Otwarte innowacje. Perspektywa współpracy i zarządzanie wiedzą
Tradycyjne podejście do innowacji, oparte na wynikach własnego zaplecza badawczo-rozwojowego, długotrwałych i kosztownych badaniach chronionych przed konkurencją, przestało się sprawdzać. Na rynku coraz bardziej liczy się z jednej strony szybkość reagowania na zmiany potrzeb konsumentów, a z drugiej możliwość ograniczenia kosztów ponoszonych na tworzenie nowych rozwiązań. W tych okolicznościach niezbędna staje się współpraca z zewnętrznymi podmiotami, która pozwala rozłożyć koszty i ryzyko danego przedsięwzięcia innowacyjnego. Nowym paradygmatem tworzenia innowacji staje się model tworzenia ich we współpracy z zewnętrznymi podmiotami w tzw. modelu otwartym.Istotą koncepcji otwartych innowacji jest współpraca przedsiębiorstw z różnymi partnerami. Konieczność takiej współpracy wprost wynika z samej definicji pojęcia otwartych innowacji. Współpraca w otwartych innowacjach przejawia się bowiem we wspólnym działaniu partnerów na rzecz tworzenia innowacji oraz wzajemnym dzieleniu się zasobami, szczególnie wiedzą. Zgodnie z koncepcją otwartych innowacji przedsiębiorstwa nie tylko mogą, ale powinny wykorzystywać zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne pomysły w swoich procesach innowacyjnych, oraz wewnętrzne i zewnętrzne ścieżki wprowadzania innowacji na rynek. Otwarte innowacje oznaczają bowiem celowy przypływ i wypływ wiedzy, które przyspieszają proces powstawania innowacji. Tworzenie każdej innowacji jest nierozerwalnie związane z zasobami wiedzy, jednak zarządzanie wiedzą w modelu otwartym jest zadaniem zdecydowanie trudniejszym niż w modelu zamkniętym ze względu na konieczność łączenia wewnętrznych i zewnętrznych zasobów.Monografia jest adresowana do naukowców, praktyków zarządzania oraz studentów. Badacze zjawiska otwartych innowacji będą mogli zweryfikować własne obserwacje i wnioski z przedstawionymi tu wynikami badań. Autorzy mają nadzieję, że publikacja zainspiruje ich do wyznaczenia nowych kierunków eksploracji naukowej. Praktycy zarządzania będą mogli bardziej świadomie podejmować decyzje o wyborze odpowiednich strategii współpracy oraz zarządzania wiedzą w procesie tworzenia innowacji w modelu otwartym. Natomiast, studenci i doktoranci poszerzą swoje horyzonty myślowe o nowe obszary wiedzy.
Wstęp
1. Otwarte innowacje
1.1. Pojęcie i istota otwartych innowacji
1.2. Otwarte innowacje jako przedmiot badań
2. Współpraca w otwartych innowacjach
2.1. Istota współpracy w otwartych innowacjach
2.2. Współpraca w otwartych innowacjach jako przedmiot badań
2.3. Modelowe strategie współpracy w otwartych innowacjach
3. Zarządzanie wiedzą w otwartych innowacjach
3.1. Istota zarządzania wiedzą w otwartych innowacjach
3.2. Zarządzanie wiedzą w otwartych innowacjach jako przedmiot badań
3.3. Strategie zarządzania wiedzą w otwartych innowacjach
3.4. Modelowe strategie zarządzania wiedzą w otwartych innowacjach
4. Podstawy metodyczne prowadzonych badań empirycznych
4.1. Przedmiot i cel badań
4.2. Metoda badawcza
4.3. Dobór próby badawczej
4.4. Ustalenie błędu oszacowania próby losowej
4.5. Charakterystyka badanych podmiotów
5. Diagnoza zjawiska tworzenia otwartych innowacji na polskim rynku
5.1. Wprowadzenie
5.2. Skala zjawiska tworzenia otwartych innowacji na polskim rynku
5.3. Charakterystyka innowacji powstałych w modelu otwartym
5.4. Podsumowanie
6. Współpraca przy tworzeniu otwartych innowacji na polskim rynku
6.1. Wprowadzenie
6.2. Zewnętrzni partnerzy uczestniczący w tworzeniu otwartych innowacji
6.3. Kryteria doboru zewnętrznych partnerów uczestniczących w tworzeniu otwartych innowacji
6.4. Formy współpracy z zewnętrznymi partnerami przy tworzeniu otwartych innowacji
6.5. Dominująca na polskim rynku strategia współpracy w otwartych innowacjach
6.6. Podsumowanie
7. Zarządzanie wiedzą w otwartych innowacjach realizowanych na rynku polskim
7.1. Wprowadzenie
7.2. Postawa zewnętrznych partnerów wobec dzielenia się wiedzą w procesie tworzenia otwartych innowacji na rynku polskim
7.3. Koordynatorzy przepływu wiedzy w otwartych innowacjach
7.4. Prawa własności do innowacji powstałych w modelu otwartym
7.5. Dominujące na polskim rynku strategie zarządzania wiedzą w otwartych innowacjach
7.6. Skala zjawiska ochrony wiedzy i dzielenia się wiedzą w otwartych innowacjach na rynku polskim
7.7. Wpływ innowacji realizowanych we współpracy z zewnętrznymi partnerami na poziom zasobów wiedzy przedsiębiorstw
7.8. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków