0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Darmowa dostawa »

Pacjent w sieci zależności

(eBook)

Społeczny kontekst praw i autonomii pacjenta

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2015

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Alicja Łaska-Formejster

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Pacjent w sieci zależności

Publikacja mieści się w obszarze nauk społecznych i porusza istotne zagadnienia z perspektywy odbiorcy świadczeń zdrowotnych. Obszar analizy łączy ,,nietypowe” dla tej problematyki ujęcia teoretyczne i oprócz zasadniczego kontekstu społecznego został w niej uwzględniony także kontekst etyczny, moralny, prawny i marketingowy. W książce opisano sieć podstawowych zależności, w które uwikłany jest współczesny odbiorca świadczeń medycznych oraz scharakteryzowano przejawy jego autonomicznych decyzji i zachowań, obrazujących dysfunkcjonalność systemu ochrony zdrowia. Czynników, które wpływają na podejmowanie przez świadczeniobiorców działań w sferze opieki zdrowotnej jest wiele, z konieczności wybrano makrospołeczne determinanty aktywności (szczególnie o charakterze instytucjonalnym) oraz mikrospołeczne, dotyczące przebiegu i kształtowania interakcji. Perspektywa teoretyczna została pogłębiona o wymiar analizy empirycznej (z wykorzystaniem eksperymentu internetowego, ankiety internetowej, socjologicznej analizy dokumentów zastanych oraz techniki mapowania). Analiza empiryczna wzbogaciła i uwiarygodniła charakterystykę badanego fragmentu rzeczywistości społecznej, związanej ze specyficzną sytuacją pacjenta, zmuszonego do radzenia sobie w systemie ochrony zdrowia, który jawi się wciąż jako skomplikowany i nieprzyjazny pacjentowi, a procedury wydają się ważniejsze od dobra człowieka.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Prawo medyczne
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7969-816-5
  • ISBN druku: 978-83-7969-815-8
  • Liczba stron: 362
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie i założenia metodologiczne  11

Rozdział I. ROZWÓJ IDEI PRAW PACJENTA  27
1.	Idea praw pacjenta  28
2.	Prawna operacjonalizacja pojęcia „pacjent”  32
3.	Prawa pacjenta a prawa człowieka. Podmiotowy charakter praw pacjenta  36
Podsumowanie  41

Rozdział II. EWOLUCJA KONCEPCJI PRAW PACJENTA W POLSKIM PRAWIE ORAZ PRAWO DO DOCHODZENIA TYCH PRAW – KONTEKST HISTORYCZNY  43
1.	Okres II Rzeczpospolitej Polskiej. Okres po odzyskaniu niepodległości  43
2.	Okres Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej  47
3.	Okres III Rzeczpospolitej – od 1989 roku  53
Podsumowanie  62

Rozdział III. SYTUACJA PRAWNA PACJENTA W USTAWODAWSTWIE MIĘDZYNARODOWYM  63
1.	Ochrona praw pacjenta na podstawie międzynarodowych standardów praw człowieka  63
1.1.	Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury – UNESCO  66
1.2.	Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)  67
1.3.	Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP)  69
2.	Ochrona praw pacjenta na podstawie europejskich standardów praw człowieka: Rada Europy, Unia Europejska  71
2.1.	Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności  72
2.2.	Europejska Karta Społeczna  74
2.3.	Europejska Konwencja Bioetyczna  75
2.4.	Kompetencje Unii Europejskiej w zakresie opieki zdrowotnej  77
2.5.	Ochrona i dochodzenie praw pacjenta na gruncie instytucji i prawa międzynarodowego – zarys wybranych aspektów  79
3.	Prawa pacjenta – wiodąca wartość w inicjatywie bioetycznych programów badawczych Unii Europejskiej na przykładzie Programu BIONET  81
3.1.	Prezentacja projektu BIONET  84
3.2.	Prawa w kontekście krytyki globalizacji etyki 	85
3.3.	„Nowa taktyka”: Systemy etycznego zarządzania, pozwalające na respektowanie praw  88
3.3.1.	Organizacja państwowej deliberacji – zarządzanie bezpośrednie vs zarządzanie eksperckie  89
3.3.2.	Etyczne regulacje prawne. Intensyfikacja prac w ustawodawstwie bioetycznym  91
3.3.3.	Etyczny nadzór. Etyczna inspekcja  92
3.3.4.	Interakcja etyczna  93
Podsumowanie  95

