0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Ponadnarodowe sieci organów administracji publicznej oraz ich wpływ na krajowy porządek prawny

(eBook)

(na przykładzie ponadnarodowych sieci organów ochrony konkurencji)

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Rozprawy Prawnicze. Seria monograficzna Instytutu Nauk Prawnych PAN

  • Autor: Mateusz Błachucki

  • Wydawca: Instytut Nauk Prawnych PAN

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Ponadnarodowe sieci organów administracji publicznej oraz ich wpływ na krajowy porządek prawny

Ponadnarodowe sieci organów administracji posługują się w swoich nazwach różnymi określeniami: „sieć”, „forum”, „inicjatywa”, „komitet”, „grupa”. Bez względu jednak na niuanse semantyczne, takie sieci są zawsze formą ponadnarodowej kooperacji między krajowymi organami administracji polegającej na wzajemnym wpływie na kreowanie przez nie polityki administracyjnej i na coraz częstszym sprawowaniu przez swoich członków jurysdykcji administracyjnej. Ponadnarodowe sieci organów administracji nie mają jednolitego charakteru. Mogą one mieć status formalny lub być wirtualną platformą współpracy; mogą tworzyć trwałe struktury organizacyjne lub mieć charakter luźnej kooperacji.
Celem prezentowanych w tej książce rozważań jest wyjaśnienie charakteru prawnego ponadnarodowych sieci organów administracji publicznej, dokonanie ich prawnej klasyfikacji oraz określenie wpływu sieci na krajowy porządek prawny i funkcjonowanie polskiej administracji publicznej. Umożliwi to wszechstronna analiza powstania, funkcjonowania i ewolucji ponadnarodowych sieci organów administracji ze szczególnym uwzględnieniem tworzących je polskich organów. Z uwagi na niezwykle szeroki zakres badanego tematu oraz brak opracowania tego zagadnienia w polskiej literaturze przedmiotu zjawisko ponadnarodowych sieci organów administracji zostanie pokazane przez pryzmat funkcjonowania ponadnarodowych sieci organów ochrony konkurencji. (z „Wprowadzenia”)

