0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Pieniądze i kampanie wyborcze w Stanach Zjednoczonych

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2016

  • Autor: Jan Misiuna

  • Wydawca: Szkoła Główna Handlowa

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Pieniądze i kampanie wyborcze w Stanach Zjednoczonych

Finansowanie działań politycznych, elementów funkcjonalnych i strukturalnych współczesnej demokracji, w tym kampanii wyborczych, jest jednym z podstawowych problemów życia publicznego. Dla polityków ma ono przede wszystkim wymiar praktyczny. Nie da się bowiem prowadzić kampanii wyborczych czy prowadzić działalności publicznej w ramach instytucji demokratycznych bez wydawania, a co za tym idzie - gromadzenia pieniędzy. Jako przedmiot badań naukowych, finan­sowanie działań wyborczych i publicznych jest problemem znacznie szerszym, ale o równie fundamentalnym znaczeniu, ponieważ obejmuje niemal wszystkie aspekty życia społecznego, gospodarczego i politycznego. Zagadnienia związane z finansowaniem kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki są ważnym problemem badawczym. Zręby ustroju Sta­nów Zjednoczonych zostały ustanowione ponad 220 lat temu, w epoce o zupeł­nie innym charakterze, i utrzymują się od tej pory w formie stosunkowo mało zmienionej. Dzięki temu badacz ma sposobność obserwowania ewolucji pewnych zjawisk w wyjątkowo długiej perspektywie. Analiza zmian ustroju daje możliwość prześledzenia trwałości pewnych rozwiązań od strony instytucjonalnej oraz nie­zmienności pewnych zachowań, zwyczajów i ich zakorzenienia się w kulturze politycznej. Ponadto amerykański model finansowania kampanii wyborczych, zna­cząco różniący się od rozwiązań dominujących w Europie, często bywa stawiany jako wzór do naśladowania. W tym punkcie zbiega się wartość poznawcza tematu z jego funkcją aplikacyjną. Oczywiście, bezpośrednie przeniesienie amerykańskich rozwiązań do polskiego porządku prawnego nie jest możliwe, ale inspiracja nimi - już jak najbardziej. Innym powodem, dla którego temat ten może być istotny jest wpływ, jaki Stany Zjednoczone wywierają na światową gospodarkę i stosunki mię­dzynarodowe. Nadaje to znaczenie studiom nad elementami składowymi procesu kreowania władz oraz kształtowania się polityki wewnętrznej i zewnętrznej USA. Podstawowym celem tego opracowania jest analiza mechanizmów finanso­wania federalnych kampanii wyborczych, w kontekście ustrojowym, społecznym i gospodarczym, w okresie intensywnych zmian. Wiąże się z tym konieczność określenia wpływu tych zmian na dalsze przekształcenia ustroju politycznego oraz na politykę, w tym gospodarczą, prowadzoną przez Stany Zjednoczone. Należy przy tym pamiętać, że działania te, czy to prowadzone przez rząd USA, czy wyni­kające z decyzji Kongresu, będą w znaczący sposób wpływały na kształt świato­wego ładu gospodarczego, politycznego i w efekcie społecznego (cywilizacyjnego), czy to bezpośrednio, czy też pośrednio, m.in. jako wzorzec dla rozwiązań przyj­mowanych w innych państwach. Współczesny system finansowania wyborów federalnych zwiększa wpływ elit finansowych (majątkowych), rozumianych jako zarówno osoby prywatne, jak i struktury gospodarcze (korporacje, banki), na kampanie wyborcze, a co za tym idzie - na amerykańską demokrację i procesy podejmowania decyzji politycznych. Wzrost znaczenia elit finansowych dla prowadzenia działań wyborczych jest szcze­gólnie wyraźny, gdy nowe rozwiązania i praktykę dzisiejszego życia politycznego porówna się z rozwiązaniami obowiązującymi do tej pory, które wywodziły się z reform progresywistycznych, mających źródła w ruchach odnowy społecznej z przełomu XIX i XX w. Tym samym należy przyjąć, że konstytutywne rozwią­zania kształtujące współczesny system finansowania wyborów federalnych, przez zerwanie z progresywizmem, stanowią zwrot w stronę znacznie starszych rozwią­zań, sięgających czasów twórców amerykańskiej Konstytucji (tzw. Framers) i póź­niej wykształconej praktyki, ze wszystkimi ich wadami. Aktualny charakter opracowania uniemożliwił przyjrzenie się ekonomicz­nym konsekwencjom zmian systemu finansowania kampanii wyborczych w skali całego państwa w dłuższym okresie, a także w szerszym zakresie. Otwiera to jed­nocześnie nowe, bardzo istotne pole badawcze, które dopiero wymaga zagospo­darowania. Opracowanie to odnosi się również w pewnym stopniu do zagadnień związanych z lobbingiem oraz funkcjonowaniem i oddziaływaniem grup interesu na gospodarkę i państwo, nie jest jednak im poświęcone. Lobbing i rola grup inte­resów specjalnych są tematami zbyt rozległymi i skomplikowanymi, by w pracy tej można było je poddać szczegółowej analizie. Podobne zastrzeżenie należy uczynić dla kwestii związanych z nielegalnym finansowaniem działań wyborczych oraz korupcji sensu stricto.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Politologia
  • ISBN: 978-83-8030-116-0
  • Liczba stron: 232
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie 






