0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Nauki społeczne wobec zmiany - alternatywa scalania

(eBook)

(inspiracje dla współczesnej pedagogiki)

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Andrzej Radziewicz-Winnicki, Anna Wiłkomirska, Krystyna Marzec-Holka

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Nauki społeczne wobec zmiany - alternatywa scalania

W pierwszej części monografii autorzy przedstawili swoiste vademecum wiedzy z zakresu nauk społecznych dedykowane przede wszystkim pedagogom. W drugiej zawarli studia nad różnymi obliczami i konsekwencjami zmian społecznych, wpisujące się w dyskurs traumy zmiany, dołączając analizę zagadnień podmiotowości jednostki, kapitału społecznego, sprawiedliwości społecznej, ekologii.

Zmiana społeczna nie może być całościowo badana na gruncie jednej dyscypliny naukowej. Jako przedmiot badań jest ze swej natury interdyscyplinarna. Powstało wiele teorii zmiany, sam termin używany jest bardzo często w różnorodnych znaczeniach, jednak analizy zmian są przeważnie zawężane do określonej dyscypliny.

Książka przeznaczona dla wszystkich eksplorujących fenomen zmiany społecznej. To lektura obowiązkowa dla badaczy, którzy prowadząc studia interdyscyplinarne, starają się przekraczać granice swojej dziedziny.

*********

Social Sciences in the Face of Change – Prospect of Integration. Inspirations for Contemporary Pedagogy

The monograph is a kind of compendium of knowledge in the field of social sciences primarily dedicated to all educators. In addition, the book contains the studies on various aspects and consequences of social changes corresponding with the discourse on trauma of change and includes analysis of the issues regarding subjectivity of the individual, social capital, social justice, and ecology.

*********

Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka – pracuje na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują pedagogikę społeczną, patologię społeczną, resocjalizację, kryminologię. Laureatka nagrody Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za monografię "Dzieciobójstwo. Przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia" (Wydawnictwo Akademii Bydoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004). Najważniejsze publikacje: "Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego" (współred. K. Marzec, A. Rutkowska, M. Joachimowska, 2008), " Kapitał społeczny a nierówności kumulacja i redystrybucja" (red., 2009), "Przemoc seksualna wobec dziecka – studium pedagogiczne-kryminologiczne" (2011), "Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych" (2012), "Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności" (współred. K. Marzec-Holka, T. Głowik, E. Bilska, 2012), "Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji społecznej" (współred. K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda, 2014), "Kapitał społeczny a wspólnoty wiejskie w obronie "małych szkół". Przykład województwa kujawsko-pomorskiego" (2015), "Szkoła Naukowa Pedagogiki Społecznej Edmunda Trempały inspiracją zmiany społecznej,dzieł i życiorysów" (2015).

Prof. Andrzej Radziewicz-Winnicki – socjolog, pedagog, emerytowany profesor Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Zielonogórskiego, obecnie zatrudniony w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi. Visiting professor w wielu zagranicznych ośrodkach naukowych, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Austrii, Danii, Grecji i Wietnamie. Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Promotor wielu prac doktorskich. Jego zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, pedagogikę społeczną, socjologię i pedagogikę transformacji. Najważniejsze publikacje: "Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną" (2014), "Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności" (2008), "Społeczeństwo w trakcie zmiany" (2004), "Podręczny słownik terminów nauk o wychowaniu, angielsko-niemiecko-polski" (z R. Seebauer i E. Górnikowską-Zwolak, 2004), "Tradition and Reality in Educational Ethnography of Post-Communist Poland" (1998).

Prof. dr hab. Anna Wiłkomirska – dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka George Washington University, ekspert Instytutu Spraw Publicznych ds.. Edukacji, członkini Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych, biegła sądowa ds. Edukacji. Jest promotorem prac doktorskich z zakresu polityki edukacji, pracy szkół, socjalizacji młodzieży. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Jej zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, politykę edukacji, socjalizację młodzieży. Najważniejsze publikacje: "Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży" (z R. Dolatą, K. Kosełą, A. Zielińską, 2004), "Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce" (2005), "Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce" (z A. Zielińską, 2013), "Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem" (2013), "Jaki patriotyzm" (z A. Fijałkowskim, 2016).

