„Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”. T. 20, nr 1/2015: Osoba niepełnosprawna w środowisku lokalnym i instytucjonalnym - 01 Social policy of the local government unit as an initiator of good practices in activating the
W niniejszym numerze czasopisma „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” (1/2015, tom 20) zebrane i zaprezentowane zostały teksty podejmujące i uszczegóławiające jego temat przewodni – "Osoba niepełnosprawna w środowisku lokalnym i instytucjonalnym". Środowisko lokalne jest naturalnym obszarem funkcjonowania osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Zachodzą w nim znaczące interakcje między ważnymi aktorami życia rodzinnego, sąsiedzkiego i towarzyskiego, w szkole, w miejscu pracy, w instytucjach. Przez lata zmieniało się społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością. Dziś mamy świadomość, że niepełnosprawność może dotyczyć każdego z nas. Jednak nie każdy rodzaj niepełnosprawności spotyka się z pozytywnymi postawami wobec osób jej doświadczających. Niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia psychiczne, znaczna widoczna niepełnosprawność wciąż wywołują niepożądane reakcje innych osób. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością jest procesem powolnym i napotykającym wiele barier. Dlatego rolą środowisk naukowych, instytucjonalnych i społecznych jest badanie tych mechanizmów i wdrażanie odpowiednich rozwiązań. W numerze zamieszczono artykuły badaczy, praktyków, rzeczników osób z niepełnosprawnościami, którzy prezentują własne koncepcje, wyniki badań środowisk lokalnych, instytucjonalnych i rodzinnych oraz przykłady dobrych praktyk. (z "Wprowadzenia")
Spis treści
Wprowadzenie (Ilona Fajfer-Kruczek) / 9
Artykuły, polemiki, dyskusje
Zenon Gajdzica
Social policy of the local government unit as an initiator of good practices in activating the disabled / 13
Ilona Fajfer-Kruczek
Kapitał społeczny – ważny element lokalnego systemu wsparcia osób z niepełnosprawnością / 25
Bogusław Stelcer
Promowanie dobrostanu psychicznego i zasobów osobistych osób o szczególnych potrzebach życiowych / 37
Magdalena Bełza, Agnieszka Żabińska
The intellectually disabled person as a patient / 53
Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało
Niepełnosprawność mężczyzny a możliwości i ograniczenia w realizowaniu roli ojca / 63
Sylwia Wrona
The demand versus support received by parents of disabled children exemplified by local activities in integrated primary school / 81
Zdenka Šándorová
Sociální služba raná péče a komunita – příklad dobré praxe v České Republice / 91
Danuta Jankowska
Normy ogólnospołeczne w życiu uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i w normie intelektualnej / 105
Ewa Gawlik
Kompetencje społeczne wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych / 117
Łukasz Banaszak, Bartłomiej Skrzyński
Znaczenie edukacji permanentnej w podnoszeniu jakości życia i kwalifikacji zawodowych osób dorosłych z niepełnosprawnością – refleksja ekspercka / 129