0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Naznaczone

(eBook)

Radzenie sobie z etykietowaniem w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2022

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Agnieszka Jaros

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 22,45 zł
20,21 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Naznaczone

Uważam publikację za wartościową poznawczo nie tylko dla specjalistów. Jest barwnie napisana i losy życiowe bohaterek, same w sobie, są bardzo interesującą narracyjną autobiografią. W tej książce mamy coś więcej – kontekst roli otoczenia społecznego, audytorium społecznego, które ma wielką moc nadawania etykiet i równie wielką – odbierania ich. Jednostka nie jest w stanie sama, jak opisano w teoriach naukowych, zrzucić stygmatu dewianta, nałożonego przez instytucje, ale nie ustaje w wysiłkach zrzucania go, podejmuje próby „normalnego” życia, buduje swoją rzeczywistość każdego dnia. Publikacja może spełniać funkcje ekspresyjno-terapeutyczne.
Odbiorcami tej monografii […] są pedagodzy resocjalizacji, psychologowie, wychowawcy, edukatorzy, kuratorzy sądowi, pracownicy socjalni, ogółem: wszystkie grupy społeczne i zawodowe zajmujące się wychowaniem i edukacją, profilaktyką szkolną i społeczną, resocjalizacją osób i grup niedostosowanych społecznie lub zagrożonych społecznym niedostosowaniem. Ponadto adresatami publikacji mogą być psychoterapeuci, lekarze, ale przede wszystkim studenci kierunków pedagogicznych, psychologii, socjologii. Zgromadzony materiał badawczy jest imponujący, bardzo ciekawie zaprezentowany także dla czytelnika niezwiązanego zawodowo z obszarem resocjalizacji.
Z recenzji dr hab. Justyny Kusztal, prof. UJ

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8220-873-3
  • ISBN druku: 978-83-8220-872-6
  • Liczba stron: 258
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie	11
Podziękowania	17

CZĘŚĆ I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE RAMY PROJEKTU BADAŃ Z UDZIA- ŁEM BYŁYCH WYCHOWANEK PLACÓWEK RESOCJALIZACYJNYCH	19

Rozdział 1. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy jako instytucja resocjalizacyjna	21
1.1.	Postępowanie w sprawach nieletnich w systemie prawa polskiego	22
1.2.	Założone funkcje młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Struktura organizacyjna i procedury umieszczania nieletnich	26
1.3.	Młodzieżowe ośrodki wychowawcze jako instytucja totalizująca	31
1.4. Procedura usamodzielnienia	34

Rozdział 2. Znaczenie etykietowania społecznego w procesie rozwoju niedostosowania	39
2.1.	Interakcjonizm symboliczny jako źródło przesłanek teorii naznaczania społecznego	39
2.2.	Ogólna charakterystyka teorii naznaczania społecznego (labeling theory)	41
2.2.1. Teoria dewiacji Edwina M. Lemerta	43
2.2.2. Teoria etykietowania Howarda S. Beckera	44
2.2.3. Teoria stereotypizacji Edwina M. Schura	45
2.2.4. Teoria piętna Ervinga Goffmana	46
2.3. Koncepcja destygmatyzacji	49
2.4. Przykłady wykorzystywania przesłanek teorii naznaczania społecznego w badaniach empirycznych	50

Rozdział 3. Koncepcja badań własnych	61
3.1. Uwagi wprowadzające	61
3.2. Założenia metodologiczno-teoretyczne	62
3.3. Określenie przedmiotu, celu i problematyki badań	65
3.4. Metoda interpretacji i analizy materiału badawczego	68
3.5. Zasady doboru próby badawczej	70
3.6. Przebieg badań	72
3.7. Struktura prezentacji wyników	73

CZĘŚĆ II. RADZENIE SOBIE Z ETYKIETAMI W NARRACJACH BYŁYCH WYCHOWANEK PLACÓWEK RESOCJALIZACYJNYCH W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH 	75

