Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Nowe, zmienione i uaktualnione wydanie podręcznika, z którego skorzystały już ponad dwa miliony studentów przygotowujących się do kariery w biznesie.
Autor zachowując wszystkie zasadnicze treści kompleksowej publikacji, które w przeszłości zdecydowały o jej sukcesie, dodał wiele nowych elementów i uwzględnił aktualne prognozy dotyczące przyszłości działalności gospodarczej i zarządzania.
W nowym wydaniu nacisk został położony na etykę,
zarządzanie globalne i technikę informacyjną. Wśród kluczowych, wyróżniających się tematów poruszono kwestie nadzoru etycznego nad pracą współczesnych menedżerów. Z ogromną uwagą potraktowano tematy takie, jak zasady ładu korporacyjnego, etyczne przywództwo oraz właściwa rola kontroli finansowej firmy. Kolejne wątki to globalny charakter zarządzania uwypuklony za pomocą aktualnych przykładów i analiz sytuacji oraz technologia cyfrowa, wszechobecna w treści całego podręcznika.
Ogromną zaletą książki jest jej aktualność. Cytowane są w niej najnowsze wyniki badań z zakresu biznesu międzynarodowego, przedsiębiorczości, zarządzania strategicznego, podejmowania decyzji, projektowania organizacji, zmian organizacji, zachowania jednostek, przywództwa, pracy zespołowej, motywacji, nadzorowania, technik informatycznych, produktywności i zarządzania jakością.
Zaktualizowane zostały również wszystkie dane i statystyki odnoszące się do drobnych przedsiębiorstw, dużego biznesu międzynarodowego, związków zawodowych, wynagrodzeń kadry kierowniczej oraz innych sfer biznesowych
Przedmowa IXX Podziękowania XXV CZĘŚĆ 1 Wprowadzenie do zarządzania 1 ROZDZIAŁ 1: Zarządzanie i praca menedżera 3 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Jak mieć wpływ na ludzi pomimo popełniania błędów 4 Wprowadzenie do zarządzania 6 Proces zarządzania (Co robi menedżer?) 9 Planowanie i podejmowanie decyzji: określanie trybu działania 10 Organizowanie: koordynacja działań i zasobów 10 Przewodzenie: motywowanie ludzi i kierowanie nimi 10 Kontrolowanie: obserwowanie i ocena działań 11 Typy menedżerów 11 Zarządzanie na różnych szczeblach organizacji 12 Zarządzanie w różnych dziedzinach organizacji 13 NOWE TECHNOLOGIE: Pokaż mi zwrot z inwestycji 15 Podstawowe role i umiejętności menedżerów 16 Role menedżerskie 16 ZMIENIAJMY ŚWIAT: PR i osiągnięcia w rankingu różnorodności 17 Umiejętności menedżerskie 18 Charakter pracy menedżera 21 Zarządzanie: wiedza i sztuka 22 Jak zostać menedżerem? 22 Zakres zarządzania 24 Nowe miejsce pracy 26 Podsumowanie 28 Pytania kontrolne 29 Zdobywanie skutecznych umiejętności zarządzania czasem 29 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 30 Zdobywanie umiejętności – samoocena 31 Przykład końcowy 32 PODEJMIJ DECYZJĘ: Jak mieć wpływ na ludzi pomimo popełniania błędów 34 Przypisy 35 ROZDZIAŁ 2: TRADYCYJNE I WSPÓŁCZESNE PROBLEMY I WYZWANIA 36 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Jaśniejsza strona zrównoważonego rozwoju 37 Rola teorii i historii w zarządzaniu 39 Znaczenie teorii i historii 39 Prekursorzy teorii zarządzania 40 Klasyczne podejście do zarządzania 42 Naukowe zarządzanie 42 Zarządzanie administracyjne 44 Co dziś sądzimy o klasycznym podejściu do zarządzania 44 Kierunek behawioralny w teorii zarządzania 45 Kierunek stosunków międzyludzkich (human relations) 47 Pojawienie się kierunku koncentrującego się na zachowaniach organizacyjnych 48 Behawioralne podejście do zarządzania dziś 48 Ilościowe podejście do zarządzania 48 NOWE TECHNOLOGIE: Czy wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) usprawiedliwia wykorzystanie mediów społecznościowych 49 Ilościowa