Stan prawny na 1.05.2008 r.
W niniejszej książce dokonano analizy oraz omówiono obowiązki administracji publicznej w zakresie komunikacji elektronicznej i związane z tą problematyką zmiany w funkcjonowaniu administracji. Za poruszeniem tej tematyki przemawia wiele argumentów, m.in.: aktualność przywołanego zagadnienia, tworzenie nowego prawa dotyczącego technologii informacyjnych, dojrzałość rozwiązań technologicznych, zmiana kultury administrowania oraz zmiana nastawienia obywateli wobec technologii informacyjnych w administracji. W pracy zanalizowano podstawowe kwestie i aspekty obowiązków administracji wobec sfery telekomunikacji, mediów elektronicznych i technologii informacyjnych.
Książka będzie pomocna w rozwiązywaniu problemów dotyczących informatyzacji administracji, aspektu podpisu elektronicznego, zastosowania nowych technologii w administracji oraz w wielu innych dziedzinach związanych z tematem.
Oparcie pracy na przepisach nie tylko z zakresu uregulowań prawa krajowego, ale także prawa międzynarodowego i wspólnotowego, czyni z niej nieocenione wsparcie w procesie dydaktycznym dla studentów oraz przydatną bazę wiedzy dla praktyków.
Książka dostępna także w wersji elektronicznej. Kliknij i sprawdź --->
Wykaz skrótów...........................................9 Wprowadzenie.............................................13 Rozdział I Istota obowiązków administracji publicznej.......................................19 1. Współczesne zamknięte definicje administracji publicznej..............19 2. Opisywanie administracji przez jej cechy..............................................21 3. Pojmowanie obowiązku w teorii prawa.................................................23 4. Cywilistyczne ujęcie obowiązku..................................25 5. Obowiązek w nauce prawa administracyjnego...................................26 6. Wielopłaszczyznowość badań obowiązków..........................................30 7. Obowiązki potencjalne i konkretne.....................................................32 8. Obowiązki prawne administracji a zadania publiczne.......................35 Rozdział II Ewolucja pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...........42 1. Uwagi ogólne..................................................42 2. Technologie informacyjne a społeczeństwo informacyjne...............44 3. Przegląd niektórych pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej...............................................54 4. Podstawowe pojęcia związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną............................................................63 5. Konwergencja i cyfryzacja.....................................................................67 Rozdział III Regulacje prawa wspólnotowego w zakresie komunikacji elektronicznej................................................69 1. Prawne i pozaprawne obowiązki administracji publicznej w unijnym procesie wdrażania i stosowania prawa.........................69 2. Źródła wspólnotowego prawa komunikacyjnego...............................71 3. Rozwój regulacji........................................................................74 4. Międzynarodowe i wspólnotowe źródła regulacji dotyczące radiofonii, telewizji, prasy i Internetu....................................................80 Rozdział IV Obowiązki administracji w sferze telekomunikacji...........84 1. Obowiązki ministra właściwego do spraw łączności........................84 2. Obowiązki organu regulacyjnego.....................................87 3. Teoria i praktyka działalności regulacyjnej............................................98 4. Strategie Regulacyjne na rynku telekomunikacyjnym................... 102 Rozdział V Obowiązki administracji w sferze mediów elektronicznych................106 1. Obowiązki w zakresie radiofonii i telewizji w świetle obowiązujących przepisów.................................................................106 2. Obowiązki w zakresie prasy........................................ 114 3. Obowiązki w stosunku do innych mediów...................................... 116 Rozdział VI Obowiązki administracji w sferze technologii informacyjnych i ich zastosowania.................................125 1. Unormowania dotyczące sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem sieci i usług komunikacji elektronicznej................................................125 1.1. Usługi świadczone drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej............................................................................................125 1.2. Świadczenie usług drogą elektroniczną w prawie polskim...........127 1.3. Rodzaje usług podejmowanych w sieci..................................130 1.4. Chronione usługi świadczone drogą elektroniczną........................133 2. Podpis elektroniczny - jego unormowanie w prawie wspólnotowym i międzynarodowym oraz w prawie polskim.... 135 2.1. Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.........144 2.2. Obowiązki i skutki prawne użycia podpisu elektronicznego......................................150 3. Unormowania związane z treścią usług świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej..................................... 157 3.1. Niektóre aspekty rozwoju Internetu, jego zastosowania oraz specyfika regulacji...............................157 3.2. Rezultat wdrażania nowych technologii informacyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie administracji..................................161 Rozdział VII Komunikacja elektroniczna jako obowiązek administracji...................167 1. Kierunki działania na rzecz administracji elektronicznej...............167 2. Działalność informatyzacyjna podmiotów publicznych - ogólne założenia.................................................................................... 175 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o informatyzacji, wyłączenia ustawowe oraz zasady ustawowe w procesach informatyzacji, realizacji zadań publicznych......................................... 177 4. Reguły interpretacyjne w informatyzacji...................................... 180 5. Plan Informatyzacji Państwa............................................................... 181 6. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu..................... 191 7. Systemy teleinformatyczne.................................................................. 196 8. Dokument elektroniczny.................................... 198 9. Warunki efektywnej informatyzacji................................................... 202 10. Organy właściwe w sprawach informatyzacji................................. 212 Rozdział VIII Obowiązki wynikające z wykorzystania komunikacji elektronicznej w administracji publicznej...................................216 1. Niektóre aspekty dostępu do informacji publicznej w administracji elektronicznej...........................................216 2. Rola środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym............................................. 227 3. Obowiązek ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej.................................................... 235 3.1. Prawo wspólnotowe i prawo polskie w zakresie ochrony danych osobowych......................................235 3.2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych związane z przetwarzaniem tych danych w systemach informatycznych.........................................237 3.3. Obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i poufności.................................239 3.4. Obowiązki organu do spraw ochrony danych osobowych............258 3.5. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w komunikacji elektronicznej na podstawie odrębnych ustaw........................................................260 4. Obowiązki administracji w zakresie ochrony informacji w zbiorze - ochrona sui generis baz danych...................................... 269 5. Rejestry publiczne oraz wymiana informacji w formie elektronicznej............................................ 276 6. Obowiązki administracji elektronicznej w pozostałych wybranych obszarach prawa publicznego międzynarodowego i krajowego......................................286 6.1. e-Government oraz ICT - obowiązki, zasady i najlepsze praktyki...............................................286 6.2. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej............289 6.3. Komunikacja elektroniczna w zakresie ubezpieczeń społecznych...............................................291 6.4. Elektroniczne zamówienia publiczne.............................294 Rozdział IX Metody włączania zagadnień komunikacji elektronicznej w administracji do systemu prawa..................................299 1. Ewolucja włoskiego prawa komunikacji elektronicznej.................299 2. Prawo komunikacji elektronicznej w Polsce..................................... 314 Podsumowanie.......................................320 Bibliografia.................................................................329