0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Prawo administracyjne

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe

  • Autor: Jan Zimmermann

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 67,00 zł
60,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Prawo administracyjne

Podręcznik zawiera wszystkie kluczowe zagadnienia prawa administracyjnego. Autor w przystępny sposób przybliża najważniejsze pojęcia i aspekty tej dziedziny prawa, uwzględniając przy tym najnowszy dorobek doktryny i orzecznictwa.
Czytelnik odnajdzie tu m.in.: – kluczowe definicje, cechy, źródła i zasady prawa administracyjnego; – zagadnienia związane z administracją publiczną, rządową oraz z samorządem terytorialnym; – formy kontroli administracji publicznej; – rozważania na temat relacji między administracją publiczną a sferą zewnętrzną; – zagadnienia związane z aksjologią oraz etyką administrowania.
Ciekawym uzupełnieniem książki są zabawne rysunki nawiązujące do poruszanych w publikacji treści.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa administracyjnego w zakresie tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. Publikacja jest bardzo ceniona przez czytelników i doczekała się już 10. wydania.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8286-806-7
  • ISBN druku: 978-83-8286-317-8
  • EAN: 9788382868067
  • Liczba stron: 620
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów  | str. 17
Wstęp  | str. 19
 
Część pierwsza 
Zagadnienia ogólne 
 
Rozdział pierwszy 
Administracja  | str. 29

Uwagi ogólne  | str. 29
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str. 33
Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy  | str. 37

3.1.  Działanie w imieniu państwa  | str. 37
3.2.  Interes publiczny i indywidualny  | str. 38
3.3.  Władztwo administracyjne  | str. 46
3.4.  Pozostałe cechy administracji publicznej  | str. 48
 
Rozdział drugi 
Prawo administracyjne  | str. 50

Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str. 50

1.1.  Definiowanie  | str. 50
1.2.  Tendencje  | str. 52
1.3.  Przedmiot prawa administracyjnego  | str. 56

Cechy prawa administracyjnego  | str. 58

2.1.  Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str. 58
2.2.  Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str. 62
2.3.  Zasada aktualności  | str. 65
2.4.  Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str. 65
2.5.  Problem niesporności  | str. 67
2.6.  Inne cechy prawa administracyjnego  | str. 70
2.7.  Cechy prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str. 71

Normy prawa administracyjnego  | str. 72
Sankcje w prawie administracyjnym  | str. 75
System prawa administracyjnego  | str. 79
Granice prawa administracyjnego  | str. 92

6.1.  Styk z prawem konstytucyjnym  | str. 94
6.2.  Styk z prawem cywilnym  | str. 96
6.3.  Styk z prawem karnym  | str. 96
 
Rozdział trzeci 
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str. 100

Zagadnienia ogólne  | str. 100

1.1.  Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str. 100
1.2.  Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str. 103
1.3.  Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str. 107

Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str. 108

2.1.  Konstytucja  | str. 108
2.1.1.  Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str. 108
2.1.2.  Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej  | str. 112
2.2.  Ustawa  | str. 115
2.3.  Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 116
2.4.  Umowy międzynarodowe  | str. 117
2.5.  Prawo Unii Europejskiej  | str. 118
2.5.1.  Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str. 118
2.5.2.  Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str. 120
2.6.  Rozporządzenia  | str. 124
2.6.1.  Istota rozporządzenia  | str. 124
2.6.2.  Upoważnienie ustawowe  | str. 125
2.6.3.  Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str. 127
2.6.4.  Organy wydające rozporządzenia  | str. 128
2.7.  Wysłuchanie publiczne  | str. 129
2.8.  Akty prawa miejscowego  | str. 129
2.8.1.  Wprowadzenie  | str. 129
2.8.2.  Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego  | str. 130
2.8.3.  Kategorie aktów prawa miejscowego  | str. 132
2.8.4.  Gminne prawo miejscowe  | str. 133
2.8.5.  Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str. 137

Prawo wewnętrzne  | str. 139
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str. 141

4.1.  Akty planowania  | str. 141
4.1.1.  Uwagi ogólne  | str. 141
4.1.2.  Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str. 143
4.2.  Statuty i regulaminy  | str. 144
4.3.  Normy techniczne  | str. 145

Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str. 145

5.1.  Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str. 145
5.2.  Dzienniki urzędowe  | str. 147

Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 148

6.1.  Zwyczaj  | str. 148
6.2.  Prawo sędziowskie  | str. 150
 
Rozdział czwarty 
Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str. 154

Istota zasad ogólnych  | str. 154
Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str. 156

2.1.  Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str. 156
2.1.1.  Zasada praworządności (legalności)  | str. 156
2.1.2.  Zasada lex retro non agit  | str. 156
2.1.3.  Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych  | str. 157
2.1.4.  Zasada prawa do sądu  | str. 157
2.1.5.  Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str. 158
2.1.6.  Zasada proporcjonalności  | str. 159
2.1.7.  Zasada zrównoważonego rozwoju  | str. 161
2.2.  Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str. 162
2.2.1.  Zasada dobrej administracji  | str. 162
2.2.2.  Zasada kompetencyjności  | str. 163
2.2.3.  Zasada zespolenia administracyjnego  | str. 163
2.2.4.  Zasada efektywności  | str. 164
2.3.  Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego  | str. 164
 
Część druga 
Ustrojowe prawo administracyjne  
 
Rozdział piąty 
Podmioty administracji publicznej  | str. 169

Uwagi ogólne  | str. 169
Organy administracji publicznej  | str. 171

2.1.  Pojęcie organu administracji publicznej  | str. 171
2.2.  Kompetencja organu administracji publicznej  | str. 174
2.3.  Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str. 176
2.3.1.  Konstrukcje prawne  | str. 176
2.3.2.  Porozumienie administracyjne  | str. 178
2.4.  Organ administrujący  | str. 182
2.5.  Rodzaje organów administracji publicznej  | str. 184
2.5.1.  Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str. 184
2.5.2.  Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str. 184
2.5.3.  Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania  | str. 186
2.5.4.  Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str. 187
2.5.5.  Inne podziały  | str. 188
2.6.  Urząd  | str. 188
2.7.  Refleksja końcowa  | str. 189

Samorząd  | str. 189

3.1.  Pojęcie samorządu  | str. 189
3.2.  Rodzaje samorządu  | str. 191
3.2.1.  Samorząd powszechny – terytorialny  | str. 191
3.2.2.  Samorządy specjalne  | str. 193

Zakłady administracyjne (publiczne)  | str. 194

4.1.  Pojęcie zakładu administracyjnego  | str. 194
4.2.  Władztwo zakładowe  | str. 195
4.3.  Inne cechy zakładów publicznych  | str. 196
4.4.  Rodzaje zakładów publicznych  | str. 197

Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str. 200

5.1.  Przedsiębiorstwa  | str. 201
5.2.  Agencje  | str. 201
5.3.  Spółki prawa publicznego  | str. 203
5.4.  Fundacje prawa publicznego  | str. 203
5.5.  Fundusze państwowe  | str. 204

Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne  | str. 204
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str. 207

 
Rozdział szósty 
Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami  | str. 210

Uwagi ogólne  | str. 210
Struktura administracji publicznej  | str. 210

2.1.  Struktura resortowa (pionowa)  | str. 210
2.1.1.  Resort administracyjny  | str. 210
2.1.2.  Działy administracji rządowej  | str. 212
2.2.  Struktura terytorialna (pozioma)  | str. 214
2.2.1.  Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str. 214
2.2.2.  Rodzaje podziałów terytorialnych  | str. 214
2.2.3.  Podział zasadniczy  | str. 215
2.2.4.  Podział pomocniczy  | str. 218
2.2.5.  Podziały specjalne i obszary specjalne  | str. 218

Związki między podmiotami administrującymi  | str. 219

3.1.  Centralizacja i decentralizacja  | str. 219
3.1.1.  Centralizacja  | str. 220
3.1.2.  Decentralizacja  | str. 221
3.2.  Koncentracja i dekoncentracja  | str. 224
3.3.  Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str. 225
3.3.1.  Kierownictwo  | str. 225
3.3.2.  Nadzór  | str. 227
3.3.3.  Kontrola  | str. 228
3.3.4.  Zwierzchnictwo i zespolenie  | str. 228
3.3.5.  Koordynacja  | str. 230
3.3.6.  Współdziałanie  | str. 231
 