teoria zarządzania 51 Zarządzanie operacyjne 51 Ilościowe podejście do zarządzania dziś 51 Podejścia integrujące 52 Podejście systemowe 53 Podejście sytuacyjne 54 Podejście zintegrowane 55 Współczesne problemy i wyzwania zarządzania 57 Współczesne zastosowania koncepcji zarządzania 57 WSKAZYWANIE DROGI: Dziewczyna z Hooters na drodze szybkiego awansu 58 Współczesne wyzwania zarządzania 60 Podsumowanie 61 Pytania kontrolne 62 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 63 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 63 Zdobywanie umiejętności – samoocena 64 Przykład końcowy 66 PODEJMIJ DECYZJĘ: Jaśniejsza strona zrównoważonego rozwoju 67 Przypisy 68 CZĘŚĆ 2 Środowiskowy kontekst zarządzania 71 ROZDZIAŁ 3: Otoczenie organizacji i menedżerów 73 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Nieporozumienia we właściwym kontekście 74 Otoczenie i środowisko wewnętrzne organizacji 76 Otoczenie zewnętrzne 78 Otoczenie ogólne 78 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Zrównoważony rozwój opakowań 80 Otoczenie zadaniowe 83 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Skutecznie w ważnej sprawie 85 Środowisko wewnętrzne 88 Właściciele 88 Zarząd 89 Pracownicy 89 Fizyczne środowisko pracy 90 Kultura organizacji 90 Znaczenie kultury organizacji 90 Czynniki decydujące o kulturze organizacji 91 Zarządzanie kulturą organizacji 91 Otoczenie wielokulturowe 92 Tendencje rozwojowe różnorodności i wielokulturowości 93 Wymiary różnorodności i wielokulturowości 94 Stosunki między organizacją a jej otoczeniem 97 Jak otoczenie oddziałuje na organizacje? 97 Jak organizacje przystosowują się do swojego otoczenia? 100 Podsumowanie 103 Pytania kontrolne 103 Zdobywanie skutecznych umiejętności gospodarowania czasem 104 Zdobywanie skutecznych umiejętności komunikowania się 105 Zdobywanie umiejętności – samoocena 106 Przykład końcowy 107 PODEJMIJ DECYZJĘ: Nieporozumienia we właściwym kontekście 109 Przypisy 110 ROZDZIAŁ 4: Etyczne i społeczne otoczenie organizacji 111 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Zarządzanie przez niedopuszczalne postępowanie 112 Etyka indywidualna w organizacjach 114 Etyka zarządzania 115 WSKAZYWANIE DROGI: Szczęśliwe dopasowanie 117 Etyka w kontekście organizacyjnym 119 Kierowanie zachowaniem etycznym 120 Nowe problemy etyczne w organizacjach 124 Przywództwo etyczne 124 Kwestie etyczne a ład korporacyjny 125 Problemy etyczne a technika informatyczna 125 Odpowiedzialność społeczna a organizacje 126 Dziedziny odpowiedzialności społecznej 126 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Podnoszenie poprzeczki społecznej odpowiedzialności biznesu 129 Odpowiedzialność społeczna: argumenty za i przeciw 130 Podejścia organizacji do kwestii odpowiedzialności społecznej 132 Władze państwowe a odpowiedzialność społeczna 135 W jaki sposób państwo oddziałuje na organizacje? 135 Jak organizacje wpływają na rząd? 136 Kierowanie odpowiedzialnością społeczną 138 Formalne wymiary organizacji 138 Nieformalne wymiary organizacji 139 Ocena odpowiedzialności społecznej 140 Podsumowanie 141 Pytania kontrolne 141 Zdobywanie skutecznych umiejętności diagnostycznych i decyzyjnych 142 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 143 Zdobywanie umiejętności – samoocena 143 Przykład końcowy 144 PODEJMIJ DECYZJĘ: Zarządzanie przez niedopuszczalne postępowanie 146 Przypisy 147 ROZDZIAŁ 5: Globalny kontekst zarządzania 149 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Do Afryki 150 Istota międzynarodowej działalności gospodarczej 152 Co to jest przedsiębiorstwo międzynarodowe 153 Tendencje pojawiające się w międzynarodowej