0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Problem intencjonalności działania wychowawczego

(eBook)

Studium teoretyczne

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2014

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Anna Wróbel

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Problem intencjonalności działania wychowawczego

Książka jest interdyscyplinarnym studium teoretycznych podstaw działania wychowawczego, osadzonym we współczesnym dyskursie paradygmatycznym, stanowi efekt hermeneutycznej interpretacji wybranych teorii pedagogicznych. Znajdujemy w niej odpowiedź na pytanie, jak odwołanie się do kategorii intencjonalności zmienia strukturę teorii pedagogicznej i sens nadany działaniu wychowawczemu jako podstawowemu elementowi praktyki pedagogicznej. Najważniejsze ustalenia teoretyczne zawarte w pracy są związane z(ze): – intencjonalnością jako kategorią badawczą i jej miejscem na mapach myśli współczesnych nauk humanistyczno-społecznych (filozofii, psychologii i socjologii); – analizą działania wychowawczego i jego właściwości w perspektywie wybranych formacji paradygmatycznych (strukturalizm, funkcjonalizm, interpretatywizm, radykalny humanizm); – sformułowaniem dwóch koncepcji działania wychowawczego w kontekście pedagogii współdziałania oraz pedagogii skuteczności; – wskazaniem pedagogicznych implikacji intencjonalnej instrumentalności wychowania. Publikacja z pewnością dostarczy takich impulsów, które pozwolą łączyć myślenie z działaniem, wzmacniać refleksyjny namysł nad realizowaną praktyką pedagogiczną i rekonstruować przesłanki tego działania. Rozumienie sensu własnego działania wynika przecież z myślenia i jest podstawą nadawania znaczeń.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7969-504-1
  • ISBN druku: 978-83-7969-503-4
  • Liczba stron: 298
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie  11

Rozdział I. Opis przyjętego stanowiska badawczego  21
1. Cel badań  21
2. Przedmiot badań  25
3. Podstawowe założenia dotyczące przedmiotu badań. Teorie pedagogiczne jako elementy przestrzeni edukacyjnej  28
4. Główne konteksty teoretyczne dotyczące przyjętego przedmiotu badań  29
4. 1. Relacja teoria - praktyka pedagogiczna jako perspektywa badań własnych  29
4. 2. Relacja teoria - praktyka jako element pedagogicznego myślenia  33
4. 3. Pedagogia jako sztuka konstruowania własnych działań pedagogicznych  40
4. 4. Dyskurs edukacyjny jako przedmiot badań współczesnej pedagogiki  44
5. Przyjęta perspektywa badawcza i zastosowana metoda badań  54
6. Działanie wychowawcze jako kategoria pogranicza. Obszar badań własnych na mapie podstawowych subdyscyplin pedagogicznych i dziedzin wiedzy o wychowaniu  62
7. Działanie wychowawcze jako kategoria badawcza. Poszukiwanie znaczeń  69
7. 1. Pedagogiczna teoria działania  71
7. 2. Pojęcie działania wychowawczego  72
7. 3. Działanie wychowawcze jako kategoria poznawcza  74
7. 4. Struktura procesu wychowawczego i modele działania  75
7. 5. Teoretyczne podstawy działania wychowawczego jako dziedzina wiedzy pedagogicznej i przedmiot badań  77

Rozdział II. Intencjonalność jako kategoria badawcza i jej miejsce na mapach myśli współczesnych nauk humanistyczno-społecznych. Wybrane egzemplifikacje  79
1. Intencjonalność jako kategoria interdyscyplinarna  80
1. 1. Intencjonalność w myśli filozoficznej  80
1. 2. Intencjonalność w myśli psychologicznej  93
1. 3. Intencjonalność w myśli socjologicznej  103

Rozdział III. Analiza działania wychowawczego i jego właściwości w perspektywie wybranych formacji paradygmatycznych  125
1. Paradygmatyczne ramy analizy działania wychowawczego. Określenie pola badań  125
2. Działanie wychowawcze jako oddziaływanie na innych. Przyjęte pola znaczeniowe i ramy pojęciowe  130
3. Skuteczny projekt działania wychowawczego jako zespół metod i środków - perspektywa strukturalistyczna  136
3. 1. Rekonstrukcja głównych tez paradygmatu strukturalistycznego  136
3. 2. Strukturalistyczna teoria wychowania  139
3. 3. Cechy wychowania jako działania w dyskursie strukturalistycznym  149
4. Działanie wychowawcze jako aktywność zdeterminowana społecznie – perspektywa funkcjonalistyczna  150
4. 1. Rekonstrukcja głównych tez dyskursu funkcjonalistycznego  150
4. 2. Funkcjonalistyczna teoria wychowania  152
4. 3. Cechy wychowania jako działania w perspektywie funkcjonalistycznej  159
5. Działanie wychowawcze jako świadoma aktywność nastawiona na wzmacnianie procesu konstruowania subiektywnych znaczeń - perspektywa paradygmatu interpretatywnego  160
5. 1. Główne tezy paradygmatu interpretatywistycznego  160
5. 2. Dyskurs pedagogiki alternatywnej na przykładzie nieautorytarnych teorii wychowania  163
5. 3. Cechy wychowania jako działania w dyskursie pedagogiki alternatywnej  173
6. Działanie wychowawcze jako/czy specyficzna podmiotowa aktywność – perspektywa paradygmatu radykalnie humanistycznego/krytycznego  174
6. 1. Główne tezy dyskursu radykalnie humanistycznego  174
6. 2. Krytyczno-emancypacyjna teoria wychowania  178
6. 3. Cechy wychowania jako działania w perspektywie radykalnego humanizmu  187