Rozdział siódmy 
Administracja rządowa  | str. 235

Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str. 235

1.1.  Prezydent RP i organy mu podległe  | str. 235
1.2.  Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str. 236

Centralna administracja rządowa  | str. 237

2.1.  Rada Ministrów  | str. 237
2.1.1.  Istota, skład i powoływanie  | str. 237
2.1.2.  Zadania i kompetencje  | str. 238
2.1.3.  Tryb pracy Rady Ministrów  | str. 239
2.1.4.  Członkowie Rady Ministrów  | str. 239
2.1.5.  Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str. 240
2.1.6.  Pełnomocnicy rządu  | str. 241
2.2.  Prezes Rady Ministrów  | str. 242
2.3.  Ministrowie  | str. 243
2.3.1.  Istota funkcji ministra  | str. 243
2.3.2.  Zakres działania ministrów  | str. 243
2.3.3.  Minister a jednostki podporządkowane  | str. 244
2.3.4.  Minister jako organ administracji publicznej  | str. 245
2.3.5.  Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str. 245
2.4.  Komitety  | str. 246
2.5.  Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str. 246
2.6.  Rada Polityki Pieniężnej  | str. 247
2.7.  Organy centralne  | str. 247

Terenowa administracja rządowa  | str. 249

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 249
3.2.  Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str. 250
3.3.  Wojewoda  | str. 252
3.3.1.  Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str. 252
3.3.2.  Kompetencje wojewody  | str. 254
3.3.3.  Status osobowy wojewody  | str. 256
3.3.4.  Organy pomocnicze wojewody  | str. 257
3.4.  Wojewódzka administracja zespolona  | str. 258
3.4.1.  Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str. 258
3.4.2.  Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str. 259
3.5.  Wojewódzka administracja niezespolona  | str. 262
 
Rozdział ósmy 
Samorząd terytorialny  | str. 264

Zagadnienia ogólne  | str. 264

1.1.  Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str. 264
1.1.1.  Wspólnota mieszkańców – element podmiotowy  | str. 264
1.1.2.  Trójszczeblowość – element przedmiotowy  | str. 265
1.1.3.  Inne elementy konstrukcyjne  | str. 267
1.2.  Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str. 268
1.3.  Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str. 269
1.3.1.  Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str. 269
1.3.2.  Zasada samodzielności  | str. 271

Zadania  | str. 275

2.1.  Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str. 275
2.2.  Zadania własne gminy i ich katalog  | str. 278
2.3.  Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str. 279
2.4.  Zadania własne powiatu i ich katalog  | str. 280
2.5.  Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str. 282
2.6.  Inne zadania powiatu  | str. 283
2.7.  Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 283
2.8.  Zadania samorządu województwa  | str. 283
2.8.1.  Podział zadań z administracją rządową  | str. 283
2.8.2.  Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str. 284
2.8.3.  Zadania własne województwa  | str. 285
2.8.4.  Zadania zlecone województwu  | str. 285

Władze i organy samorządu terytorialnego  | str. 286

3.1.  Władze i organy  | str. 286
3.2.  Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 286
3.3.  Gmina  | str. 288
3.3.1.  Rada gminy  | str. 288
3.3.2.  Organ wykonawczy gminy  | str. 291
3.3.3.  Radni  | str. 295
3.3.4.  Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str. 296
3.3.5.  Gminy o specjalnym statusie  | str. 297
3.4.  Powiat  | str. 300
3.4.1.  Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str. 300
3.4.2.  Organ wykonawczy powiatu  | str. 301
3.4.3.  Starosta  | str. 303
3.4.4.  Powiatowa administracja zespolona  | str. 304
3.5.  Województwo samorządowe  | str. 306
3.5.1.  Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str. 306
3.5.2.  Organ wykonawczy województwa  | str. 307
3.5.3.  Marszałek województwa  | str. 308
3.5.4.  Zespolenie w samorządzie województwa  | str. 308

Referendum lokalne  | str. 309

4.1.  Pojęcie referendum lokalnego  | str. 309
4.2.  Rodzaje referendum lokalnego  | str. 309
4.3.  Ważniejsze elementy postępowania referendalnego  | str. 311
4.4.  Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str. 313

