Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego I
Artykuły zebrane w prezentowanym tomie naświetlają różnorodne aspekty teoretyczne i praktyczne nauczania języka polskiego jako obcego [...]. Nie do przecenienia jest zarówno ich wartość poznawcza, jak i metodyczna. Będą stanowić cenną pomoc dydaktyczną w pracy lektora języka polskiego jako obcego.
Wstęp 9
Nowe spojrzenie na sprawności językowe 13
Anna Czeniek, Sprawność pisania - sprawnością odkrywaną na nowo 15
Emilia Kubicka, Miejsce fonetyki w nauczaniu języka polskiego - teoria a praktyka 25
Irena Burzacka, Miejsce polskiej literatury współczesnej w procesie nauczania języka polskiego jako obcego 33
Agnieszka Madeja, Małgorzata Smereczniak, Frazeologia w nauczaniu języka polskiego jako obcego 39
Elżbieta Łątka, Jakiej kompetencji komunikacyjnej uczymy? 47
Aleksandra Walkiewicz, Uwagi o układzie materiału gramatycznego w podręczniku Małgorzaty Małolepszej i Anety Szymkiewicz Hurra!!! Po polsku 1 55
Białe plamy w nauczaniu gramatyki 67
Małgorzata Gębka-Wolak, Problematyka szyku wyrazów w nauczaniu języka polskiego jako obcego 69
Anna K. Socha, Indeklinabilia rzeczownikowe w dydaktyce języka polskiego jako obcego 79
Nauczyciel - tłumacz międzykulturowy 85
Katarzyna Jóźwik, Nowe trendy w nauczaniu języka biznesu - nauczanie kompetencji międzykulturowych 87
Katarzyna S. Nowak, Zasadność użycia języka ojczystego przy wprowadzaniu elementów leksykalnych języka obcego a kompetencje językowe nauczyciela jako mediatora między kulturami 93
Jak uczyć skutecznie i ciekawie - propozycje praktyczne 101
Magdalena Szelc-Mays, Oswajanie sprawności, czyli o praktycznym zastosowaniu metod alternatywnych 103
Agnieszka Madeja, Małgorzata Smereczniak, FRAZPOL© - komputerowy program do nauczania frazeologii polskiej. Prezentacja programu 109
Małgorzata B. Majewska, Prezentacja prototypowej internetowej edycji Słownika wileńskiego 117
Marzenna Cyzman, Co słychać u Kopernika. Po polsku w Toruniu. Projekt nowego podręcznika do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie B1 127
Regina Wojtoń, Szkoła Letnia oraz Spotkania z tradycją jako sposoby promocji języka i kultury polskiej 141
Kształcenie polonistyczne - co dalej? 145
Kinga Wawrzyniak, Perspektywy rozwoju „polonistyki" w Bratysławie. Jak kształcić przyszłych tłumaczy? 147
New Perspectives in Teaching Polish as a Foreign Language. Summary 155
Noty o Autorkach 157