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-950165-5-4
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów i skrótowców   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1 . WPROWADZENIE   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 
1.1. Cele i założenia pracy   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . 23 
1.2. Uzasadnienie wyboru tematu   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 
1.3. Teza i pytania badawcze pracy   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 32 
1.4. Metodologia badań   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . 33 
1.5. Zakres przedmiotu badań   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 
1.6. Wskazówki bibliograficzne  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .   .  .  .  .  .  .  .  .  39 
1.7. Uwagi terminologiczne i techniczne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43 
1.8. Struktura pracy   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2. POJĘCIE I RODZAJE PONADNARODOWYCH SIECI ORGANÓW
ADMINISTRACJI   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 
2.1. Pojęcie sieci jako struktury organizacyjnej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  53 
2.2. Pojęcie sieci w rozumieniu prawnym i administracyjnym   . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 58 
2.3. Pojęcie ponadnarodowej sieci organów administracji publicznej   . . . . . . . . . . . . . . 62 
2.4. Rodzaje ponadnarodowych sieci organów administracji publicznej   . . . . . . . . . . . . 73 
2.5. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
3. TRADYCYJNE FORMY WSPÓŁPRACY ORGANÓW ADMINISTRACJI ORAZ
PAŃSTW A PONADNARODOWE SIECI ORGANÓW ADMINISTRACJI   . . . . 87
3.1. Formy prawne działania administracji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 
3.1.2. Klasyfikacja form prawnych działania administracji publicznej   . . . . . . . . . . . . . .89 
3.2. Więzi prawne w aparacie administracyjnym (organizacja stosunków
wewnątrzadministracyjnych)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 100 
3.3. Formy współpracy międzynarodowej w prawie publicznym międzynarodowym . .126 
3.4. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
4. PODSTAWY PRAWNE MIĘDZYNARODOWEJ AKTYWNOŚCI 
I WSPÓŁPRACY ORGANÓW OCHRONY KONKURENCJI  (NA 
PRZYKŁADZIE PREZESA UOKIK)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
4.1. Internacjonalizacja prawa konkurencji i aktywność międzynarodowa organów
antymonopolowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 135 
4.2. Aktywność międzynarodowa Prezesa UOKiK w świetle ustawy antymonopolowej. .139 
4.3. Aktywność międzynarodowa Prezesa UOKiK w świetle regulacji ogólnych (k.p.a.,
ustawy ustrojowe)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 
4.4. Podstawa prawna działania Prezesa UOKiK jako czynnik determinujący formy jego
aktywności międzynarodowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 150 
4.5. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
5.  PONADNARODOWE SIECI ORGANÓW OCHRONY KONKURENCJI
POWSTANIE, RODZAJE I FORMY AKTYWNOŚCI   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 
5.1. Ponadnarodowe sieci organów ochrony konkurencji o zasięgu globalnym . . . . . .  173 
5.2. Ponadnarodowe sieci organów ochrony konkurencji o zasięgu kontynentalnym . . 212 
5.3. Ponadnarodowe sieci organów ochrony konkurencji o zasięgu regionalnym
(subkontynentalnym)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 252 
5.4. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
6. INNE WYBRANE PONADNARODOWE SIECI ORGANÓW ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 
6.1. Wybrane ponadnarodowe sieci organów ochrony konsumentów   . . . . . . . . . . . . . 276 
6.2. Wybrane transnarodowe sieci regulatorów telekomunikacyjnych   . . . . . . . . . . . .  288 
6.3. Wybrane ponadnarodowe sieci regulatorów energetycznych   . . . . . . . . . . . . . . . . 298 
6.4. Wybrane ponadnarodowe sieci regulatorów kolejowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  308 
6.5. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 
7. ANALIZA USTROJU I JURYSDYKCJI KRAJOWYCH ORGANÓW
ANTYMONOPOLOWYCH UCZESTNICZĄCYCH W PONAD- NARODOWYCH
SIECIACH ORGANÓW ADMINISTRACJI   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  322 
7.1. Pozycja ustrojowa i właściwość Prezesa UOKiK   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  323 
7.2. Pozycja ustrojowa i organizacja wybranych polskich organów regulacyjnych. . . . 336 
7.3. Pozycja ustrojowa, organizacja i właściwość wybranych zagranicznych organów
antymonopolowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 348 
7.4. Ponadnarodowe wytyczne i dobre praktyki w zakresie kształtowania ustroju organów
antymonopolowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 
7.5. Wpływ uczestnictwa w ponadnarodowych sieciach organów administracji na ustrój
i jurysdykcję administracyjną krajowych organów administracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 
7.6. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398
8. FORMY WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH W RAMACH SIECI 
ORAZ ICH WPŁYW NA SPRAWOWANIE JURYSDYKCJI ADMINISTRACYJNEJ
PRZEZ KRAJOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ   . . . . . . . . . . . 406 
8.1. Współpraca miękka organów antymonopolowych działających w ramach
sieci organów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 
8.2. Współpraca związana z ustanawianiem celów legislacyjnych, standardów działania,
uzgadnianiem praktyki procesowej (prawo miękkie)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 410 
8.3. Weryfikacja przestrzegania wspólnych standardów przez członków sieci. . . . . . . .418 
8.4. Współpraca związana z  wykonywaniem jurysdykcji administracyjnej przez
uczestników sieci organów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .  . 423 
8.5. Wzmocniona współpraca związana z wykonywaniem jurysdykcji administracyjnej
przez uczestników sieci organów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 468
8.6. Wpływ międzynarodowej współpracy organów antymonopolowych w ramach sieci
na prawa stron i innych uczestników postępowania   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 490 
8.7. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 496
9. PONADNARODOWE SIECI ORGANÓW ADMINISTRACJI W SYSTEMIE
GLOBALNEJ, EUROPEJSKIEJ I POLSKIEJ ADMINISTRACJI 
PUBLICZNEJ   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 502 
9.1. Ponadnarodowe sieci organów administracji w systemie zarządzania globalnego . 503 
9.2. Ponadnarodowe sieci organów administracji w systemie europejskiej administracji
publicznej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  512 
9.3. Ponadnarodowe sieci organów administracji w systemie polskiej administracji
publicznej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 522 
9.4. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 532
10. KONTROLA DZIAŁANIA PONADNARODOWYCH SIECI ORAZ
AKTYWNOŚCI ORGANÓW ADMINISTRACJI PODEJMOWANEJ W ICH
RAMACH   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 536 
10.1. Problem legitymizacji ponadnarodowych sieci organów administracji publicznej 
oraz udziału organów w tych sieciach   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . 537 
10.2. Deficyt rozliczalności ponadnarodowych sieci organów i działań organów 
krajowych w ich ramach oraz sposoby jego niwelacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .543 
10.3. Kontrola administracyjna organów działających w ramach sieci . . . . . . . . .. . . . . 548 
10.4. Kontrola sądowa organów działających w ramach sieci   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 562 
10.5. Parlamentarna kontrola aktywności krajowych organów administracji publicznej
w ponadnarodowych sieciach   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 569 
10.6. Kontrola społeczna organów administracji publicznej   . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 573 
10.7. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 574
11. PERSPEKTYWY ROZWOJU PONADNARODOWYCH SIECI ORGANÓW
ADMINISTRACJI   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 577 
11.1. Ponadnarodowe sieci organów a dostępne środki współpracy transnarodowej .... 578 
11.2. Źródła sukcesu i potencjał rozwoju ponadnarodowych sieci organów. . . . . . . . . . 581
11.3. Mocne i słabe strony ponadnarodowych sieci organów administracji   . . . . . . . . .586 
11.4. Dobrowolność a  „uświadomiona konieczność” uczestnictwa w  ponadnarodowych
sieciach organów administracji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 590 
11.5. Ponadnarodowe sieci organów a konwergencja i harmonizacja prawa i praktyki
administracyjnej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 592 
11 .6 . Polski organ antymonopolowy na arenie transnarodowych sieci organów. . . . . .595 
11.7. Uwagi końcowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 597
12 . WNIOSKI   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 604
Summary   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 616 
Bibliografia   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 625 
Wykaz aktów prawnych i innych dokumentów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 659 
Netografia   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 679 
Wykaz orzecznictwa   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 687

