0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 03 Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierrea Bourdieu...

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Katowice, 2017

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Małgorzata Zalewska-Bujak

  • Wydawca: Uniwersytet Śląski

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 03 Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierrea Bourdieu...

Książka pt. „ Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia. Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości. Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie. Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 9788322631126
  • ISBN druku: 9788322631119
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści

Wstęp / 9

Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym / 17
1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie / 17
1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji / 27

Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych / 41
2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania / 43
2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu / 48
2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania / 54
2.2. Koncepcja pola / 57
2.2.1. Szkoła jako pole / 60
2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 62
Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją / 67
3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68
3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów / 72
3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji / 75
3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą / 79
3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu / 80

Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym / 89
4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza / 89
4.2. Wybór metodologii jakościowej / 99
4.3. Cel badań i problematyka badawcza / 106
4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych / 110
4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli / 114
4.6. Analiza gromadzonych danych / 117

Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk / 123
5.1. Wybór zawodu nauczyciela / 124
5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem / 125
5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu / 132
5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli / 135
5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” / 138
5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela / 141
5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio / 146
5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur / 162
5.3. „Inne czasy” / 172
5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181
5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań / 197

Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji / 201
6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie / 202
6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli / 209
6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów / 213
6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów / 220
6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” / 224
6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym / 230
6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole / 233
6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji / 242

Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 251
7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym / 253
7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy / 265
7.1.2. Nauczyciel i biurokracja / 270
7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy / 275
7.2. Przemoc osadzona w lokalności / 278
7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy / 290
Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym / 305
8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” / 307
8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” / 314
8.3. Strategia „rękami rodziców” / 323
8.4. Strategia „wyręczania ucznia” / 327
8.5. Strategia „robienia, co każą” / 332
8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” / 334
8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” / 338

Zakończenie / 341
Bibliografia / 349
Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych / 367
Indeks nazwisk / 369
Summary / 375
Résumé / 377
Zhrnutie / 379

Inni Klienci oglądali również

31,32 zł 34,80 zł
Do koszyka

Współczesna rzeczywistość w wybranych problemach społecznych

Prezentowana publikacja stanowi zbiór prac autorów z różnych środowisk akademickich. Książka ma charakter publikacji teoretyczno-empirycznej i dotyczy wybranych problemów społecznych. W prezentowanej publikacji zostały przedstawione kwestie społeczn...
32,40 zł 36,00 zł
Do koszyka

Hermeneutyka. Od sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia

Andrzej Przyłębski, filozof, tłumacz i dyplomata, w swojej najnowszej książce jest nie tylko przewodnikiem po historii myśli hermeneutycznej oraz podstawowych pojęciach Filozofii Hermeneutycznej, ale także daje wgląd w całość – całość, któ...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Metody stymulowania rozwoju słownictwa w języku polskim u dzieci dwujęzycznych na emigracji

Publikacja jest adresowana do wszystkich zainteresowanych zagadnieniem dwujęzyczności oraz poszukujących sposobów rozwijania słownictwa w języku polskim u dzieci przebywających poza granicami Polski. Tytuł pracy jasno ukazuje, jaki kontekst dwuj...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Zawód ratownika medycznego na ziemiach polskich w XIX i XX wieku

Postęp cywilizacyjny i wynikające z tego faktu niebezpieczeństwa, w tym wzmożona wypadkowość, miały wpływ na rozwój ratownictwa medycznego.Pierwsza na ziemiach polskich organizacja skupiająca osoby udzielające pierwszej pomocy, w tym lekar...
26,10 zł 29,00 zł
Do koszyka

Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej

Książka Piotra Skrzypczaka jest bez wątpienia najpoważniejszą pracą poświęconą aktorstwu filmowemu, jaka do tej pory powstała w Polsce, i jak na taką skalę książką jedyną. Cóż bowiem opisywać: aktora, artystę, gwiazdę, człowieka uwikłanego w prz...
153,00 zł 170,00 zł
Do koszyka

Ocena zintegrowana - Assessment i Development Center. Nowa metodologia sytuacyjnej oceny kompetencji w świetle nowatorskiej koncepcji potencjału

Książka przedstawia zagadnienie potencjału i rozwoju oraz Assessment/Development Center - najbardziej precyzyjną, interaktywną i najefektywniejszą metodę oceny potencjału pracowników. Procedura AC/DC ukazana jest tu od strony metodologicznych za...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!