Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
W powszechnej świadomości niebezpieczeństwo pożarów mostów jest znikome. Jednak, gdy takie zdarzenie nastąpi – może wywołać poważne konsekwencje techniczne, ekonomiczne, społeczne, a nawet polityczne. Nie ulega zatem żadnej wątpliwości, że ta – zdawałoby się marginalna problematyka – ma bardzo ważne znaczenie. Mimo to, nie jest ona dotychczas wystarczająco znana w środowisku projektantów i wykonawców mostów, jak i wśród zarządców i jednostek odpowiedzialnych za ich utrzymanie, a nawet służb ratowniczych. Niniejsza publikacja poświęcona jest opisowi zjawiska pożaru i wywoływanych uszkodzeń konstrukcji mostowych, a także procedurom postępowania podczas gaszenia. Autorzy poruszają również kwestie dotyczące właściwości termo-mechanicznych materiałów konstrukcyjnych (stali, betonu, drewna) oraz materiałów stosowanych do elementów wyposażenia mostów (nawierzchni i izolacji), co ma podstawowe znaczenia w procesie oceny skutków pożaru. Całość poparta została opisami faktycznie zaistniałych pożarów mostów w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem pożaru Mostu Łazienkowskiego z lutego 2015 roku. "Wiedza prezentowana w książce ma pomóc wyciągnąć odpowiednim służbom wnioski dotyczące procedur postępowania przy gaszeniu pożarów mostów, a następnie przy usuwaniu ich skutków – w celu możliwie jak najszybszego przywrócenia obiektów do eksploatacji." prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski "Niniejsza publikacja może być podstawą do rozwijania naukowych i technicznych zainteresowań pożarami mostów w środowiskach akademickim i inżynierskim, co z kolei może prowadzić do nowatorskich rozwiązań ppoż. w krajowym mostownictwie." dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz
1. Wstęp 7 2. Klasyfikacja pożarów obiektów mostowych 11 2.1. Kryteria klasyfikacji 12 2.2. Przyczyny pożarów 12 2.3. Okres „życia” konstrukcji 12 2.4. Źródło ognia i scenariusze przebiegu pożaru 13 2.5. Materiał konstrukcyjny mostu 13 2.6. Rodzaj konstrukcji mostu 14 2.7. Przeznaczenie mostu 14 3. Procedury postępowania podczas gaszenia pożaru mostu 17 4. Uszkodzenia mostów spowodowane pożarami 19 4.1. Wprowadzenie 20 4.2. Uszkodzenia mostów stalowych i zespolonych 20 4.3. Uszkodzenia mostów betonowych (żelbetowych i sprężonych) 21 4.4. Uszkodzenia mostów drewnianych 21 4.5. Uszkodzenia cięgien w mostach podwieszonych i łukowych 21 4.6. Uszkodzenia łożysk 22 4.7. Uszkodzenia urządzeń dylatacyjnych i innych element―w wyposażenia mostów oraz urządzeń obcych na nich zainstalowanych 22 5. Postępowanie po ugaszeniu pożaru 23 6. Właściwości materiałów w wysokich temperaturach 25 6.1. Wprowadzenie 26 6.2. Właściwości termomechaniczne stali 26 6.3. Właściwości termomechaniczne betonu 31 6.4. Właściwości termomechaniczne drewna 37 6.5. Właściwości termomechaniczne nawierzchni 44 42 6.6. Właściwości termomechaniczne izolacji 44 43 7. Analiza obliczeniowa konstrukcji mostu po pożarze 45 7.1. Wprowadzenie 46 7.2. Modele obliczeniowe pożaru 47 7.3. Analiza termiczna pożaru 52 7.4. Analiza termowytrzymałościowa konstrukcji po ugaszeniu pożaru 53 7.5. Symulacja pożaru pod mostem zespolonym 63 53 7.6. Symulacja pożaru na moście zespolonym 63 55 7.7. Zachowanie się bloku kotwiącego cięgno w moście podwieszonym podczas pożaru na pomoście 62 7.8. Symulacja pożaru pod mostem betonowym 1, 6, 65, 68 64 7.9. Symulacja pożaru na moście betonowym 1, 6, 65, 68 70 7.10. Symulacja pożaru na moście stalowym 21 72 8. Postępowanie organów decyzyjnych po pożarze 75 9. Zabezpieczenia przeciwpożarowe obiektów mostowych 79 10. Opisy pożarów 83 10.1. Uwagi wprowadzające i sposób opisu pożarów 84 10.2. Przebieg pożarów 85 10.2.1. Mosty drewniane (D) 85 10.2.2. Mosty betonowe i kamienne (B) 90 10.2.3. Mosty stalowe i zespolone (S) 102 11. Pożar mostu Łazienkowskiego w Warszawie w dniu 14 lutego 2015 roku 145 11.1. Konstrukcja spalonego mostu 146 11.2. Przyczyna pożaru 146 11.3. Przebieg pożaru i sposób gaszenia 146 11.4. Proces podejmowania decyzji co do dalszych losów mostu 150 11.5. Skutki pożaru 152 11.5.1. Wprowadzenie 152 11.5.2. Skanowanie powierzchni pomostu 165 11.5.3. Pomiary deformacji elementów pomostu, niwelet dolnych półek oraz pionowości dźwigarów 167 11.5.4. Pomiary deformacji środników dźwigarów 167 11.5.5. Pomiary przemieszczeń przęseł na łożyskach 168 11.5.6. Uszkodzenia innych elementów mostu 168 11.5.7. Badania właściwości stali konstrukcyjnej mostu 168 11.5.8. Pomiary odkształceń lokalnych i twardości dźwigarów w spalonych przęsłach 173 11.5.9. Pomiar pionowości dźwigarów w przęsłach, które objął pożar 180 11.5.10. Pomiar niwelety dolnych pasów dźwigarów wszystkich przęseł 181 11.5.11. Pomiar niwelety buspasów na całej długości obiektu 184 11.5.12. Pomiar niwelety sfrezowanej części pomostu 187 11.5.13. Podsumowanie skutków pożaru 187 11.5.14. Zalecenia dotyczące przyszłości obiektu 193 11.6. Postępowania przetargowe 194 11.6.1. Wprowadzenie 194 11.6.2. Postępowanie dotyczące wybrania Projektanta 196 11.6.3. Postępowanie dotyczące wyłonienia Wykonawcy 197 11.6.4. Postępowanie dotyczące wyłonienie Nadzoru Zastępczego 211 11.7. Prace projektowe 213 11.7.1. Przebieg projektowania według standardowej procedury administracyjnej 213 11.7.2. Przebieg projektowania mostu Łazienkowskiego 220 11.7.3. Wady obowiązujących przepisów w aspekcie sytuacji wymagającej natychmiastowego działania 222 11.7.4. Dokumentacja projektowa 223 11.8. Roboty budowlane 238 11.8.1. Wprowadzenie 238 11.8.2. Prace rozbiórkowe 238 11.8.3. Wytworzenie konstrukcji stalowej nowego mostu 245 11.8.4. Montaż konstrukcji stalowej wraz z urządzeniami obcymi 255 11.8.5. Wzmocnienie podpór nurtowych 270 11.8.6. Montaż łożysk 274 11.8.7. Montaż wyposażenia 275 11.9. Koszt realizacji oraz źródła finansowania 284 11.10. Zawarte umowy oraz porozumienia 285 11.11. Wnioski 287 12. Podsumowanie 291 Bibliografia 295