Rozdział 4. Przypadki kluczowe – rekonstrukcja jednostkowych doświadczeń	77
4.1.	Olga – sama i bezradna wobec niepowodzeń szkolnych	77
4.1.1. Najważniejsze zdarzenia życiowe	77
4.1.2.	Warunki przebiegu wywiadu i formalna ocena uzyskanego materiału 	78
4.1.3.	Moja rodzina nie była patologiczna – pełna rodzina, żadna patologia…	79
4.1.4.	Proces rozwoju niepowodzeń szkolnych – więc uznałam, że (…) człowiek jest po prostu ograniczony umysłowo…	81
4.1.5.	Instytucjonalne usankcjonowanie demoralizacji – mama była strasznie załamana (…), ale ja również bardzo to przeżyłam	85
4.1.6.	Pobyt w instytucji – nadzieja na wyjście z tego swojego bałaganu życiowego	86
4.1.6.1. „Jasna strona” instytucji	86
4.1.6.2. „Ciemna strona” instytucji	89
4.1.7.	Nieplanowana ciąża – także na początek zaszłam w ciążę	90
4.1.8. Budowanie samodzielnego życia	92
4.1.8.1.	Mieszkanie – zaczęły się propozycje jakichś ruin totalnych albo wilgoć pod sufit, albo ściany z papieru z meliną za tą papierową ścianą…	92
4.1.8.2.	Nowy związek – fajną mam rodzinę (…), to jest ojciec, to jest syn – i koniec	93
4.1.8.3.	Kariera zawodowa – nędznie, bo też szwalnia nigdy nie, no mówię, to nie było moje życie	94
Podsumowanie	95
4.2. Monika – ja się sama ogarnęłam	98
4.2.1. Najważniejsze zdarzenia życiowe	98
4.2.2. Warunki przebiegu wywiadu i formalna ocena uzyskanego materiału 	99
4.2.3. Rodzina – ja jestem z normalnego domu	101
4.2.3.1.	Brakowało mi ojca – to przez to, że nie miałam tego ojca, że mi brakowało ojca, dlatego się z takim związałam	103
4.2.3.2.	Mama nigdy mnie nie zostawiła – nigdy się nie poddawała, zawsze mnie szukała, za co jej jestem bardzo wdzięczna	104
4.2.4.	Pierwsza ucieczka z domu – to było dla mnie coś takiego niesamowitego, że udało mi się, że mnie nikt nie złapał (…), no i ja się strasznie w nim zakochałam	105
4.2.5.	Instytucjonalne usankcjonowanie demoralizacji – ja byłam wtedy obojętna, ja się nie przejmowałam, że to jest sędzia	107
4.2.6.	Pobyt w instytucjach – tam już robiłam to, co chciałam	108
4.2.6.1.	Ucieczki jako sposób bycia/niebycia w instytucji – ja uciekałam na potęgę (…), już po prostu uciekałam, przywozili mnie, uciekałam 	108
4.2.6.2.	„Ciemna strona” instytucji – to jest ogólnie jeszcze większa patologia 	109
4.2.6.3.	„Jasna strona” instytucji – znaczy się, ja chciałam się zmienić, bo to była kwestia mojej woli	111
4.2.6.4.	Relacje w placówkach – ja z nikim nie będę gadać, bo ja i tak wiem swoje, i tak wiem swoje	113
4.2.7.	Budowanie samodzielnego życia – teraz ja jestem ogarnięta i ja mówię, ja sobie nie życzę	115
4.2.7.1.	Mieszkanie – to się tak mówi, ale to są ciężkie pieniądze	115
4.2.7.2.	W relacji samej ze sobą – a teraz jestem sobą, mam swoje życie	115
4.2.7.3.	W relacji z innymi – no to już się nikt nie wtrąca i mi nie tłumaczy	117
4.2.7.4.	Kariera zawodowa – odkąd wyszłam z ośrodka, cały czas pracuję	119
4.2.7.5.	Związek – on by chciał jak najlepiej dla dziecka i dla mnie	120
Podsumowanie	121
4.3. Ewa – ukarana za niewydolność wychowawczą matki	125
4.3.1. Najważniejsze zdarzenia życiowe	125
4.3.2.	Warunki przebiegu wywiadu i formalna ocena uzyskanego materiału 	125
4.3.3.	Moja mama nie była przygotowana na samodzielne rodzicielstwo – mój tata w styczniu zmarł, zmarł mój tata…	127
4.3.4.	Dalsza rodzina – takie życie ze świadomością, że się dzieciom dzieje krzywda…	130
4.3.5.	Edukacja szkolna – ja nie miałam kłopotów z uczeniem się, tylko mam kłopot ze środowiskiem, w którym funkcjonuję	133
4.3.6.	Instytucjonalne usankcjonowanie demoralizacji – jedyną możliwością było zabranie mnie z domu i yyy… umieszczenie gdzieś	134
4.3.7.	Pobyt w instytucji – podświadomie te ograniczenia były dla mnie trudne	136
4.3.8. Budowanie samodzielnego życia	139
4.3.8.1.	Aktywność zawodowa – ja yyy… urodziłam prawie 3 lata po ślubie dziecko, no iii… już musiałam mieć trochę więcej pieniędzy	139
4.3.8.2.	Związki – cały czas gdzieś tam jestem taka trochę wycofana ......	140
4.3.8.3.	Dzieci – no bo ja nie mogłam być jak moja mama, czyli taka łagodna i pozwalająca na wszystko	141
Podsumowanie	143

