W książce starannie omówiono, uporządkowano i usystematyzowano bardzo szeroką i zróżnicowaną wiedzę tworzącą przedmiot neuropsychologii medycznej. Czytelnicy znajdą w publikacji aktualne i nowatorskie wiadomości umożliwiające zrozumienie różnych chorób i zaburzeń oraz ich skutków neuropsychologicznych oraz ważne dane bibliograficzne zachęcające do dalszych poszukiwań. Tom I · Pierwotne choroby układu nerwowego: padaczka, urazy mózgu, neuroonkologia, zanik wieloukładowy · Choroby sercowo-naczyniowe: choroby sercowo-naczyniowe a funkcje neuropoznawcze, choroby i zaburzenia mózgowo-naczyniowe, migrena i klasterowe bóle głowy, zaburzenia układu oddechowego · Zaburzenia rozwojowe i genetyczne: mózgowe porażenie dziecięce, autyzm i zespół Aspergera, niepełnosprawność intelektualna, wodogłowie, trudności w uczeniu się, zaburzenia płatów czołowych w neuropsychologii dziecięcej.
Słowo wstępne XI Wstęp XVII Przedmowa do polskiego wydania XXI Tom 1 Część I. Pierwotne choroby układu nerwowego 1 Rozdział 1. Padaczka i plastyczność poznawcza – Joseph I. Tracy, Cynthia Lippincott-Stamos, Karol Osipowicz, Allison Berman 3 Rozdział 2. Urazy mózgu – Terri Morris 27 Rozdział 3. Problemy neuropsychologiczne w neuroonkologii– Carol L. Armstrong, Cynthia J. Schmus, Jean B. Belasco 55 Rozdział 4. Zanik wieloukładowy, hipotonia ortostatyczna i dysfunkcja układu autonomicznego a procesy poznawcze – Cecilia Peralta 95 Część II. Choroby sercowo -naczyniowe 111 Rozdział 5. Choroby sercowo-naczyniowe a funkcje neuropoznawcze– Shari R. Waldstein, Carrington Rice Wendell, Megan M. Hosey, Stephen S. Seliger, Leslie I. Katzel 113 Rozdział 6. Choroby i zaburzenia mózgowo-naczyniowe – Sabrina E. Smith, Juliana Sanchez Bloom, Nancy Minniti 163 Rozdział 7. Deficyty poznawcze podczas migreny i klasterowych bólów głowy spowodowane przez dysfunkcję neuroprzekaźnika mózgowego 5HT – John Stirling Meyer 199 Rozdział 8. Zaburzenia układu oddechowego: wpływ na funkcjonowanie mózgu i funkcje neuropoznawcze – Ramona O. Hopkins 209 Część III. Zaburzenia rozwojowe , genetyczne i strukturalne 235 Rozdział 9. Mózgowe porażenie dziecięce: wpływ wczesnego uszkodzenia mózgu na rozwój – Silja Pirilä, Jaap J. van der Meere 237 Rozdział 10. Autyzm i zespół Aspergera z perspektywy neuronauki poznawczej – Jeanne Townsend, Marissa Westerfield 261 Rozdział 11. Zespoły genetyczne związane z niepełnosprawnością intelektualną– Leonard Abbeduto, Andrea McDuffie 305 Rozdział 12. Wprowadzenie do problematyki wodogłowia: wodogłowie wrodzone i o późnym początku zachorowania – Michael R. Meager, Michelle Kramer, David M. Frim, Maureen A. Lacy 351 Rozdział 13. Trudności w uczeniu się – Gayle K. Deutsch, Robert N. Davis 375 Rozdział 14. Zaburzenia funkcji płatów czołowych w neuropsychologii dziecięcej: zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i zespół Tourette’a – Anthony L. Rostain 399 Skorowidz 437