działalności gospodarczej 154 Zarządzanie procesem globalizacji 155 Konkurowanie na rynku globalizacji 158 Struktura gospodarki globalnej 160 Dojrzałe gospodarki i systemy rynkowe 160 Gospodarki o dużym potencjale i (lub) wysokim tempie wzrostu 162 Inne gospodarki 162 Rola GATT i WTO 163 Wyzwania otoczenia dla zarządzania międzynarodowego 164 Otoczenie ekonomiczne 164 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Lodowate przyjęcie 166 Otoczenie polityczne i prawne 167 Otoczenie kulturowe 169 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Konkurencja lokalnych łowców głów 171 Konkurencja w gospodarce światowej 174 Globalizacja a rozmiary organizacji 174 Wyzwania dla zarządzania w gospodarce światowej 176 Podsumowanie 177 Pytania kontrolne 178 Zdobywanie skutecznych umiejętności technicznych 179 Zdobywanie skutecznych umiejętności komunikowania się 179 Zdobywanie umiejętności – samoocena 180 Przykład końcowy 181 PODEJMIJ DECYZJĘ: Do Afryki 183 Przypisy 183 CZĘŚĆ 3 Planowanie i podejmowanie decyzji 185 ROZDZIAŁ 6: Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji 187 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Kontrola nad rejsami 188 Proces podejmowania decyzji i planowania 190 Cele organizacji 192 Funkcje celów 192 Rodzaje celów 193 Odpowiedzialność za ustalanie celów 196 Zarządzanie różnymi celami 196 Planowanie w organizacji 197 Rodzaje planów organizacji 197 Ramy czasowe planowania 198 NOWE TECHNOLOGIE: Początek rozmów 199 Odpowiedzialność za proces planowania 200 Planowanie awaryjne i zarządzanie sytuacją kryzysową 201 Planowanie taktyczne 203 Opracowywanie planów taktycznych 204 Realizacja planów taktycznych 205 Planowanie operacyjne 206 Plany jednorazowe 206 Plany ciągłe (trwale obowiązujące) 207 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Sekretna procedura działania 303 208 Zarządzanie ustalaniem celów i procesami planowania 209 Bariery w ustalaniu celów i planowaniu 209 Przezwyciężanie barier 212 Wykorzystywanie zarządzania przez cele do realizacji planów 213 Podsumowanie 215 Pytania kontrolne 216 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 216 Zdobywanie skutecznych umiejętności gospodarowania czasem 217 Zdobywanie umiejętności – samoocena 218 Przykład końcowy 219 PODEJMIJ DECYZJĘ: Kontrola nad rejsami 222 Przypisy 222 ROZDZIAŁ 7: Zarządzanie strategią i planowanie strategiczne 224 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Pragnij więcej 225 Charakter zarządzania strategicznego 227 Składniki strategii 227 Poziomy strategii 228 Formułowanie i wdrażanie strategii 228 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Czy się to podoba, czy też nie 229 Wykorzystanie analizy typu SWOT do formułowania strategii 230 Ocena mocnych stron organizacji 231 Ocena słabych stron organizacji 233 Ocena szans i zagrożeń 233 Formułowanie strategii na poziomie autonomicznej jednostki operacyjnej 234 Ogólne typy strategii w ujęciu Portera 234 Typologia Milesa i Snowa 235 Strategie oparte na cyklu życia produktu 237 Wdrażanie strategii na poziomie jednostki operacyjnej 238 Wdrażanie ogólnych typów strategii w ujęciu Portera 239 Wdrażanie strategii zaproponowanych przez Milesa i Snowa 240 Formułowanie strategii na szczeblu całego przedsiębiorstwa 241 Strategia jednego produktu 242 Dywersyfikacja zależna 242 WSKAZYWANIE DROGI: Piękno Różnorodności 244 Dywersyfikacja niezależna 245 Wprowadzanie w życie strategii na szczeblu przedsiębiorstwa 246 Jak stać się firmą zdywersyfikowaną? 