Polska piosenka pop jako tekst w tekście kultury
Książka jest próbą gatunkowego scharakteryzowania piosenki pop, którą niemal każdy uczestnik kultury intuicyjnie potrafi wskazać, ale której encyklopedyczne definicje są nad wyraz ogólnikowe. Autor analizuje teksty piosenek, okładki i książeczki albumów,
teledyski,
koncerty i wreszcie postaci samych wykonawców w perspektywie ich funkcjonowania we współczesnej kulturze. Materiał badawczy stanowią twórczość i wykonawcy, którzy nie budzą wątpliwości jako przedstawiciele popu, a są nimi Dorota „
Doda” Rabczewska oraz zespół
Ich Troje.
Książka skierowana jest do wszystkich, których interesuje naukowa refleksja nad współczesną piosenką i muzyką popularną, a także tzw. popkulturą. Cechą wyróżniającą rozprawę jest nowatorstwo zarówno w podjęciu „dziewiczego” dla badań tematu, jak i we wnikliwości oraz wielokontekstowości jego analizy.
Spis treści
Wstęp
Piosenka – piosenkarz – tekst / 7
Kultura i interpretacja / 16
Autor / 23
Kwestia POPularności / 28
Rozdział 1
Albumy
Warstwa muzyczna / 35
Tematyka / 37
Książeczka albumu jako kontekst / 47
Metafora / 59
Kompetencje językowe / 71
Recepcje / 74
Rozdział 2
Teledyski i koncerty
Teledysk jako ilustracja piosenki / 81
Koncert / 107
Kicz jako cecha konstytutywna popu / 116
Pomiędzy wartością artystyczną a promocją / 133
Rozdział 3
Wykonawcy
Idol-celebryta / 141
Image – wyobrażenie i produkt / 154
Pop-skandal / 167
Uwagi końcowe / 175
Bibliografia / 183
Nota bibliograficzna / 195
Summary / 197
Zusammenfassung / 198