W publikacji omówiono pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym będące jednym z najważniejszych zagadnień tego postępowania. Przedstawiono jego definicję, charakter oraz konstrukcję prawną. Przeanalizowano problemy zdolności administracyjnoprawnej, ze wskazaniem podstawowych i uzupełniających podmiotów, którym taka zdolność przysługuje. Wyjaśniono fundamentalne pojęcie interesu prawnego, zwłaszcza w aspekcie jego źródeł oraz cech i uwarunkowań. Wyodrębniono także płaszczyzny powiązań interesu prawnego ze sferą procesową.
W opracowaniu zaprezentowano rozwiązania prawne w zakresie pojęcia strony w innych państwach europejskich o różnej tradycji i metodzie normowania postępowania administracyjnego, a także niektóre ustawodawstwa pozaeuropejskie.
Książka jest przeznaczona zarówno dla radców prawnych, adwokatów, sędziów, prokuratorów, jak i pracowników administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz pracowników naukowych zainteresowanych omawianą tematyką.
„Autor nie ogranicza się do przedstawienia dotychczasowego stanu nauki. Prowadzonym w pracy rozważaniom towarzyszy pytanie o aktualność kodeksowego ujęcia strony postępowania. Praca ma charakter twórczy, rozwija stan wiedzy na temat strony postępowania i pojęcia interesu prawnego”.dr hab. Jacek Chlebny, prof. UŁ (fragment recenzji)
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 17 Rozdział I Strona jako centralny podmiot procesowy | str. 23 1.1. Zasada obligatoryjności strony | str. 23 1.2. Zasada oficjalności określenia/ustalenia strony/stron postępowania | str. 33 1.3. Zasada permanentnej oceny statusu strony | str. 44 Rozdział II Ewolucja regulacji prawnej pojęcia strony postępowania administracyjnego | str. 50 Rozdział III Charakter prawny i granice stosowania regulacji pojęcia strony postępowania | str. 65 3.1. Uwagi ogólne | str. 65 3.2. Koncepcje postrzegania charakteru regulacji art. 28 k.p.a. | str. 67 3.3. Granice stosowania regulacji art. 28 k.p.a. | str. 74 3.3.1. Granice przedmiotowe | str. 74 3.3.2. Granice czasowe | str. 78 Rozdział IV Konstrukcja prawna pojęcia strony postępowania | str. 82 4.1. Ujęcie definicyjne | str. 82 4.2. Trójelementowość definicji | str. 83 4.3. Wyłączność elementów definicyjnych | str. 84 4.4. Jednorodność kodeksowego pojęcia strony | str. 87 4.5. Propozycje koncepcji „modyfikujących” pojęcie strony w poglądach nauki prawa i judykatury | str. 95 4.5.1. Koncepcja „strony refleksowej” | str. 95 4.5.2. Koncepcja „strony ubocznej” | str. 103 4.5.3. Koncepcja „strony zastępczej” | str. 104 4.5.4. Problem tzw. strony sui generis | str. 108 4.5.5. Koncepcje szczególne (pozakodeksowe) pojęcia strony postępowania | str. 111 4.6. Strona postępowania a kodeksowe formuły „podmiotowo zbiorcze” | str. 117 4.7. Kryteria kodeksowe różnicujące pozycję strony postępowania | str. 118 4.7.1. Uwaga ogólna | str. 118 4.7.2. Strona pierwotna (niezmienna) i strona następcza (zmienna) | str. 119 4.7.3. Strona będąca osobą fizyczną i strona niebędąca osobą fizyczną (strona „zbiorowa”, „korporacyjna”) | str. 119 4.7.4. Strona jedyna i strona niejedyna (uczestnicząca w warunkach wielości stron) | str. 120 4.7.5. Strona zdolna do czynności prawnych i strona niezdolna do czynności prawnych | str. 121 4.7.6. Strona działająca osobiście i strona działająca przez zastępcę procesowego | str. 122 4.7.7. Strona będąca podmiotem publicznym i strona niebędąca podmiotem publicznym | str. 123 4.7.8. Strona będąca funkcjonariuszem lub żołnierzem oraz strona niemająca takiego statusu | str. 123 4.7.9. Strona „europejska” (w tym „krajowa”) i strona „pozaeuropejska” | str. 124 4.7.10. Strona postępowania wszczętego z urzędu i strona postępowania wszczętego na żądanie strony | str. 125 4.7.11. Strona „aktywna” i strona „nieaktywna” | str. 125 4.7.12. Strona „poradna” i strona „nieporadna” oraz strona „sprawna” i strona z niepełnosprawnością | str. 127 4.7.13. Strona obecna i strona nieobecna oraz strona znana z miejsca pobytu i strona nieznana z miejsca pobytu | str. 128 4.7.14. Strona, w relacji do której pracownik/członek organu kolegialnego/organ pozostaje w określonym stosunku zależności, i strona, która w takiej relacji nie pozostaje | str. 130 Rozdział V Elementy definicyjne pojęcia strony postępowania | str. 132 5.1. Element organizacyjny | str. 132 5.1.1. Znaczenie zaimka „każdy” | str. 132 5.1.2. Zdolność administracyjnoprawna | str. 133 5.1.3. Zagadnienia prawa kolizyjnego | str. 135 5.1.4. Podmioty podstawowe | str. 137 5.1.4.1. Osoby fizyczne | str. 137 5.1.4.2. Osoby prawne | str. 139 