246 Zarządzanie dywersyfikacją 247 Strategie międzynarodowe i globalne 250 Opracowywanie strategii międzynarodowych i globalnych 250 Alternatywy strategiczne dla przedsiębiorstw międzynarodowych 252 Podsumowanie 254 Pytania kontrolne 255 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 256 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 257 Zdobywanie umiejętności – samoocena 257 Przykład końcowy 259 PODEJMIJ DECYZJĘ: Pragnij więcej 261 Przypisy 261 ROZDZIAŁ 8: Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów 263 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Moneyball na większą skalę 264 Istota podejmowania decyzji 266 Definicja podejmowania decyzji 266 Typy decyzji 267 Warunki podejmowania decyzji 268 Racjonalne podejście do podejmowania decyzji 270 Klasyczny model podejmowania decyzji 270 Etapy racjonalnego podejmowania decyzji 271 Zarządzanie oparte na dowodach (EBM) 275 Behawioralne aspekty podejmowania decyzji 276 Model administracyjny 277 Siły polityczne w podejmowaniu decyzji 278 Intuicja i narastanie zaangażowania 278 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Sąd nad różnorodnością 279 Skłonność do ryzyka a podejmowanie decyzji 281 Etyka a podejmowanie decyzji 281 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Przypieczętowanie kontraktu 282 Grupowe i zespołowe podejmowanie decyzji w organizacjach 283 Formy grupowego i zespołowego podejmowania decyzji 283 Zalety grupowego i zespołowego podejmowania decyzji 284 Wady grupowego i zespołowego podejmowania decyzji 285 Zarządzanie procesami grupowego i zespołowego podejmowania decyzji 285 Podsumowanie 286 Pytania kontrolne 287 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 287 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 288 Zdobywanie umiejętności – samoocena 289 Przykład końcowy 290 PODEJMIJ DECYZJĘ: Moneyball na większą skalę 292 Przypisy 292 ROZDZIAŁ 9: Zarządzanie tworzeniem nowych przedsiębiorstw 294 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Skok w budownictwo 295 Istota przedsiębiorczości 297 Rola przedsiębiorców i nowych przedsiębiorczych firm w społeczeństwie 298 Tworzenie miejsc pracy 299 Innowacje 301 Znaczenie dla wielkich przedsiębiorstw 302 Strategia dla nowych przedsiębiorczych firm 302 Wybór gałęzi 302 Akcentowanie wyróżniających się umiejętności 306 WSKAZYWANIE DROGI: Sprawy bieżące w branży pojazdów elektrycznych 307 Przygotowanie planu biznesowego (biznesplanu) 309 Przedsiębiorczość a zarządzanie międzynarodowe 309 Struktura nowych przedsiębiorstw 310 Metody uruchamiania nowego przedsiębiorstwa 310 Źródła finansowania nowych przedsiębiorstw 311 Źródła pomocy w zarządzaniu 313 Koncesjonowanie (franczyza) 315 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Usługi randkowe z randką w sądzie 316 Wyniki działania nowych firm 317 Tendencje w powstawaniu nowych przedsiębiorstw 318 Przyczyny niepowodzeń 319 Przyczyny sukcesu przedsiębiorcy 320 Podsumowanie 321 Pytania kontrolne 321 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 322 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 323 Zdobywanie umiejętności – samoocena 324 Przykład końcowy 325 PODEJMIJ DECYZJĘ: Skok w budownictwo 327 Przypisy 328 CZĘŚĆ 4 Proces organizowania 329 ROZDZIAŁ 10: Podstawowe elementy organizowania 331 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Kto jest szefem? 332 Elementy organizowania 334 Projektowanie stanowisk pracy 335 Specjalizacja stanowisk pracy 335 Korzyści i ograniczenia specjalizacji 335 Alternatywy specjalizacji 336 Grupowanie stanowisk pracy i tworzenie wydziałów 339 Uzasadnienie grupowania 339 Rozpowszechnione podstawy grupowania 339 NOWE TECHNOLOGIE: Niepokoje w Twelpforce 342 Ustalenie relacji podporządkowania 343 Hierarchia zależności 343 Mała czy duża rozpiętość kierowania? 