„Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”. T. 27, nr 2/2018: Kobiety z niepełnosprawnością i wobec niepełnosprawności. Zagadnienia edukacji i socjalizacji - 10 Kobieta z niepełnosprawnością w obliczu przemocy
Tom 27. czasopisma Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ukazujący się w 2018 roku (nr 2), w setną rocznicę uzyskania przez Polki praw wyborczych, przez redaktorkę naukową został dedykowany kobietom i im poświęcony. Składa się z dziesięciu tekstów poprzedzonych obszernym słowem wprowadzającym. W prezentowanym zbiorze artykułów szeroko nakreślono zagadnienia socjalizacji osób, kobiet z niepełnosprawnościami w nowoczesnym społeczeństwie, z obowiązującym dyskursem ekonomii neoliberalnej, paternalistycznym traktowaniem wszelkich odmienności. Niepełnosprawne kobiety są dyskryminowane podwójnie, ze względu na płeć (gender) i niepełnosprawność. Kulturowy wymiar płci przejawia się w oczekiwaniach wobec kobiecego ciała, zadbanego, nieskażonego chorobą. Ów przekaz dotyczący akceptowanego wizerunku kobiety jest kluczowy i zarazem opresyjny dla tych spośród odbiorczyń, które ze względu na chorobę, jej widoczne objawy, bądź skutki („fizyczne i psychologiczne blizny” po leczeniu raka piersi) czy niepełnosprawność, borykają się z niedostatkiem atrakcyjności fizycznej. Konstruowanie pozytywnej tożsamości jest w tych warunkach szczególnie trudne. Oczekiwania społeczne dotyczą też ról społecznych, przede wszystkim roli matki. Bez względu na niepełnosprawność jej samej czy też dziecka (także dorosłego dziecka, niepełnosprawnego lub chorego) kobiety są zdeterminowane (a w sytuacji opuszczenia przez partnera/ojca dziecka są zmuszone), aby maksymalnie dobrze realizować zadania wynikające z macierzyństwa, pomimo doświadczanego stresu i wypalenia sił. Relacje z personelem medycznym, członkami rodziny i szerszym otoczeniem to z kolei niektóre z zagadnień kierujące uwagę na sferę edukacji – potrzebnej kobietom obciążonym niepełnosprawnością, własną (gdy zależne od opiekunów bywają narażone na przemoc) bądź swych podopiecznych: rodzonych dzieci czy wychowanków, pacjentów domów pomocy społecznej.
Słowo wprowadzające (o prawach osób z niepełnosprawnościami i o pracownikach nauki z niepełnosprawnością – edukacyjny wymiar pewnego zdarzenia) (Elżbieta Górnikowska-Zwolak) / 9
Aleksander Lipski
Problem osób niepełnosprawnych w warunkach dyskursu ekonomii neoliberalnej / 29
Mirosław Wójcik
Kobiecość niepełnosprawna w perspektywie prawa Bożego (luźne refleksje pedagoga nad wybranymi wątkami antropologii biblijnej) / 61
Emilia Mazurek
Wstydliwy brak? Negocjowanie znaczeń raka piersi / 77
Katarzyna Piątek
“(Un)performed roles”. Conflicts of social roles in the lives of women with disabilities resulting from undergone breast cancer / 91
Magdalena Wałachowska
Wizerunek kobiety kontra przewlekła choroba dermatologiczna / 111
Agnieszka Gabryś
Doświadczenia macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością ruchu / 127
Urszula Klajmon-Lech
Doświadczenia stresu i wypalenia sił oraz sposoby radzenia sobie z nimi z perspektywy matek dzieci z rzadką chorobą genetyczną / 143
Diana Aksamit
Bycie razem – w cieniu głębokiej niepełnosprawności intelektualnej dorosłej córki, dorosłego syna / 157
Dorota Frąk
Funkcjonowanie kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Zagadnienia opieki i wychowania (na przykładzie Domu Pomocy Społecznej prowadzonego przez Zgromadzenie Sług Jezusa w Kiełczewicach Maryjskich) / 171
Magdalena Barabas
Kobieta z niepełnosprawnością w obliczu przemocy / 195