5.1.4.3. Państwowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej | str. 143 5.1.4.4. Samorządowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej | str. 146 5.1.4.5. Organizacje społeczne niemające osobowości prawnej | str. 149 5.1.5. Podmioty uzupełniające | str. 152 5.1.5.1. Niepaństwowe i niesamorządowe jednostki organizacyjne mające zdolność prawną | str. 152 5.1.5.1.1. Handlowe spółki osobowe | str. 152 5.1.5.1.2. Spółki kapitałowe w organizacji | str. 153 5.1.5.1.3. Inne jednostki organizacyjne o charakterze gospodarczym | str. 154 5.1.5.1.4. Inne jednostki organizacyjne o charakterze niegospodarczym | str. 155 5.1.5.2. Podmioty szczególne | str. 157 5.1.5.2.1. Rodzina/małżeństwo | str. 157 5.1.5.2.2. Komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej | str. 159 5.1.6. Podmioty i konstrukcje organizacyjne „wyłączone” | str. 160 5.1.6.1. Spółka cywilna | str. 160 5.1.6.2. Konsorcjum | str. 162 5.1.6.3. Komitety społeczne | str. 163 5.1.6.4. Jednostka pomocnicza gminy | str. 164 5.2. Element substancjonalny | str. 165 5.2.1. Pojęcie interesu w ogólności i w sferze prawa | str. 165 5.2.2. Pojęcie interesu w prawie administracyjnym procesowym | str. 170 5.2.3. Interes prawny jako kwalifikowana kategoria interesu w ogólnym postępowaniu administracyjnym | str. 172 5.2.4. Dwupoziomowość kwalifikacji „interesu” w rozumieniu art. 28 k.p.a. | str. 177 5.2.5. Problem relacji między pojęciami interesu prawnego i obowiązku w regulacji art. 28 k.p.a. | str. 180 5.2.6. Uwarunkowania interesu prawnego | str. 184 5.2.7. Istota (treść) interesu prawnego | str. 187 5.2.8. Funkcje interesu prawnego | str. 192 5.2.9. Interes prawny a inne kryteria „legitymujące” | str. 196 5.2.9.1. Uwagi ogólne | str. 196 5.2.9.2. Przegląd wybranych kryteriów „legitymujących” | str. 198 5.2.9.2.1. Roszczenie prawne | str. 198 5.2.9.2.2. Prawnie chroniony interes | str. 201 5.2.9.2.3. Roszczenie prawne ochrony urzędowej | str. 204 5.2.9.2.4. Specjalne prawo proszenia | str. 205 5.2.9.2.5. Uzasadnione oczekiwania | str. 206 5.2.9.2.6. Dotknięcie skutkami decyzji | str. 208 5.2.9.2.7. Interes faktyczny kwalifikowany | str. 210 5.2.9.2.8. Interes faktyczny zwykły | str. 212 5.2.10. Źródło interesu prawnego | str. 215 5.2.10.1. Uwagi ogólne | str. 215 5.2.10.2. Normy prawne „właściwe” (źródła interesu prawnego) | str. 218 5.2.10.3. Normy prawne i inne normy „wyłączone” | str. 238 5.2.10.4. Zdarzenia (stany, zachowania) pozanormatywne | str. 248 5.2.11. Cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a. | str. 251 5.2.11.1. Uwagi ogólne | str. 251 5.2.11.2. Pozytywne cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a. | str. 255 5.2.11.2.1. Osobisty/własny | str. 255 5.2.11.2.2. Indywidualny/konkretny | str. 262 5.2.11.2.3. Aktualny | str. 268 5.2.11.2.4. Realny | str. 271 5.2.11.2.5. Bezpośredni | str. 274 5.2.11.3. Negatywne cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a. | str. 280 5.2.11.3.1. Nieodstępowalność interesu prawnego | str. 280 5.2.11.3.2. Niepodzielność interesu prawnego | str. 282 5.3. Element procesowy pojęcia strony postępowania administracyjnego | str. 283 5.3.1. Związek interesu prawnego z określonym postępowaniem | str. 283 5.3.2. „Faktyczność” interesu prawnego | str. 284 5.3.3. Sprawdzalność interesu prawnego. Koncepcje legitymacji procesowej strony | str. 286 5.3.4. Zaspokajalność interesu prawnego | str. 296 Rozdział VI Pojęcie strony postępowania administracyjnego w regulacjach obcych | str. 298 6.1. Uwagi ogólne | str. 298 6.2. Regulacja albańska | str. 299 6.3. Regulacja andorska | str. 300 6.4. Regulacja austriacka | str. 300 6.5. Regulacja brazylijska | str. 303 6.6. Regulacja bułgarska | str. 305 6.7. Regulacja chilijska | str. 307 6.8. Regulacja chorwacka | str. 308 6.9. Regulacja czarnogórska | str. 310 6.10. Regulacja czeska | str. 311 6.11. Regulacja fińska | str. 314 6.12. Regulacja gruzińska | str. 315 6.13. Regulacja hiszpańska | str. 316 6.14. Regulacja islandzka | str. 318 6.15. Regulacja kazachska | str. 318 6.16. Regulacja kirgiska | str. 320 6.17. Regulacja kosowska | str. 322 6.18. Regulacja niemiecka | str. 323 6.19. Regulacja norweska | str. 325 6.20. Regulacja peruwiańska | str. 326 6.21. Regulacja portugalska | str. 327 6.22. Regulacja serbska | str. 329 6.23. Regulacja słowacka | str. 331 6.24. Regulacja słoweńska | str. 333 6.25. Regulacja szwajcarska | str. 335 6.26. Regulacja szwedzka | str. 336 6.27. Regulacja turkmeńska | str. 337 6.28. Regulacja ukraińska | str. 339 6.29. Regulacja uzbecka | str. 340 6.30. Regulacja węgierska | str. 340 Wnioski | str. 343 Bibliografia | str. 353