Optymalizacja użyteczności kapitału ludzkiego. Perspektywa przedsiębiorstwa
"W zarządzaniu pracownikami perspektywa kapitału ludzkiego staje się podejściem dominującym. Powstają nowe obszary i sposoby konkurowania, wskutek czego wyłaniają się nowatorskie płaszczyzny badawcze. Choć teoria kapitału ludzkiego cieszy się dużym zainteresowaniem przedstawicieli innych nauk, należy pamiętać, że jest to teoria ekonomiczna. Cechą opartych na niej prac (szczególnie będących bezpośrednim następstwem opracowań Gary'ego S. Beckera) jest wykorzystanie tzw. podejścia ekonomicznego do analizy ludzkich zachowań. Pozwala to obejmować analizą ekonomiczną sfery tradycyjnie uznawane za domenę psychologii, psychologii społecznej, antropologii czy socjologii [Bochniarz, Gugała, 2015, s. 13]. Podstawą podejścia ekonomicznego jest spostrzeżenie, że ludzie w swoich decyzjach kierują się maksymalizacją użyteczności dokonanego wyboru [Becker, 1990, za: Bochniarz, Gugała, 2015], dzięki czemu można przyjąć ujednolicone założenia wobec istniejących mechanizmów, ograniczeń czy zachowań poszczególnych graczy - firm, ludzi czy instytucji [Bochniarz, Gugała, 2015, s. 13].
Podejście ekonomiczne spowodowało wzrost zainteresowania mierzalnością (kwantyfikacją) czynnika ludzkiego oraz jego wpływu na wartość przedsiębiorstwa. "
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Kapitał ludzki w procesie tworzenia wartości
1.1. Kapitał ludzki i wartość przedsiębiorstwa - analiza relacji
1.1.1. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a wartość kapitału ludzkiego
1.1.2. Wymiary koncepcji kapitału ludzkiego
1.1.3. Pojęcie wartości kapitału ludzkiego
1.1.4. Wartość dodana tworzona przez kapitał ludzki
1.1.5. Potencjał generowania wartości dodanej
1.2. Zarządzanie kapitałem ludzkim zorientowane na generowanie wartości
1.2.1. Zarządzanie kapitałem ludzkim - charakterystyka koncepcji
1.2.2. Perspektywa ekonomiczna w zarządzaniu kapitałem ludzkim
1.2.3. Perspektywa strategiczna w zarządzaniu kapitałem ludzkim
1.2.4. Perspektywa pomiarowa w zarządzaniu kapitałem ludzkim
1.3. Optymalizacja kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa - przegląd badań i definicja pojęcia
1.3.1. Przegląd badań nad optymalizacją w odniesieniu do kapitału ludzkiego
1.3.2. Definicja pojęcia optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
Rozdział 2. Model optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa
2.1. Równowaga kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie
2.1.1. Zasada racjonalnego gospodarowania (zarządzania) a optymalizacja użyteczności kapitału ludzkiego
2.1.2. W poszukiwaniu punktów równowagi użyteczności kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie
2.1.3. Przestrzeń rozwiązań Pareto-optymalnych
2.2. Czas w optymalizacji kapitału ludzkiego
2.2.1. Zmienność użyteczności kapitału ludzkiego w czasie
2.2.2. Deprecjacja kapitału ludzkiego
2.2.3. Uwzględnienie czynnika czasu w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
2.3. Ogólne założenia modelu optymalizacji
2.4. Przestrzeń kryterialna
2.4.1. Funkcje celów I poziomu
2.4.2. Funkcje celów II poziomu
2.5. Ryzyko personalne w optymalizacji kapitału ludzkiego
2.6. Zbiór ograniczeń - warunków brzegowych optymalizacji
Rozdział 3. Zmienne decyzyjne w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
3.1 Przestrzeń zmiennych decyzyjnych
3.2. Jakość kapitału ludzkiego
3.2.1. Podstawowe założenia analizy jakości kapitału ludzkiego
3.2.2. Operacjonalizacja jakości kapitału ludzkiego
3.3. Dostępność kapitału ludzkiego
3.3.1. Podstawowe założenia analizy dostępności kapitału ludzkiego
3.3.2. Operacjonalizacja dostępności kapitału ludzkiego
3.4. Efektywność kapitału ludzkiego
3.4.1. Podstawowe założenia analizy efektywności kapitału ludzkiego
3.4.2. Operacjonalizacja efektywności kapitału ludzkiego
Rozdział 4. Pomiar i analityka kapitału ludzkiego w procesie optymalizacji jego użyteczności
4.1. System pomiaru kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa wpierający
optymalizację jego użyteczności 191
4.2. Zdolność do kompleksowego pomiaru kapitału ludzkiego
w przedsiębiorstwach w Polsce - wyniki badań 200
4.2.1. Kluczowe założenia badań 200
4.2.2. Analiza wyników badań 202
4.2.3. Weryfikacja hipotez badawczych 212
4.3. Analiza przydatności metod pomiaru kapitału ludzkiego w jego optymalizacji
4.4. Od pomiaru do analityki kapitału ludzkiego
Rozdział 5. Podejmowanie decyzji optymalizacyjnych
5.1. Uwarunkowania procesu podejmowania decyzji w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
5.2. Rodzaje decyzji optymalizujących kapitał ludzki wspieranych przez analitykę
5.3. Obszar racjonalności decyzyjnej w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
5.4. Style podejmowania decyzji a optymalizacja użyteczności kapitału ludzkiego
5.5. Analiza determinant podejmowania decyzji na podstawie faktów - wyniki badań
5.5.1. Kluczowe założenia badań
5.5.2. Analiza wyników badań
5.5.3. Weryfikacja hipotez badawczych
Rozdział 6. Podejmowanie działań optymalizacyjnych
6.1. Perspektywy strategiczne działań optymalizacyjnych
6.2. Działania optymalizacyjne według rodzaju inwestycji w kapitał ludzki
6.3. Działania optymalizacyjne z perspektywy celu
6.4. Planowanie scenariuszowe jako element działań proaktywnych w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
6.4.1. Założenia planowania scenariuszowego w optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego
6.4.1. Opcje realne w planowaniu scenariuszowym
6.5. Badanie determinantów optymalizacji użyteczności kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa
6.5.1. Kluczowe założenia badań
6.5.2. Analiza wyników badań
6.4.3. Weryfikacja hipotez badawczych
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Aneks. Kwestionariusze ankiet
O NAS • REGULAMIN • POLITYKA PRYWATNOŚCI • DLA AUTORÓW • MAPA SERWISU •