Po lekcjach
Materiały do książki Po lekcjach Małgorzaty Wójcik-Dudek obejmują artykuły już wcześniej publikowane. Wszystkie teksty zostały przejrzane, poprawione i uzupełnione. Kompozycja pracy zaproponowana przez autorkę wydobywa z nich najistotniejsze treści, a sąsiedztwo poszczególnych tekstów umożliwia ich dialog, nierzadko również krytyczny komentarz. Artykuły podejmują zagadnienia po pierwsze bliskie zainteresowaniom badawczym autorki oraz po drugie − wynikające z jej doświadczenia zawodowego. Ich tematyka oscyluje wokół dwóch obszarów: literatury dla niedorosłych i wybranych „lektur szkolnych” poddanych procedurom interpretacyjnym, które pozwoliłby odświeżyć oraz poszerzyć horyzont szkolnego czytania kanonicznych tytułów. Autorka wychodząc od mikroanaliz, przechodzi do uogólnień umożliwiających włączenie proponowanych tekstów do opowieści o potrzebie refleksji nad „szkołą szczęśliwą”, skoncentrowaną na trosce i budowaniu wspólnoty. Tego typu odczytanie tekstów literackich czyni z nich oryginalny materiał do przemyślenia miejsca oraz roli edukacji (humanistycznej) we współczesnym świecie
Spis treści
Kaganek ciemności. Zamiast wstępu:/;7
Szkoły szczęśliwe:/;17
Filifionka, czyli ukochać swój los:/;29
Antyceremonie w literaturze dla dzieci:/;37
Paidia i paideia. Zabawa i etyka w Drzewie do samego nieba Marii Terlikowskiej:/;51
Homo migrans i edukacja empatii:/;63
Horror i troska w antropocenie:/;83
Wawel – plac zabaw:/;101
Szkoła czarownic:/;115
Doświadczenie ziemi:/;131
Płynna postpamięć:/;145
Dać dziecku całe powietrze…:/;163
U króla Korczaka:/;181
Ulubieńcy pamięci umierają młodo:/;197
Światłoczułość Sklepów cynamonowych:/;209
Pochwała prowizorki:/;223
Edukacyjne wartości (dez)orientacji:/;237
Imiona lektury:/;251
Nie dla udomowienia szkoły:/;271
Nota bibliograficzna:/;281
Bibliografia:/;283
Indeks osobowy:/;305
Summary:/;317