Rozdział 1. Charakterystyka wyborów federalnych

1.1. Finansowe i społeczne koszty współczesnej demokracji 

1.1.1. Finansowe koszty demokracji

1.1.2. Społeczne koszty współczesnej demokracji

1.2. System współczesnych wyborów federalnych

1.2.1. Czynne i bierne prawo wyborcze  

1.2.2. Głosowanie  

1.2.3. Geografia wyborcza a populacja 

1.2.4. Wybrane statystyki wyborcz

1.3. Specyfika i istota prowadzenia kampanii wyborczych

1.3.1. Charakterystyka ogólna współczesnych kampanii wyborczych 

1.3.2. Specyfika kampanii wyborczych w USA

1.4. Podsumowanie 




Rozdział 2. Podstawy prawne finansowania kampanii wyborczych 

2.1. Modele finansowania aktywności politycznej 

2.1.1. Finansowanie aktywności politycznej ze źródeł prywatnych 

2.1.2. Finansowanie aktywności politycznej ze środków publicznych 

2.2. Geneza i ewolucja regulacji dotyczących finansowania kampanii wyborczych 

2.2.1. Początek współczesnej regulacji finansowania kampanii wyborczych

2.2.2. Okres przejściowy: między aferami Teapot Dome a Watergat

2.2.3. Pokłosie Watergate: FECA i utworzenie współczesnego modelu systemu kontroli finansowania wyborów 

2.2.4. Aktualny stan regulacji: BCRA i zmiana sposobu myślenia Sądu Najwyższego 

2.3. Tryb i sposoby zbiórki pieniędzy na potrzeby wyborcze 

2.3.1. Prawne ograniczenia zbierania i wydawania pieniędzy w związku z wyborami federalnymi

2.3.2. Odstępstwa od ograniczeń nałożonych na wysokość przekazywanych środków 

2.3.3. Ograniczenia niefinansowe 

2.4. Mechanizm dofinansowania kampanii wyborczych z pieniędzy publicznych .

2.4.1. Źródła środków zasilających system dofinansowania kampanii wyborczych z pieniędzy publicznych 

2.4.2. System dofinansowania kampanii wyborczych z pieniędzy publicznych 

2.4.3. Dofinansowanie prezydenckich konwencji nominacyjnych  

2.4.4. System dofinansowania kampanii wyborczych w prawyborach prezydenckich  

2.4.5. Audyt, rozliczenie subwencji i sankcje za złamanie przepisów o dofinansowaniu kampanii z pieniędzy publicznych 

2.5. Podsumowanie




Rozdział 3. Ewolucja finansowania kampanii w wyborach prezydenckich i kongresowych w latach 2010-2016  

3.1. Zmiany reguł finansowania kampanii wyborczych po decyzji Sądu Najwyższego w sprawie Citizens United v. FEC 

3.1.1. SpeechNow. org v. FEC 

3.1.2 . Carey v. FEC 

3.1.3 . McCutcheon v. FEC 

3.1.4 . Advisory opinion  

3.2. Nowe metody finansowania kampanii wyborczych  

3.2.1. Organizacje typu 501(c)4  

3.2.2. Organizacje typu 501(c)6  

3.2.3. Organizacje typu 501(c)5  

3.2.4. Organizacje typu 527  

3.2.5. SuperPAC  

3.2.6. HybridPAC 

3.3. Zmiany kosztów prowadzenia kampanii wyborczych 

3.4. Podsumowanie 




Rozdział 4. Analiza silnych i słabych stron mechanizmu finansowania kampanii wyborczych  