344 Organizacje wysmukłe a organizacje spłaszczone 345 Ustalanie właściwej rozpiętości kierowania 346 Podział uprawnień władczych w organizacji 347 Proces delegowania uprawnień 348 Decentralizacja i centralizacja 349 Działania koordynujące 351 Potrzeba koordynacji 351 Metody koordynacji strukturalnej 351 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Współpraca, porozumienie i konfiguracja chromosomowa 353 Koordynacja elektroniczna 354 Rozróżnienia między stanowiskami 354 Różnice między stanowiskami liniowymi i sztabowymi 354 Nasilenie administracji 355 Podsumowanie 355 Pytania kontrolne 356 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 357 Zdobywanie skutecznych umiejętności diagnostycznych 357 Zdobywanie umiejętności – samoocena 358 Przykład końcowy 359 PODEJMIJ DECYZJĘ: Kto jest szefem? 362 Przypisy 362 ROZDZIAŁ 11: Zarządzanie projektowaniem struktury i schematu organizacji 364 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Pierwszy aksjomat nowego prawa 365 Charakter schematu organizacyjnego 367 Uniwersalne podejście do schematu organizacyjnego 367 Model biurokratyczny 368 Model behawioralny 369 Wpływ sytuacji na projektowanie schematu organizacyjnego 371 Technika podstawowa 371 Otoczenie 372 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Zmiana nastawienia 373 Rozmiary organizacji 374 Cykl życia organizacji 375 Strategia a schemat organizacyjny 376 Strategia na poziomie całego przedsiębiorstwa 376 Strategia na poziomie jednostki operacyjnej 376 Funkcje organizacji 377 Podstawowe formy struktury organizacyjnej 377 Struktura funkcjonalna (struktura typu U) 377 Struktura konglomeratowa (struktura typu H) 378 Struktura wielowydziałowa (struktura typu M) 379 Struktura macierzowa 380 Struktury hybrydowe 382 Nowe formy w tworzeniu struktury organizacji 383 Organizacja zespołowa 383 Organizacja wirtualna 383 Organizacja ucząca się 384 Projektowanie struktury i schematów organizacji międzynarodowych 384 WSKAZYWANIE DROGI: Karmienie kurczaka 385 Podsumowanie 387 Pytania kontrolne 387 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 388 Zdobywanie skutecznych umiejętności technicznych 388 Zdobywanie umiejętności – samoocena 389 Przykład końcowy 390 PODEJMIJ DECYZJĘ: Pierwszy aksjomat nowego prawa 392 Przypisy 393 ROZDZIAŁ 12: Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami 394 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Z akcentem na pozytywy 395 Charakter zmian organizacyjnych 397 Siły działające na rzecz zmian 397 Zmiana planowana czy zmiana dostosowawcza? 398 Zarządzanie zmianami w organizacjach 399 Kroki w procesie zmian 400 Zrozumienie przyczyn oporu wobec zmian 401 Przezwyciężanie oporu wobec zmian 402 Obszary zmian w organizacji 404 Zmiana struktury i schematu organizacji 404 Dokonywanie zmian techniki i operacji 405 Zmiany w zasobach ludzkich 406 Przeprojektowywanie w organizacjach 407 Doskonalenie organizacji 408 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Amortyzacja kosztów 409 Innowacje organizacyjne 412 Proces innowacji 412 Formy innowacji 414 Zaniechanie wprowadzania innowacji 416 Wspieranie innowacji w organizacjach 417 NOWE TECHNOLOGIE: Rozbicie formy 418 Podsumowanie 419 Pytania kontrolne 420 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 421 Zdobywanie skutecznych umiejętności diagnostycznych 422 Zdobywanie umiejętności – samoocena 423 Przykład końcowy 424 PODEJMIJ DECYZJĘ: Z akcentem na pozytywy 426 Przypisy 427 ROZDZIAŁ 13: Zarządzanie zasobami ludzkimi 429 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: To proste, Watsonie 430 Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście otoczenia 