Rozdział IV. Koncepcje działania wychowawczego. Dwa wymiary przestrzeni wychowawczej  189
1. Działanie wychowawcze jako wychowywanie innych do samowychowania. Perspektywa pedagogii współdziałania  191
1. 1. Ontologia działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania  194
1. 2. Relacja wychowawca - wychowanek  197
1. 3. Antropologiczny kontekst działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania  202
1. 4. Racjonalność działania wychowawczego jako wychowywania innych do samowychowania  206
1. 5. Ambiwalencja jako stan towarzyszący działającemu wychowawcy  210
1. 6. Pedagogia współdziałania. Podstawowe pytania i racje działania  212
2. Działanie wychowawcze jako działanie intencjonalnie instrumentalne. Perspektywa pedagogii skuteczności  216
2. 1. Ontologia działania wychowawczego jako działania intencjonalnie instrumentalnego  216
2. 2. Antropologiczne konteksty realizacji działania intencjonalnie instrumentalnego  223
2. 3. Relacja między wychowawcą a wychowankiem  225
2. 4. Typ racjonalności dominujący w działaniu intencjonalnie instrumentalnym  227
2. 5. Omnipotencja jako stan towarzyszący działającemu wychowawcy  228
2. 6. Pedagogia skuteczności. Podstawowe pytania i racje działania  229

Rozdział V. Pedagogiczne implikacje intencjonalnej instrumentalności wychowania. Fenomen pewnej pedagogii  233
1. Intencjonalność we współczesnej myśli pedagogicznej  235
1. 1. Intencjonalność jako kategoria opisowa, jako pojęcie określające ontologiczne własności działającego podmiotu  237
1. 2. Intencjonalność jako kategoria wartościująca, jako pojęcie określające cechę działania wychowawczego  240
1. 3. Sensotwórcza i strukturotwórcza funkcja intencjonalności  242
2. Intencjonalność w wychowywaniu innych. Fenomen pedagogiki instrumentalnej/adaptacyjnej  244
2. 1. Intencjonalna instramentalność a wiedza o wychowaniu. Status/tożsamość pedagogiki i teorii wychowania jako dyscyplin naukowych  244
2. 2. Intencjonalna instrumentalność działania wychowawczego a relacja teoria - praktyka pedagogiczna  248
2. 3. Pedagogia czy pedagogizm? Intencjonalna instrumentalność a sztuka konstruowania własnych działań wychowawczych  249

Konkluzja/Zamiast zakończenia  253
Bibliografia  259
Indeks nazwisk  287
The Problem of Intentionality of the Upbringing Activity. Theoretical Study (Summary)  295
Od redakcji  297

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Die blaue Hand

Die junge Eunice Weldon nimmt eine Stellung als Sekretärin der reichen Mrs. Groat an und zieht in deren Haus ein. Zurück bleibt eine Karte mit einem blauen Handabdruck und einer geheimnisvollen Warnung: „Jemand, der Dich liebt, bittet D...
27,90 zł 31,00 zł
Do koszyka

Systemy przewozowe - problemy obsługi, potencjał i jego utrzymanie

Monografia została poświęcona systemom przewozowym i problemom wynikającym z ich projektowania i eksploatacji. W opracowaniu przedstawiono ogólne zagadnienia dotyczące problematyki transportu drogowego, jego roli w systemach przewozowych i oddzi...
42,30 zł 47,00 zł
Do koszyka

Problem ochrony infrastruktury krytycznej

Recenzowana książka stanowi wartościowe ujęcie problemów dotyczących ochrony infrastruktury krytycznej państwa ze względu na konieczność zapobiegania zagrożeniom cybernetycznym bezpieczeństwa i stawiania czoła związanym z nim wyzwaniom. Należy p...
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Czynniki zmniejszające rolę władczych form działania administracji skarbowej w realizacji zobowiązań podatkowych

Niezmiernie rzadko spotyka się opracowania, które mając charakter monograficzny, łączą ze sobą w sposób tak umiejętny zagadnienia teoretyczne, dogmatykę prawa i badania empiryczne. Uprzednie i następcze czynniki, które zmniejszają ...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Problemy rozwoju robotów inżynieryjnych

Roboty mobilne, a szczególnie roboty inżynieryjne, stanowią bardzo zróżnicowaną grupę bezzałogowych platform lądowych. Można je sklasyfikować na przykład według kryterium masy na: plecakowe, przenośne, lekkie, średnie, ciężkie i bardzo ci...
25,19 zł 27,99 zł
Do koszyka

Problemy zrównoważonego rozwoju w Unii Europejskiej

Przedstawiona monografia stanowi efekt szczególnego zainteresowaniai intensywnie prowadzonych prac badawczych kilkunastu autorów z różnych ośrodków akademickich. Różni ich wiele, jednak skupiają się oni na istot...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!