Rozdział IV. AUTONOMIA OSOBY (PACJENTA) – WYBRANE ASPEKTY ANALIZY  97
1.	Autonomiczność, jako wartość. Zasada poszanowania autonomii  98
1.1.	Racjonalistyczna zasada autonomii  103
1.2.	Empiryczna zasada autonomii  105
2.	Autonomiczność – perspektywa etyczna  107
2.1.	Autonomiczność a zdolność do działań autonomicznych  108
2.2.	Kształtowanie autonomii  114
2.3.	Relacja lekarz – pacjent w kontekście autonomii pacjenta (wykładnia etyczna)  119
3.	Społeczny wymiar autonomii; relacja lekarz – pacjent uwzględniająca autonomię jej uczestników  121
3.1.	Relacja lekarz – pacjent w kontekście teorii społecznych  123
3.2.	Problem współuczestnictwa w wybranych modelach relacji lekarz – pacjent  129
3.3.	Znaczenie autonomii w wybranych modelach lekarz – pacjent  131
Podsumowanie  134

Rozdział V. PACJENCI ERY EMPOWERED – PACJENCI W SIECI: ROZWAŻANIA TEORETYCZNE I EMPIRYCZNE  135
1.	Empowered patient i pacjenci w sieci – charakterystyka idei i informatyzacja systemu ochrony zdrowia  135
1.1.	„Współczesny pacjent” – ogólna charakterystyka sylwetki 138
1.2.	Informatyzacja systemu ochrony zdrowia – nowoczesne technologie komunikacyjne: e-systemy, e-profilaktyka  140
2.	Pacjenci w sieci – analiza aktywności  148 
2.1.	Wybrane wymiary relacji lekarz – pacjent w opinii użytkowników portali o tematyce zdrowotnej (badanie eksperymentalne)  149
2.2.	Charakterystyka portali medycznych stanowiących próbę badawczą  152
2.3.	Charakterystyka zakresu i rodzaju aktywności użytkowników portali medycznych  156
2.4.	Rekonstrukcja przebiegu wizyty lekarskiej na podstawie wypowiedzi użytkowników portali o tematyce zdrowotnej  159
2.5.	Pacjenci w sieci. Refleksje metodologiczne po zrealizowaniu badania eksperymentalnego  163
2.6.	Analiza znajomości praw pacjenta wśród użytkowników portali medycznych  167
Podsumowanie  189

Rozdział VI. DZIAŁANIA MARKETINGOWE UKIERUNKOWANE NA ODBIORCÓW ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH  193
1.	Marketing usług medycznych – wybrane aspekty charakterystyki  195
2.	Cele marketingu medycznego  199
3.	Czynniki społeczne oraz wybrane aspekty strategii marketingowych wpływające na de-
cyzje pacjenta  200
4.	Skuteczne narzędzia e-marketingu  205
5.	Usługi medyczne jako instrument rozwiązywania problemów zdrowotnych pacjentów  207
6.	Jakość świadczeń zdrowotnych jako element strategii marketingowej  209
Podsumowanie  214

