Prace Polonistyczne t. 65/2010
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa.
Spis treści
ROZPRAWY........................................ 7
Katarzyna Kaczor-Scheitler (Łódź)
Dziesięciodniowe ćwiczenia pobożne na przykładzie „Medytacji” Teresy Petrycówny............... 9
Anna Strożek (Łódź)
Wiosenny wybuch uczuć i spojrzenie wstecz u progu jesieni życia. Formy przedstawiania pór roku w „erotykach” Franciszka Dionizego Kniaźnina.............. 27
Marzena Karwowska (Łódź)
Archetyp dnia, archetyp nocy. Ikonograficzne
ukształtowanie świata przedstawionego
w „Bbaśni o rycerzu pańskim” Bolesława Leśmiana ...................... 51
Monika Urbańska (Łódź)
„Zanim drgną powieki — księżyc się ukaże.” Między nocą a nocą, Miłością i zbrodnią — rzecz o „Balladzie o pannie”,„Lalce” i o Brzechwowym banicie ....... 71
Beata Michalska (Łódź)
Lilith — Demoniczna bogini nocy. Tradycja wyobrażeń
i literackie wcielenia ........................ 89
Lidia Ignaczak (Łódź)
Wieczory teatralne Adolfa Rudnickiego............................... 125
Małgorzata Pawlata (Łódź)
„Światłość” krocząca w ciemności oraz inne abstrakty w gnostyckiej „Ewangelii prawdy” i „Ewangelii św. Jana”.............. 159
NA MARGINESACH LEKTUR................ 193
Joanna Raźny (Łódź)
Paradoksy rewolucji. O jednoaktówce
„DOMINO MADAME Du BARRY” Wacława Grubińskiego................... 195