Konsultacje społeczne  | str. 314
Związki i porozumienia komunalne  | str. 315

6.1.  Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 315
6.2.  Związki komunalne  | str. 315
6.3.  Porozumienia komunalne  | str. 318
6.4.  Związek metropolitalny  | str. 319
6.5.  Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 320
6.6.  Zrzeszenia międzynarodowe  | str. 321

Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322

7.1.  Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str. 322
7.2.  Nabywanie mienia komunalnego  | str. 323
7.3.  Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 325
7.4.  Gospodarka finansowa  | str. 326

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 328

8.1.  Ogólna charakterystyka  | str. 328
8.1.1.  Kryterium nadzoru  | str. 328
8.1.2.  Organy nadzoru  | str. 331
8.1.3.  Zakres nadzoru  | str. 331
8.2.  Środki nadzoru  | str. 332
8.2.1.  Terminologia  | str. 332
8.2.2.  Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str. 333
8.2.3.  Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str. 337
8.3.  Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str. 338

Samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 340

9.1.  Uwagi ogólne  | str. 340
9.2.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str. 342
9.3.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str. 343
 
Część trzecia 
Administracja w stosunkach zewnętrznych 
 
Rozdział dziewiąty 
Działania administracji publicznej i ich formy  | str. 347

Uwagi wprowadzające  | str. 347
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str. 350
Klasyfikacja form działania administracji  | str. 351

3.1.  Kryterium władztwa  | str. 351
3.2.  Kryterium skutku prawnego  | str. 353
3.3.  Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str. 354
3.4.  Kryterium charakteru działania prawnego  | str. 355
3.5.  Kryterium sfery skutku prawnego  | str. 355
3.6.  Kryterium adresata skutku prawnego  | str. 356

Nowe rodzaje prawnych form działania administracji  | str. 357

 
Rozdział dziesiąty 
Podmioty relacji zewnętrznych  | str. 360

Uwagi wprowadzające  | str. 360
Stosunek administracyjnoprawny  | str. 360

2.1.  Pojęcie  | str. 360
2.2.  Podmioty  | str. 362
2.3.  Przedmiot i treść  | str. 366
2.4.  Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str. 367
2.5.  Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str. 368
2.5.1.  Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str. 368
2.5.2.  Stosunki sporne  | str. 372
2.5.3.  Stosunki potencjalne i realne  | str. 372
2.5.4.  Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str. 373
2.5.5.  Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str. 374
2.5.6.  Inne kategorie  | str. 374

Sytuacja administracyjnoprawna  | str. 375
Triada Bernatzika  | str. 376

4.1.  Interes faktyczny (zwykły)  | str. 377
4.2.  Interes prawny (kwalifikowany)  | str. 379
4.3.  Publiczne prawa podmiotowe  | str. 383

Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika  | str. 390

5.1.  Uzasadnione oczekiwania  | str. 390
5.2.  Prawa refleksowe  | str. 392
 
Rozdział jedenasty 
Akt administracyjny  | str. 394

Pojęcie aktu administracyjnego  | str. 394
Decyzja administracyjna  | str. 396

2.1.  Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str. 397
2.2.  Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str. 399

Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str. 400

3.1.  Kryteria podziału związane z adresatem  | str. 401
3.2.  Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str. 401
3.3.  Kryteria podziału związane z treścią  | str. 404
3.4.  Inne kategorie aktów administracyjnych  | str. 405

Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 406

4.1.  Uwagi wprowadzające  | str. 406
4.2.  Fakt a prawo  | str. 407
4.3.  Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 409
4.4.  Wybór wstępny  | str. 410
4.5.  Fakty  | str. 410
4.6.  Prawo  | str. 412
4.7.  Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str. 415
4.8.  Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str. 417
4.9.  Subsumcja  | str. 417

Luzy decyzyjne  | str. 418

5.1.  Wyważanie  | str. 418
5.2.  Dyskrecjonalność  | str. 420
5.3.  Uznanie administracyjne  | str. 421
5.3.1.  Geneza uznania administracyjnego – swobodne uznanie  | str. 423
5.3.2.  Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str. 427
5.3.3.  Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny  | str. 429

Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 431
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 432
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 433
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 436

9.1.  Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie  | str. 437
9.2.  Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str. 438
9.3.  Uchylenie aktu administracyjnego  | str. 439

Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 443

10.1.  Pojęcie wadliwości aktu  | str. 443
10.2.  Gradacja wad aktu administracyjnego  | str. 443
10.3.  Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str. 444
10.4.  Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str. 447
 
Rozdział dwunasty 
Inne formy stosowania prawa administracyjnego  | str. 451

Akty i czynności egzekucyjne  | str. 451

1.1.  Uwagi ogólne  | str. 451
1.2.  Formy działania organu egzekucyjnego  | str. 452

Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str. 453

2.1.  Pojęcie  | str. 453
2.2.  Charakterystyka  | str. 454
2.3.  Ochrona adresata  | str. 456

Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str. 457

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 457
3.2.  Umowa cywilnoprawna  | str. 459
3.3.  Umowa administracyjna  | str. 459
3.3.1.  Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str. 459
3.3.2.  Umowa administracyjna w Niemczech  | str. 461
3.3.3.  Umowa administracyjna we Francji  | str. 464
3.3.4.  Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str. 464

Ugoda administracyjna  | str. 466

4.1.  Pojęcie ugody administracyjnej  | str. 466
4.2.  Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str. 467
4.3.  Skutki ugody  | str. 468

Przyrzeczenie administracyjne  | str. 469
Działania faktyczne administracji  | str. 471

6.1.  Działania społeczno-organizatorskie  | str. 471
6.2.  Działania materialno-techniczne  | str. 472

Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str. 473

7.1.  Istota bezczynności oraz milczenia  | str. 473
7.2.  Bezczynność administracji  | str. 473
7.2.1.  Poszukiwanie definicji  | str. 473
7.2.2.  Bezczynność w postępowaniu administracyjnym  | str. 474
7.2.3.  Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym  | str. 476
7.3.  Milczenie administracji  | str. 477
 
Część czwarta 
Kontrola administracji  
 
Rozdział trzynasty 
Sądownictwo administracyjne  | str. 483

Zagadnienia ogólne  | str. 483

1.1.  Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str. 483
1.2.  Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str. 487
1.3.  Cel sądownictwa administracyjnego  | str. 490
1.4.  Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości  | str. 491
1.5.  Systemy sądownictwa administracyjnego  | str. 494
1.6.  Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str. 496

Ustrój sądów administracyjnych  | str. 497

2.1.  Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str. 497
2.2.  Struktura sądów administracyjnych  | str. 498
2.3.  Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str. 499

Przedmiot ochrony  | str. 501

3.1.  Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty  | str. 501
3.2.  Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str. 505

Podmioty  | str. 506

4.1.  Podmioty czynne  | str. 506
4.2.  Podmioty bierne  | str. 508
4.3.  Inne podmioty  | str. 508

Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego 
 (przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str. 509

5.1.  Wprowadzenie  | str. 509
5.2.  Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str. 510
5.3.  Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str. 514
5.3.1.  Decyzja administracyjna  | str. 514
5.3.2.  Postanowienia administracyjne  | str. 515
5.3.3.  Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str. 516
5.3.4.  Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str. 517
5.3.5.  Akty prawa miejscowego  | str. 518
5.3.6.  Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 519
5.3.7.  Akty nadzoru  | str. 520
5.3.8.  Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania  | str. 521
5.3.9.  Inne przedmioty zaskarżenia  | str. 522
5.3.10.  Enumeracja negatywna  | str. 523
5.4.  Inne obszary działania sądu  | str. 524
5.4.1.  Spory kompetencyjne  | str. 524
5.4.2.  Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str. 525

Skarga  | str. 526

6.1.  Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str. 526
6.2.  Skarga w systemie polskim  | str. 527

Przedmiot rozpoznania  | str. 528

7.1.  Sprawa sądowoadministracyjna  | str. 529
7.2.  Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str. 530

Przedmiot orzekania  | str. 531

8.1.  Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str. 531
8.2.  Warianty orzeczeń sądowych  | str. 532
8.3.  Związanie sądu w fazie orzekania  | str. 532
8.4.  Istota orzekania i jego zakres  | str. 533
8.4.1.  Istota orzekania  | str. 533
8.4.2.  „Szerokość” orzekania  | str. 534
8.4.3.  Problem orzekania merytorycznego  | str. 537
8.4.4.  „Głębokość” orzekania  | str. 539
8.4.5.  Problem zakazu reformationis in peius  | str. 541

Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str. 542
Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego  | str. 543

 
Rozdział czternasty 
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str. 545

System kontroli administracji  | str. 545

1.1.  Wprowadzenie  | str. 545
1.2.  Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str. 546
1.2.1.  Kryteria kontroli  | str. 546
1.2.2.  Podmioty kontroli  | str. 546
1.2.3.  Inne elementy różnicujące  | str. 547
1.3.  Cechy kontroli administracji  | str. 548

Kontrola zewnętrzna  | str. 549

2.1.  Kontrola parlamentarna  | str. 549
2.2.  Kontrola państwowa  | str. 550
2.2.1.  Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str. 550
2.2.2.  Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli  | str. 551
2.2.3.  Podstawowe założenia kontroli NIK  | str. 553
2.3.  Kontrola sądów i trybunałów  | str. 554
2.4.  Kontrola prokuratorska  | str. 555
2.5.  Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 557
2.6.  Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe  | str. 558
2.7.  Kontrola społeczna (obywatelska)  | str. 559

Kontrola wewnętrzna  | str. 560

3.1.  Uwagi ogólne  | str. 560
3.2.  Kontrola w administracji rządowej  | str. 561
3.3.  Kontrola zarządcza  | str. 562
3.4.  Inne formy kontroli wewnętrznej  | str. 563
 
Część piąta 
Problemy aksjologiczne 
 
Rozdział piętnasty 
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str. 569

Aksjologia i aksjologia prawa  | str. 569
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str. 575
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str. 578

3.1.  Dobro człowieka  | str. 578
3.2.  Moralność  | str. 580
3.3.  Sprawiedliwość  | str. 584
3.4.  Prawda  | str. 588
3.5.  Racjonalność  | str. 590
3.6.  Pewność  | str. 592
3.7.  Jasność i jawność  | str. 593
3.8.  Szybkość i ekonomiczność  | str. 595
3.9.  Wartości chronione przez prawo administracyjne  | str. 596

Etyka administrowania  | str. 597

Wybrana literatura  | str. 605

Inni Klienci oglądali również

0,01 zł
Niedostępny

Prawo administracyjne - testy, kazusy, pytania sprawdzające

Książka ma na celu przybliżenie studentom prawa, administracji oraz bezpieczeństwa wewnętrznego, a także aplikantom oraz pracownikom organów administracji publicznej najważniejszych zagadnień z zakresu prawa administracyjnego w prosty i przejrz...
13,59 zł 15,10 zł
Do koszyka

O państwie, O prawach

Mam nadzieję,że lektura napisanych przed dwoma tysiącami lat dialogów zainspiruje Państwa do własnych przemyśleń na temat rzeczpospolitej, w której żyjemy, oraz prawa regulującego postępowanie współczesnego człowieka, który ...
152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Meritum. Postępowanie administracyjne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne

Celem publikacji jest kompleksowe, przystępne i przejrzyste przedstawienie zagadnień wszczęcia, przebiegu oraz zakończenia postępowania administracyjnego, postępowania egzekucyjnego w administracji oraz postępowania przed sądami administracyjnymi &ndas...
22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Międzynarodowe i unijne prawo podatkowe

W niniejszej publikacji autorzy przedstawili podstawowe zagadnienia prawa integracji europejskiej, zasady unikania podwójnego opodatkowania dochodu i majątku, zagadnienia międzynarodowego planowania podatkowego, podstawy prawa unijnego i jego wy...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Państwo prawa to niezależne sądy

Rola i miejsce wymiaru sprawiedliwości w państwie i społeczeństwie, szacunek dla Konstytucji i uznawanie trójpodziału władz, tworzenie dobrego prawa i rozumne jego stosowanie - to tematy rozmów z sędzią Jackiem Gudowskim: rozm&oacut...
182,70 zł 203,00 zł
Do koszyka

Prawo budowlane. Komentarz

W komentarzu przedstawiono wnikliwą interpretację przepisów ustawy – Prawo budowlane oraz innych aktów prawnych z nią związanych. Autorzy podpowiadają, jak można skutecznie rozwiązywać problemy prawne towarzyszące stosowaniu tych re...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!