Rozdział 5. Konteksty naznaczania społecznego w doświadczeniach życiowych byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych	147
5.1. Rodzina jako obiekt kontroli społecznej	147
5.1.1. Rodziny patologizowane	149
5.1.1.1.	Rodzina patologizowana ze względu na wielodzietność	150
5.1.1.2.	Rodzina patologizowana ze względu na okresowe samodzielne rodzicielstwo	151
5.1.2. Rodziny patologiczne	152
5.1.2.1.	Rodziny patologiczne ze względu na problem alkoholowy jednego lub obojga rodziców	153
5.1.2.2.	Rodziny patologiczne ze względu na niewydolność wychowawczą rodziców	157
5.2. Szkoła jako instytucja kontroli społecznej	159
5.2.1.	Nauczanie początkowe – uczennice bez problemów w środowisku szkolnym	162
5.2.2.	Nauczanie wieloprzedmiotowe – etap różnicowania się uczennic pod względem zachowania i uzyskiwanych wyników w nauce	163
5.2.2.1.	Uczennice bez problemów w środowisku szkolnym	163
5.2.2.2. Uczennice trudne	164
5.2.2.2.1.	Uczennice trudne ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi	165
5.2.2.2.2.	Uczennice trudne, które sprawiały problemy wychowawcze w szkole	167
5.2.2.3. Uczennice „problematyczne”	170
5.2.2.3.1.	Uczennice „problematyczne”, dla których konkurencyjnym środowiskiem wobec szkoły była rodzina	170
5.2.2.3.2.	Uczennice „problematyczne”, dla których środowiskiem konkurencyjnym wobec szkoły było środowisko starszych znajomych	171
5.3.	Instytucjonalna reakcja społeczna – usankcjonowanie demoralizacji	174
5.3.1.	Nieletnie nieuczestniczące w postępowaniu sądowym	175
5.3.2.	Nieletnie uczestniczące w postępowaniu sądowym	176
5.3.2.1.	Nieletnie zaangażowane w przebieg postępowania sądowego	176
5.3.2.2.	Nieletnie nieaktywne podczas postępowania sądowego	177

Rozdział 6. Doświadczenia pobytu w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych	179
6.1.	Znaczenie wcześniejszych doświadczeń instytucjonalnych dla postawy dziewcząt wobec placówki resocjalizacyjnej	180
6.1.1.	Narratorki bez wcześniejszych doświadczeń instytucjonalnych	180
6.1.2.	Narratorki z wcześniejszymi doświadczeniami instytucjonalnymi	181
6.2.	Doświadczanie pobytu w placówkach resocjalizacyjnych	184
6.2.1. Rytuał przejścia	184
6.2.2.	Strategie adaptacyjne realizowane w czasie pobytu w instytucji	186
6.2.2.1.	Strategie negocjowania oczekiwań formalnych	186
6.2.2.1.1.	Strategia wystarczającego podporządkowania się regulaminowi	186
6.2.2.1.2.	Strategia negocjowania oferty edukacyjnej	189
6.2.2.1.3.	Strategia negocjowania oferty „czasu wolnego”	192
6.2.2.2.	Strategie negocjowania pozycji w relacjach z osobowym składem placówki resocjalizacyjnej	195
6.2.2.2.1.	Strategia negocjowania pozycji w relacjach z innymi wychowankami	196
6.2.2.2.2.	Strategia negocjowania pozycji w relacjach z personelem	199
6.2.3.	Pełniejsze uświadamianie przypisanej etykiety („dojrzewanie etykiety”)	202
6.2.4.	Typologia wychowanek – znaczące relacje i reakcje narratorek na etykietę osoby zdemoralizowanej	204
6.3. Uwarunkowania samodzielnego życia	208