Rozdział VII. SUBIEKTYWNY WYMIAR PRAW I AUTONOMI PACJENTÓW – WYNIKI ANALIZ 217
1.	Zakres praw pacjenta – podstawa ustawodawcza oraz procedury i formy składania skarg  220
2.	Rzecznik Praw Pacjenta – kompetencje, zadania  228
2.1.	O problemach pacjentów – ogólna charakterystyka zakresu skarg i wniosków składanych do Rzecznika Praw Pacjenta (2009–2013)  233
Wnioski  243
2.2.	Problemy odbiorców świadczeń zdrowotnych scharakteryzowane na podstawie analiz spraw skierowanych do Biura Skarg i Wniosków Łódzkiej Regionalnej Kasy Chorych (1999–2002)  247
2.2.1.	Analiza pisemnych skarg złożonych do Biura Skarg i Informacji ŁRKCH  249
2.2.2.	Zakres problemów zgłaszanych do Biura Skarg i Informacji ŁRKCH  253
2.2.3.	Telefon informacyjny Biura Skarg i Informacji ŁRKCH  257
Wnioski  259
2.3.	Charakterystyka zakresu skarg składanych do Działu Skarg i Wniosków Łódzkie- go Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (2007–2011)  261
2.3.1.	Zakres problemów zgłaszanych do Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ  264
2.3.2.	Charakterystyka zakresu informacji poszukiwanych przez świadczeniobiorców województwa łódzkiego oraz charakter podejmowanych działań  272
2.3.3.	Charakterystyka zakresu informacji poszukiwanych przez świadczeniobiorców województwa łódzkiego oraz charakter podejmowanych działań  273
Wnioski  279
3.	Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej – kompetencje, zadania, funkcje, procedury  280
3.1.	Funkcja rzecznika odpowiedzialności zawodowej i procedura praktykowana pod- czas procesu rozpatrywania skargi  283
3.2.	Zakres i charakter skarg kierowanych do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Łódzkiej Okręgowej Izby Lekarskiej w latach 1990–2010  287
3.2.1.	Ogólna ilościowa charakterystyka przewinień – analiza kontekstu społecznego  287
3.2.2.	Charakterystyka przewinień będących podstawą zgłoszenia skargi w Kancelarii Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w latach 1990–2010  298
3.2.3.	Charakterystyka przewinień będących podstawą zgłoszenia skargi w Kancelarii Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w latach 1990–2010, według grup świadczeniodawców  307
3.2.4.	Charakterystyka  rozstrzygnięć  skarg  zgłoszonych  do  Wojewódzkiego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w Łodzi w latach 1990–2010  310
Podsumowanie   316

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA (WNIOSKI, REKOMENDACJE)  319
BIBLIOGRAFIA  333
Wykaz schematów, tabel, wykresów i zestawień  353
ANEKS 1. Problematyka eksperymentu internetowego  357
ANEKS 2. Harmonogram konferencji i warsztatów zorganizowanych w ramach projektu BIONET  359
Od Redakcji  361

Inni Klienci oglądali również

13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

In den Cordilleren

„In den Cordilleren” ist der Fortsetzung des Südamerika-Romans „Am Rio de la Plata”. Die Reisegesellschaft ist nun auf dem Weg in die Pampa de Salinas. Unterwegs treffen sie auf Pena, der für eine Gruppe von Siedlern u...
24,20 zł
Do koszyka

Noni. Polinezyjski sekret zdrowia

Uzdrawiające właściwości noni, czyli morwy indyjskiej, są znane Polinezyjczykom od stuleci. Czas, abyś i Ty z nich skorzystał. Autorka przedstawia niesamowite walory lecznicze noni i produkowanego z niego soku. Jego spożywanie zalecane jest przy chorob...
30,59 zł 33,99 zł
Do koszyka

Córka Szklarki, t. II /seria Blask Corredo/

Córka Szklarki, dwunastoletnia Mori ma niezwykłe zdolności - wie rzeczy, których nigdy się nie uczyła, widzi emocje innych ludzi w postaci kolorowych poświat, może przenosić przedmioty siłą woli. Nie potrafi jednak nawiązać porozumienia a...
90,35 zł 139,00 zł
Do koszyka

Cukrzyca. Personalizacja terapii i opieki nad pacjentem

„Cukrzyca. Personalizacja leczenia i opieki nad pacjentem” to unikatowa książka przedstawiająca interdyscyplinarne i holistyczne podejście do leczenia osoby chorej na cukrzycę.Charakter choroby jako choroby przewlekłej wraz z wszelk...
25,20 zł 28,00 zł
Do koszyka

Relacje sieci handlu detalicznego z klientami i dostawcami na tle uwarunkowań globalnych i lokalnych

W pracy wyróżniono dwie części: teoretyczną oraz empiryczną (chociaż podział ten jest nieostry). Rozdziały pierwszy i drugi mają charakter teoretyczny (i opisowy), zaś rozdziały trzeci i czwarty mają charakter empiryczny. W rozdziale pierwszym z...
28,71 zł 31,90 zł
Do koszyka

Ukochany pacjent

Przy nim wszystko przestało się liczyć. Był uwodzicielski i seksowny. Był też przyzwyczajony do podziwu oraz posłuszeństwa okazywanych mu na każdym kroku. Był niebezpiecznym gangsterem i właśnie został jej pacjentem.Jedna decyzja może zmien...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!