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • ISBN: 978-83-235-3500-3
  • ISBN druku: 978-83-235-3492-1
  • EAN: 9788323535003
  • Liczba stron: 276
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie 9

CZĘŚĆ I
SEKULARYZACJA TRADYCYJNEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ DOTYCZĄCEJ
POJĘCIA ZMIANY (z teorii nauk bliskich pedagogice) 17

Rozdział pierwszy
Ewolucjonizm i neoewolucjonizm (Anna Wiłkomirska) 23
   1.1. Ewolucjonizm 23
   1.2. Neoewolucjonizm 27
      1.2.1. Socjobiologia 28
      1.2.2. Psychologia ewolucyjna 31
      1.2.3. Neoewolucyjna antropologia 32
      1.2.4. Ewolucja społeczna w ujęciu Niklasa 
      Luhmanna 38

Rozdział drugi
Zmiana w głównych perspektywach teoretycznych (Anna Wiłkomirska) 41
   2.1. William Thomas i Florian Znaniecki – zmiana w 
   procesie dezorganizacji-reorganizacji 41
   2.2. Talcott Parsons – zmiana funkcjonalna 43
   2.3. Materializm historyczny 45
   2.4. Teorie konfliktu i władzy 47
   2.5. Lewis Coser – (neo)funkcjonalna teoria konfliktu 
   49
   2.6. Steven Lukes i Michel Foucault – władza w 
   warunkach konfliktu, radykalne ujęcie władzy 50

Rozdział trzeci
Teorie modernizacji (Anna Wiłkomirska) 53
   3.1. Od teorii konwergencji do teorii zależności 58
   3.2. Teorie rozwoju endogennego 61
   3.3. Cykliczne wizje dziejów i wybrane teorie 
   cywilizacji 62
      3.3.1. Koncepcje rozwoju cyklicznego 62
      3.3.2. Nowoczesność jako światowa cywilizacja 66
   3.4. Zmiany kulturowe przełomu tysiącleci – przykład 
   ujęcia antropologicznego 71
   3.5. Odwroty i powroty – trwałość i krytyka, 
   sinusoida teorii modernizacji 74

Rozdział czwarty
Postmodernizm-ponowoczesność – w walce z modernizacją
(Anna Wiłkomirska) 81
   4.1. Globalizacja – źródło i proces zmian 86
   4.2. Teorie globalizacji 92

Rozdział piąty
Rewolucje, ruchy społeczne i transformacje (Anna Wiłkomirska) 98
   5.1. Rewolucje 98
   5.2. Ruchy społeczne 103
   5.3. Transformacja – przykład Polski 109
   5.4. Zakończenie 116

CZĘŚĆ II
ZINDYWIDUALIZOWANE PERCEPCJE NIEKTÓRYCH OBLICZ
WSPÓŁCZESNOŚCI Z PERSPEKTYWY PEDAGOGIKI 119

Rozdział szósty
Względnie trwałe czynniki sprawcze towarzyszące dobie transformacji w obszarze upośledzenia społecznego. Symptomy anomii, chaosu i dezorientacji a rehabilitacja publiczna (Krystyna Marzec-Holka, Andrzej Radziewicz-Winnicki) 121
   6.1. Geneza i ewolucja przemian 121
   6.2. Asynchronizacja rozwoju społeczno-gospodarczego,
   nierówności społeczne i zjawisko pauperyzacji 124
   6.3. Ujęcie poznawcze ubóstwa społecznego 128
   6.4. Traumatogenne przemiany w życiu jednostek i grup
   a upośledzenie społeczne 135
   6.5. Anomia, anarchia i pojawiające się zręby 
   fundamentalizmu w sferze organizacji publicznej a 
   rehabilitacja społeczna 141
   6.6. Zakończenie 147

Rozdział siódmy
Kapitał społeczny i jego funkcje. Kontrowersje wokół kapitału społecznego zbiorowego i indywidualnego (Krystyna Marzec-Holka) 149
   7.1. Kapitał społeczny, prekursorzy, koncepcje 
   teoretyczne 149
   7.2. Kapitał społeczny a partycypacja publiczna
   na poziomie edukacji 156
   7.3. Relacje społeczne w środowiskach lokalnych.
   Między zaangażowaniem a neutralnością 166