432 Strategiczne znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi 432 Prawne otoczenie zarządzania zasobami ludzkimi 433 Zmiany społeczne a zarządzanie zasobami ludzkimi 437 Pozyskiwanie zasobów ludzkich 438 Planowanie zasobów ludzkich 438 Rekrutowanie pracowników 440 Dobór pracowników 441 Doskonalenie zasobów ludzkich 443 Szkolenie i doskonalenie 443 Ocena wyników 446 NOWE TECHNOLOGIE: Czego można się nauczyć od mat-mediów 447 Zwrotna informacja o wynikach 450 Utrzymywanie zasobów ludzkich 450 Ustalanie wynagrodzenia 450 Ustalanie świadczeń 452 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Grzech płac? 453 Planowanie kariery 454 Kierowanie stosunkami pracy 454 Jak pracownicy tworzą związki zawodowe 455 Negocjacje zbiorowe 456 Nowe wyzwania w zmieniającym się miejscu pracy 458 Kierowanie pracownikami wiedzy 458 Pracownicy tymczasowi i zatrudniani na umowę zlecenia/o dzieło 459 Podsumowanie 460 Pytania kontrolne 461 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 462 Zdobywanie skutecznych umiejętności technicznych 463 Zdobywanie umiejętności – samoocena 464 Przykład końcowy 465 PODEJMIJ DECYZJĘ: To proste, Watsonie 467 Przypisy 468 CZĘŚĆ 5 Proces przewodzenia 471 ROZDZIAŁ 14: Podstawowe elementy zachowania jednostek w organizacjach 473 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Zajmowanie się odpadami firmy 474 Rozumienie jednostek w organizacjach 476 Kontrakt określający wzajemne zachowania 476 Dopasowanie jednostki do stanowiska pracy 478 Charakter różnic między jednostkami 478 Osobowość a zachowanie jednostek 479 „Wielka piątka” cech osobowości 479 Model Myers–Briggs 481 Inne wchodzące w grę cechy osobowości 481 Inteligencja emocjonalna 483 Postawy a zachowanie jednostki 484 Postawy związane z pracą 484 Oddanie organizacji i zaangażowanie w jej sprawy 485 Emocje i nastrój w organizacjach 485 Spostrzeganie (percepcja) a zachowanie indywidualne 486 Podstawowe procesy spostrzegania 486 Spostrzeganie i atrybucja 487 Stres a zachowanie jednostki 488 Przyczyny i skutki stresu 489 Radzenie sobie ze stresem 491 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Kolor stresu 492 Kreatywność w organizacjach 494 Jednostka kreatywna 494 NOWE TECHNOLOGIE: Wyobraź sobie lepszą pułapkę na myszy 495 Proces twórczy 496 Zwiększanie kreatywności w organizacjach 497 Typy zachowań w miejscu pracy 497 Zachowania produktywne 498 Zachowanie polegające na wycofaniu się 498 Poczucie więzi „obywatelskiej” pracowników z organizacją 498 Zachowania dysfunkcyjne 499 Podsumowanie 500 Pytania kontrolne 501 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 501 Zdobywanie skutecznych umiejętności gospodarowania czasem 502 Zdobywanie umiejętności – samoocena 503 Przykład końcowy 505 PODEJMIJ DECYZJĘ: Zajmowanie się odpadami firmy 508 Przypisy 508 ROZDZIAŁ 15: Motywowanie pracowników do wykonywania pracy 511 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Niech zaczną się rozgrywki 512 Istota motywowania 514 Znaczenie motywacji pracowników w miejscu pracy 514 Dawne podejścia do motywowania 515 Podejście do motywowania od strony treści 516 Podejście od strony hierarchii potrzeb 517 Teoria dwuczynnikowa 519 Jednostkowe potrzeby ludzkie 520 Co wynika z podejścia do motywowania od strony treści 521 Podejście do motywowania od strony procesu 521 Teoria oczekiwań 521 Teoria sprawiedliwości 524 Teoria wyznaczania celów 525 Co wynika z podejścia do motywowania od strony procesu 527 Podejście do motywowania oparte na koncepcji wzmocnienia 527 Rodzaje wzmocnienia w organizacjach 527 Tworzenie wzmocnień w organizacjach 528 Co wynika z zastosowania koncepcji wzmocnienia 529 