4.1. Pozycja grup interesu i bogatych sponsorów 

4.1.1. Charakterystyka grup interesu  

4.1.2. Charakterystyka bogatych sponsorów 

4.1.3. Znaczenie grup interesu i bogatych sponsorów w finansowaniu kampanii wyborczych  

4.2. Metody gromadzenia środków finansowych 

4.2.1. Leadership PAC 

4.2.2. Bundling  

4.2.3. SuperPAC  

4.3. Silne i słabe strony amerykańskiego systemu finansowania kampanii wyborczych w ujęciu komparatystycznym 

4.3.1. Możliwości gromadzenia środków w wybranych systemach finansowania kampanii wyborczych  

4.3.1.1. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej  

4.3.1.2. Republika Francuska 

4.3.1.3. Republika Federalna Niemiec  

4.3.2. Relacje między darczyńcami a politykami w wybranych systemach finansowania kampanii wyborczych  

4.3.3. Transparentność wybranych systemów finansowania kampanii wyborczych  

4.4. Podsumowanie  






Rozdział 5. Perspektywy zmian mechanizmu finansowania federalnych kampanii wyborczych 

5.1. Eksperymenty z wprowadzeniem zasady "czystych wyborów" 

5.1.1. Charakterystyka systemu czystych wyborów 

5.1.2. Próba oceny systemu czystych wyborów 

5.1.3. Szanse na wprowadzenie mechanizmu czystych wyborów na poziomie federalnym

5.2. Wpływ większego zaangażowania korporacji na przebieg kampanii wyborczych 

5.2.1. Zaangażowanie korporacji w kampanie wyborcze po sprawie Citizens United v. FEC  

5.2.2. Konsekwencje zaangażowania korporacji dla przebiegu kampanii wyborczych 

5.3. Perspektywy ewolucji finansowania kampanii wyborczych  

5.3.1. Perspektywy zmiany reżimu regulacyjnego 

5.3.2. Projekty nowych aktów prawnych 

5.3.3. Sąd Najwyższy a zmiany reżimu regulacyjnego  

5.3.4. Perspektywa finansowa 

5.4. Podsumowanie




Zakończenie  






Bibliografia

Inni Klienci oglądali również

35,10 zł 39,00 zł
Do koszyka

Skuteczność i racja stanu. Z teki Ministra Spraw Zagranicznych RP

Teksty składające się na ten tom pochodzą z lat 1998–2000 i należą do spuścizny ówczesnego ministra spraw zagranicznych RP – Bronisława Geremka. Są wśród nich wystąpienia na forum Sejmu RP, przemówienia i inne teksty ok...
45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Stan miłosny przerywany. Zapiśnik 1988, 2013-18

W sile wieku Józef Baran (rocznik 1947) bardzo odmłodniał, najbardziej w chorobie, z powrotem stał się dzieckiem, niepoprawnym, niereformowalnym marzycielem, który nigdy nie przestaje się dziwić światu, jest wypełniony żywą ciekawością do...
76,50 zł 85,00 zł
Do koszyka

Kampania 1814

Kampania francuska, w której nieustępliwość żołnierzy dorównywała geniuszowi ich wodza, składała się z trzech różnych części. Trwający od 25 stycznia do 8 lutego okres pierwszy odznacza się groźnymi postępami aliantów.
44,10 zł 49,00 zł
Do koszyka

Instytucje finansowe z sercem – historia i teraźniejszość unii kredytowych w Stanach Zjednoczonych

Spółdzielczość kredytowa ma długie i bogate tradycje. Różnorodne uwarunkowania sprawiły, że jej obecna sytuacja na świecie jest bardzo zróżnicowa­na. W jednych systemach finansowych odgrywa ona istotną rolę, w innych małą, a je...
16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

Kraków 1940 Kampania fotograficzna Staatliche Bildstelle

Fototeka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego przechowuje kilkaset fotografii pochodzących ze zbiorów Instytutu Niemieckiej Pracy Wschodniej (Institut für Deutsche Ostarbeit), niemieckiej placówki naukowej działając...
17,10 zł 19,00 zł
Do koszyka

Obce stany

24 eseje, często wychodzące poza ramy gatunku, są zapisem politycznych i osobistych niepokojów autorki, imigrantki w USA i wykładowczyni uniwersytetu w Pensylwanii. To książka o Ameryce i jej obcych twarzach, które stały się szczegó...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!