Rozdział 7. Poza murami instytucji – życie po opuszczeniu placówki resocjalizacyjnej	219
7.1. Sposoby radzenia sobie z etykietami z przeszłości	219
7.1.1. Strategie kontroli nad etykietą i sposoby zarządzania etykietami	220
7.2.	Deetykietyzujące autodefinicje – dążenie do optymalnego wypełniania oczekiwań społecznych	224
7.2.1.	Deetykietyzująca rola matki – jeżeli chodzi o mnie, to tak, odpuszczam, jeżeli chodzi o dobro dzieci, to nigdy nie odpuszczam…	225
7.2.2.	Deetykietyzująca rola pracownicy – i zmieniłam to, co robię, poszłam na yyy… bankowość (…). Od piętnastu chyba lat pracuję jako bankowiec…	228
7.2.3.	Deetykietyzująca rola żony w normalnej rodzinie – normalne wesele (…) z oczepinami, z księdzem, ze wszystkim, z suknią białą, z welonem, z orkiestrą… nie, z DJ-em…	232

Zakończenie	235
Bibliografia	249
Spis tabel i rysunków	257

Inni Klienci oglądali również

44,99 zł 49,99 zł
Do koszyka

Niki Lauda. Naznaczony

Kierowcą wyścigowym został wbrew woli ojca. Upór popłacał, bo wdarł się do światowej czołówki lotem błyskawicy, zapisując się w historii jako jeden z najlepszych zawodników, jakich widziała królowa motorsportu.Trzykrot...
30,51 zł 33,90 zł
Do koszyka

Naznaczenie siódmego

Wszystko, co nas na tym świecie, otacza możemy opisać, zmierzyć, posmakować. Nauczyliśmy się sięgać po te rzeczy – wypracowaliśmy sprawne plany działania, aby zdobywać założone cele. Czasem jednak u szczytu swoich osiągnięć zaczynamy rozumieć, że...
17,91 zł 19,90 zł
Do koszyka

Jeźdźcy Losu. Naznaczeni

Dwaj bracia zostają przeniesieni tunelem czasoprzestrzennym do innego świata. Oparty jest on o zasady bezwzględnego prawa przyrody, magii i władzy mrocznego Tenebratosa. Na swej ścieżce spotkają wrogów i przyjaciół, zmierzą się z swoimi s...
38,69 zł 42,99 zł
Do koszyka

Naznaczona

Iva jest młodą, pełną życia dziewczyną ze wspaniałymi planami na przyszłość. Właśnie przeżywa swoją pierwszą wielką miłość. Jest szczęśliwa. Radość życia przerywa poważna choroba, która z niewinnego przeziębienia w szybkim tempie zmienia się w m...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Naznaczeni upadkiem

Historia Anny Cavallaro, córki Dantego i Valentiny ze Złączonych obowiązkiem!Anna Cavallaro nie ma czasu na miłość ani żadne romantyczne uniesienia. Interesuje się modą i chce zostać cenioną projektantką. Elita Chicago już kopiuje jej styl...
26,57 zł 29,52 zł
Do koszyka

Naznaczona Inni – tom 4

Przez wieki Inni i ludzie żyli obok siebie, ale stosunki między nimi były napięte. Gdy jednak ludzkość przekroczyła pewne granice, Inni muszą zadecydować, ile człowieczeństwa są w stanie tolerować – zarówno w swej społeczności, jak i w sob...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!