1. Filozoficzne koncepcje podmiotu i podmiotowości 49 1.2.2. Podmiotowość w ujęciu psychologicznym, politycznym i socjologicznym . 58 1.2.3. Feministyczna krytyka podmiotu i „podmiot kobiecy” 61 1.2.4. Pedagogiczne koncepcje podmiotowości 67 Rozdział 2. Autobiografia jako pole badawcze 81 2.1. Próba definicji 81 2.2. Pozatekstowe rozumienie autobiografii 95 2.3. Pisarstwo autobiografistyczne kobiet 97 2.4. Cechy pisarstwa autobiograficznego kobiet 99 2.4.1. Doświadczenie 99 2.4.2. Relacyjność 108 2.4.3. Prywatne jest polityczne 113 2.4.4. Pisanie jako strategia upodmiotowienia 116 Rozdział 3. Praca biograficzna i pedagogiczny wymiar autobiografii 117 3.1. Autobiografia jako praktyka życia 117 3.2. Biograficzność jako potencjał rozwojowy 120 3.3. Bildung – kształtowanie i biografia 122 3.4. Andragogiczne koncepcje uczenia się z biografii 126 3.5. Praca biograficzna w kontekście badań pedagogicznych 134 Rozdział 4. Rama analityczna 139 4.1. Postawa badawcza 140 4.2. Co podlega refleksji? Co podlega badaniu? 142 4.3. Uważna lektura jako postulat metodologiczny 145 4.4. Metodologia feministyczna jako rama dla badań pedagogicznych 150 4.4.1. Perspektywa feministyczna w pedagogice 155 4.5. Metoda biograficzna 158 4.5.1. Pedagogiczne badania biograficzne 164 4.5.2. Strategie analityczne 166 4.5.3. Wybrane przykłady analityczne 169 Rozdział 5. Rekonstrukcja biografii bell hooks. Wprowadzenie do analizy 175 5.1. Kontekst historyczno-społeczny 176 5.2. bell hooks, czyli Gloria Jean Watkins 179 5.2.1. Pseudonim 183 5.2.2. Poglądy i dorobek pisarski 185 5.2.3. Bibliografia podmiotowa 192 5.3. Wprowadzenie do analizy 194 5.3.1. Biomitografia – prawda i fikcja 194 5.3.2. Talking Back. Thinking Feminist. Thinking Black 195 5.3.3. Bone Black: Memories of Girlhood 197 5.3.4. Wounds Of Passion: A Writing Life 199 5.3.5. Horyzont czasowy pisania autobiografii 200 5.3.6. Obszary wiedzy i samowiedzy 201 Rozdział 6. Analiza ról w autobiografii: bell hooks jako narratorka, podmiot biograficzny i obserwatorka własnego życia 203 6.1. Narratorka 204 6.1.1. Postawa autobiograficzna 205 6.1.2. Temporalna perspektywa narracji 206 6.1.3. Doświadczenia 208 6.2. Podmiot biograficzny 215 6.2.1. Czarna kobieta z Kentucky 215 6.2.2. Poczucie osamotnienia – relacja z matką 216 6.2.3. Relacja z babcią: sztuka szycia quilt 221 6.2.4. Źródłowe relacje z kobietami – wzory kobiecości 222 6.2.5. Poczucie obcości – doświadczenia opresji 225 6.3. Obserwatorka/komentatorka własnego życia 230 6.3.1. Jak kształtuje się feministyczna świadomość 230 6.3.2. „Męska dominacja” – przemoc w związku 234 6.3.3. Feminizm jako ścieżka samorozwoju 237 Rozdział 7. Praca biograficzna bell hooks – recepcja i krytyka 241 7.1. Pisanie autobiografii – refleksja bell hooks 241 7.2. Proces rozwoju – praca biograficzna bell hooks z perspektywy koncepcji rozwojowych 245 7.3. „Nakreśliłam sobie inne przeznaczenie” – proces kształtowania podmiotowości GJW/bell hooks 248 7.3.1. Potencjał autobiograficzny 249 7.3.2. Mówić własnym głosem 250 7.3.3. Piętno jako kategoria rozwojowa 251 7.3.4. Procesualny charakter podmiotowości 253 7.4. Trzy poziomy informacji zawarte w wypowiedzi autobiograficznej 255 7.5. Trzy typy rzeczywistości 257 7.6. Etapy pracy biograficznej 259 Zakończenie 265 Summary 269 Bibliografia 273 Indeks nazwisk 299