Popularne strategie motywowania 529 Upełnomocnienie i uczestnictwo 530 Nowe formy organizacji pracy 531 Wykorzystanie systemów nagradzania do motywowania ludzi 533 Uznaniowie systemy nagradzania 533 Bodźcowe systemy nagradzania 533 Grupowe i zespołowe bodźcowe systemy nagradzania 535 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: (M)otywacja w (G)alonach 536 Wynagrodzenia kierownictwa 538 WSKAZYWANIE DROGI: Wynagradzanie za wielkie zakłady 540 Nowe metody nagradzania oparte na wynikach 541 Podsumowanie 542 Pytania kontrolne 542 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 543 Zdobywanie skutecznych umiejętności decyzyjnych 544 Zdobywanie umiejętności – samoocena 545 Przykład końcowy 545 PODEJMIJ DECYZJĘ: Niech zaczną się rozgrywki 548 Przypisy 549 ROZDZIAŁ 16: Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników 551 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Reputacja przywódców przemysłu naftowego 552 Istota przywództwa 554 Co to jest przywództwo 554 Przywództwo a zarządzanie 555 Władza a przywództwo 556 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Niedorozwój w sektorze non profit 557 Ogólne podejścia do przywództwa 559 Cechy przywódcze 559 Zachowania przywódcze 560 Sytuacyjne podejścia do przywództwa 563 Teoria najmniej preferowanego współpracownika (NPW) 564 Teoria ścieżki do celu 566 Model drzewa decyzyjnego Vrooma 568 Model wymiany: przywódca–inny członek organizacji 571 Pokrewne podejścia do przywództwa 572 Substytuty przywództwa 572 Przywództwo charyzmatyczne 573 Przywództwo transformacyjne 573 Nowe podejścia do przywództwa 574 Przywództwo strategiczne 574 Przywództwo międzykulturowe 574 Przywództwo etyczne 575 ZMIENIAJMY ŚWIAT: Zaawansowane technologie same znajdują rozwiązanie 575 Zachowania polityczne w organizacjach 577 Powszechnie spotykane zachowania polityczne 577 Zarządzanie przez wywieranie wrażenia 578 Zarządzanie zachowaniem politycznym 578 Podsumowanie 579 Pytania kontrolne 580 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 581 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 582 Zdobywanie umiejętności – samoocena 582 Przykład końcowy 583 PODEJMIJ DECYZJĘ: Reputacja przywódców przemysłu naftowego 586 Przypisy 587 ROZDZIAŁ 17: Zarządzanie stosunkami interpersonalnymi i komunikowaniem się 589 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Gwar słów 590 Interpersonalny charakter organizacji 592 Dynamika interpersonalna 593 Wyniki zachowań interpersonalnych 594 Komunikowanie się a praca menedżera 594 Definicja komunikowania się 595 Rola komunikowania się w zarządzaniu 595 Proces komunikowania się 596 Formy komunikowania się w organizacjach 597 Komunikacja interpersonalna 597 Komunikowanie się w sieciach i zespołach roboczych 599 Komunikacja organizacyjna 600 Komunikacja elektroniczna 601 NOWE TECHNOLOGIE: Samodzielność w myśleniu i rozmowie 602 Nieformalna komunikacja w organizacjach 604 „Poczta pantoflowa” 604 Zarządzanie przez krążenie po firmie 606 Komunikacja pozawerbalna 607 Zarządzanie komunikowaniem się w organizacji 608 Bariery w komunikowaniu się 608 Poprawa skuteczności komunikowania się 610 WSKAZYWANIE DROGI: Pokładamy ufność w komunikacji 612 Podsumowanie 613 Pytania kontrolne 614 Zdobywanie skutecznych umiejętności technicznych 615 Zdobywanie skutecznych umiejętności interpersonalnych 615 Zdobywanie umiejętności – samoocena 616 Przykład końcowy 617 PODEJMIJ DECYZJĘ: Gwar słów 619 Przypisy 620 ROZDZIAŁ 18: Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi 622 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Promowanie różnorodności 623 Grupy i zespoły w organizacjach 625 Typy grup i zespołów 625 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Wysmażenie zrównoważonego rozwoju 628 Dlaczego ludzie łączą się w grupy i zespoły? 