Rozdział ósmy
Kapitał społeczny w perspektywie indywidualnej i rodzinnej oraz możliwości stymulacji kapitału zbiorowego
(Krystyna Marzec-Holka) 172
   8.1. Przykłady empiryczne 172
   8.2. Młodzi dorośli a syndrom rozwiedzionych 
   rodziców. Kolejne egzemplifikacje 176
   8.3. Bariery w tworzeniu zbiorowego kapitału 
   społecznego  183
   8.4. Teoria pola integrująca wizje życia społecznego 
   197
   8.5. Mieszkańcy lokalnego środowiska wiejskiego w 
   obronie szkoły 205
   8.6. Rodzice i nauczyciele w obronie edukacji 209

Rozdział dziewiąty
Komunitaryzm na tle teorii sprawiedliwości społecznej Johna Rawlsa. Utopijna próba obniżenia poczucia względnej deprywacji we współczesnej polskiej rodzinie (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 221
   9.1. Uwagi wprowadzające 221
   9.2. John Rawls i teoretyczne ramy komunitaryzmu 224
   9.3. Zasady sprawiedliwości a realia publiczne 227
   9.4. Podsumowanie 233

Rozdział dziesiąty
Magia rewitalizacji w dobie niepokojącej współczesności
(Andrzej Radziewicz-Winnicki) 235
   10.1. Magia jako swoista wizja percepcji świata 237
   10.2. Fenomen rewitalizacji 241
   10.3. Racjonalność przekonań magicznych i wiara w 
   rewitalizację 244
   10.4. Refleksje końcowe 246

Rozdział jedenasty
Ekologia społeczna. Podmiotowość człowieka a inwestowanie w naturę w refleksjach ekspertów (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 248
   11.1. Pojmowanie ekologii społecznej 248
   11.2. Postępowanie ekologiczne jako równoważnik 
   podmiotowości jednostki 250
   11.3. Refleksje końcowe 254

Zakończenie 257
Bibliografia 259

Inni Klienci oglądali również

16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

PARADYGMATY JUTRA WYZWANIA DLA NAUK SPOŁECZNYCH WYNIKAJĄCE Z ZAGROŻEŃ WSPÓŁCZESEGO ŚWIATA t.3

Bezpieczeństwo oceniane, rozpatrywane i definiowane wieloaspektowo jako stan, czy też proces jest nam niezbędne do utrzymania międzynarodowego ładu: politycznego, terytorialnego, ekonomicznego i ekologicznego. Ma ono również kapitalne znaczenie ...
17,91 zł 19,90 zł
Do koszyka

Kalendarium i zmiany terminów budżetowo-finansowych .Tarcza antykryzysowa.Samorząd i administracja

Bardzo przejrzyste zestawienie wszelkich zmian, jakie nastąpiły wskutek uchwalenia tarczy antykryzysowej. Tabelaryczne zestawienie wszystkich terminów, o których należy pamiętać, sporządzając sprawozdania finansowe z zakresu budżetu pańs...
23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Modele kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych

W rozdziale pierwszym publikacji skupiono się na uwarunkowaniach skuteczności modeli kształcenia na studiach doktoranckich. W rozdziale drugim zamieszczono teksty dotyczące podstawowych obszarów i form internacjonalizacji procesu kształcenia dok...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Rodzina wobec nieuleczalnej choroby dziecka

Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia niektórych doświadczeń codziennego życia rodzin nieuleczalnie chorych dzieci objętych opieką hospicyjną. Książka ma charakter empiryczny i zawiera analizę danych uzyskanych i opracowanych z...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Humanistyczne alternatywy pedagogów

Książka zawiera 14 tekstów, których tematyka ogniskuje się wokół okrągłych rocznic wydarzeń istotnych dla warszawskiego środowiska pedagogicznego. Poglądy, sytuacje i osoby zaprezentowane w książce ukazują bogactwo idei przeniknięt...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Nauki humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Tom 2

Dzieje nauk humanistycznych w Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowane w 2 woluminach zostały podzielone na pierwsze (1816–1915) oraz drugie (1915–2016) stulecie.Tom pierwszy, autorstwa wybitnej znawczyni dziejów nauki XI...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!