Inni Klienci oglądali również

21,60 zł 24,00 zł
Do koszyka

Elektroenergetyczne sieci terenowe. Wybrane zagadnienia

Monografia jest przeznaczona dla studentów wydziałów elektrycznych studiujących na specjalnościach związanych z elektroenergetyką oraz inżynierów i techników zajmujących się sieciami dystrybucyjnymi. W opracowaniu omó...
20,48 zł 22,75 zł
Do koszyka

Wybrane determinanty pracy zawodowej nauczycieli przedszkoli publicznych

Prezentowana rozprawa o charakterze empirycznym zawiera analizę zespołu czynników determinujących pracę zawodową nauczycieli przedszkoli publicznych. Książka składa się z kilku rozdziałów, w skład których wchodzą rozważania teorety...
3,06 zł 3,40 zł
Do koszyka

Emisja akcji w Polsce w nowej perspektywie - jednolity rynek papierów wartościowych w Unii Europejskiej. Rozdział 10. Korzyści i negatywne aspekty publicznej emisji oraz wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego, w nowej, europejskiej perspektywie

Poważną zaletą książki jest jej przystępny język, gdyż nawet stosunkowo skomplikowane zagadnienia przedstawione są w sposób jasny i przejrzysty. Autorka umiejętnie połączyła kwestie ekonomiczne z analizą prawną, dbając przez cały czas o wysoki p...
42,30 zł 47,00 zł
Do koszyka

Status prawny twórców utworów filmowych

Generalna teza pracy sprowadza się do twierdzenia, że obecna regulacja prawna statusu twórców utworów audiowizualnych jest wynikiem dość długiego procesu ewolucji, mającej korzenie jeszcze w ustawie o prawie autorskim z 1926 r., a ...
81,00 zł 90,00 zł
Do koszyka

Rynek sztuki. Aspekty prawne

Prezentowana publikacja jest pierwszą na polskim rynku pozycją w całości poświęconą najbardziej aktualnym zagadnieniom obrotu dziełami sztuki. Odpowiada na wiele nurtujących rynek sztuki pytań "do prawnika" i tym samym - chociaż w części - wy...
9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym

Książka ta, oparta na analizie prasy z okresu negocjacji akcesyjnych między Polską i Unią Europejską (1998-2000), ukazuje przyczyny trwania i kierunki zmiany mitu centralności Europy w polskim dyskursie publicznym. W tym okresie eurodebata była pragmat...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!