629 Etapy kształtowania się grup i zespołów 630 Cechy grup i zespołów 632 Struktury roli 632 Normy zachowań 634 Spójność grupy 636 WSKAZYWANIE DROGI: Przeznaczeni do władzy 638 Przywództwo formalne i nieformalne 639 Konflikty interpersonalne i międzygrupowe 639 Istota konfliktu 639 Przyczyny konfliktu 640 Zarządzanie konfliktem w organizacjach 643 Pobudzanie konfliktu 643 Kontrolowanie konfliktu 644 Rozwiązywanie i eliminowanie konfliktu 644 Negocjowanie 645 Podsumowanie 647 Pytania kontrolne 647 Zdobywanie skutecznych umiejętności koncepcyjnych 648 Zdobywanie skutecznych umiejętności komunikowania się 648 Zdobywanie umiejętności – samoocena 649 Przykład końcowy 650 PODEJMIJ DECYZJĘ: Promowanie różnorodności 652 Przypisy 653 CZĘŚĆ 6 Proces kontrolowania 655 ROZDZIAŁ 19: Podstawowe elementy kontrolowania 657 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Tony i miary niefinansowe 658 Istota kontroli w organizacjach 660 Cel kontroli 661 Typy kontroli 662 Etapy procesu kontrolowania 664 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Inteligentny sposób prowadzenia organizacji non profit 667 Kontrola operacji 668 Kontrola wstępna 668 Kontrola bieżąca 669 Kontrola następcza (końcowa) 670 Kontrola finansowa 670 Kontrola budżetowa 670 Inne narzędzia kontroli finansowej 673 PROWADZENIE FIRMY NA ZIEMI: Jak inwestorzy mogą zyskać pewność? 675 Kontrola strukturalna 676 Kontrola biurokratyczna 677 Kontrola z udziałem pracowników 678 Kontrola strategiczna 678 Integrowanie strategii i kontroli 678 Kontrola strategiczna w przedsiębiorstwach międzynarodowych 679 Zarządzanie kontrolą w organizacjach 680 Cechy skutecznej kontroli 680 Opór wobec kontroli 681 Przezwyciężanie oporu wobec kontroli 683 Podsumowanie 684 Pytania kontrolne 685 Zdobywanie skutecznych umiejętności gospodarowania czasem 685 Zdobywanie skutecznych umiejętności technicznych 686 Zdobywanie umiejętności – samoocena 687 Przykład końcowy 687 PODEJMIJ DECYZJĘ: Tony i miary niefinansowe 690 Przypisy 690 ROZDZIAŁ 20: Zarządzanie działalnością operacyjną, jakością i wydajnością 692 PRZYKŁAD WPROWADZAJĄCY: Co robić, gdy pracownicy zastanawiają się, co będzie dalej 693 Istota zarządzania działalnością operacyjną 695 Znaczenie działalności operacyjnej 695 Przetwórstwo i produkcja 696 Operacje usługowe 696 Rola działalności operacyjnej w strategii organizacji 697 Projektowanie systemów operacyjnych 697 Struktura produkcji i usług 697 Zdolności produkcyjne 698 Obiekty 698 Technika organizacyjna 700 Technika wytwarzania 700 Technika usług 703 Stosowanie systemów operacyjnych przez zarządzanie łańcuchem dostaw 704 Zarządzanie operacyjne jako środek kontroli 704 Zarządzanie zakupami 705 Zarządzanie zapasami 706 Jak kompleksowo zarządzać jakością 707 Istota jakości 707 POZA TRADYCYJNYM PRZEDSIĘBIORSTWEM: Wyjdź im naprzeciw i pozwól zetknąć się z jakością 708 Znaczenie jakości 709 Zarządzanie przez jakość 710 Narzędzia i metody zarządzania przez jakość 711 Zarządzanie wydajnością 714 Istota wydajności 715 Znaczenie wydajności 715 Tendencje w dziedzinie wydajności 716 Poprawa wydajności 716 NOWE TECHNOLOGIE: Czy szklane drzwi są rozbite? 718 Podsumowanie 719 Pytania kontrolne 720 Zdobywanie skutecznych umiejętności komunikowania się 720 Zdobywanie skutecznych umiejętności diagnostycznych 721 Zdobywanie umiejętności – samoocena 722 Przykład końcowy 723 PODEJMIJ DECYZJĘ: Co robić, gdy pracownicy zastanawiają się, co będzie dalej 725 Przypisy 726 Indeks nazwisk 727 Indeks rzeczowy 731