Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Autor bada związki pomiędzy powieścią i prasą w ostatnich trzech dekadach XIX wieku z pewnym „wychyleniem” w czasy późniejsze. Pokazuje, że
powieść tego okresu to nie tylko literatura zamieszczona w prasie, lecz także kompozycja na różne sposoby współpracująca z kontekstem gazetowym stron. Czasopismo zaś nie jest zwykłym nośnikiem: kształtuje ono sposób postrzegania rzeczywistości i oddziałuje na zawarte w nim treści literackie.
Autor traktuje dzienniki, tygodniki, prasę humorystyczną jako szczególne nośniki, odmienne od książki i generujące własne dodatkowe znaczenia publikowanych tam utworów, nie zawsze dostrzegalne w późniejszym wydaniu książkowym. Wybrał okres, w którym symbioza literackiej prozy oraz publicystyki uprawianej w Królestwie Polskim osiąga szczyt i znajduje wyraz w twórczości Orzeszkowej, Sienkiewicza, a zwłaszcza Bolesława Prusa – parających się na ogół także profesją dziennikarską.
Głównym bohaterem jest tu właśnie Bolesław Prus – bezsprzecznie najbardziej „dziennikarski” wśród pisarzy polskich ostatnich dziesięcioleci XIX stulecia, a zarazem najbardziej „literacki” wśród ludzi ówczesnej prasy. Wydawałoby się, że nie sposób już niczego nowego o nim powiedzieć. Tymczasem tezy autora, bardzo rzetelne i poparte ogromnym historycznoliterackim materiałem dowodowym, wchodzą w zasadnicze spory z autorami tej rangi, co Henryk Markiewicz, i wychodzą z nich zwycięsko.
Książka łączy rozmaite perspektywy metodologiczne i dyscyplinarne:
historię literatury i historię czasopiśmiennictwa (tę ostatnią uprawianą na inną modłę niż w klasycznym prasoznawstwie), porusza pytanie o pogranicze fikcji i dokumentu;
kwestie genologiczne (gatunki literackie versus gatunki dziennikarskie i publicystyczne); tło i warunki, w jakich te dwie sfery mogły się przenikać, proces hybrydyzacji gatunków;
zagadnienie dotyczące warunków lektury;
kulturową perspektywę postrzegania powieści (czasopismo jako nośnik, dzięki któremu kultura miast, kwestie społeczne i obyczajowe mogły oddziaływać na twórczość literacką).
Dodatkowo książka wpisuje się – jako pierwsza albo jedna z pierwszych prac w Polsce – w postulaty formułowane przez orędowników anglosaskich „studiów czasopiśmienniczych” (ogłoszone przez R. Scholesa i L. Seana periodical studies – badanie gazet i periodyków jako swoistej całości o własnej strukturze).
Książka przeznaczona dla badaczy zajmujących się poetyką i teorią powieści, teorią gatunków literackich i pozaliterackich, jak również historyków literatury II połowy XIX wieku, historyków prasy oraz historyków i badaczy kultury nowoczesnej w jej wczesnej fazie, badaczy rodzącej się u schyłku XIX wieku kultury masowej. Publikacja może zainteresować także osoby zajmujące się historią wydawców i księgarzy w Warszawie, varsavianistów oraz nauczycieli szkolnych i medioznawców.
Słowo wstępne 9 Część I. Prasa w dziewiętnastowiecznej kulturze słowa 13 Wprowadzenie 15 Gazeta jako przedmiot 18 Gazeta jako tekst w ujęciu komunikacyjnym 28 Miasto, masa i prasa, czyli gazeta a wielkie ośrodki miejskie 35 Dziewiętnastowieczna prasa w oczach współczesnych 50 Prasa na ziemiach polskich – fenomen warszawski 75 Wprowadzenie 75 Przegląd tytułów 105 Dzienniki 106 Tygodniki 111 Periodyki specjalistyczne 116 Ocena prasy warszawskiej w oczach współczesnych 118 Część II. Poetyka czasopisma i proza literacka jako jej element 127 Rola czasopisma w publikacji literackiej 129 Czasopismo jako dzieło zbiorowe i jego poetyka 138 Wprowadzenie 138 I. Gatunki 149 II. Rozmieszczenie (układ) 178 III. Autor – między anonimowością a nazwiskiem 183 IV. Przypadek szczególny – prasa satyryczna 190 Proza literacka w czasopiśmie 206 Miejsce utworu literackiego na genologicznej mapie gazety 206 Przekrój historyczny 223 Powieść w prasie a badania literackie 239 Powieść wobec kontekstu gazetowej strony. Techniki 257 Relacje typu metaforycznego 259 Relacje typu metonimicznego 287 Między strukturą a lekturą 299 Część III. Przypadek Bolesława Prusa 321 Wprowadzenie 323 I. Kłopoty babuni, czyli Bolesław Prus w prasie humorystycznej 326 II. Wiadomości, felietony, kroniki – wczesne utwory Prusa w świetle gatunków prasy codziennej 343 III. Felieton, gazeta, powieść. Lalka na tle prasy codziennej 365 IV. Faraon wobec piśmiennictwa naukowego i popularnego drugiej połowy XIX w. o starożytnym Egipcie (powieść i tygodniki ilustrowane) 388 Nota bibliograficzna 421 Wykaz skrótów 423 Bibliografia 425 Indeks nazwisk i tytułów 441 Indeks rzeczowy 451 Spis ilustracji 456