Narracja w pedagogice
Autorka spogląda na istotę narracji jak na szczególny rodzaj dyskursu, który uprawiamy często z samym sobą w przestrzeni biograficznego życia. W tym rozumieniu narracje dostarczają wiedzy o tym, w jaki sposób jako podmioty społeczne funkcjonujemy, w jaki sposób działamy, w jaki sposób przeżywamy codzienne rozterki. Książka zaprasza do indywidulanej refleksji nad możliwością wykorzystania narracji w metodologicznej wędrówce badawczej. Adresatami pracy są osoby, które pragną przyjrzeć się istocie i znaczeniu narracji w przestrzeni życia współczesnego człowieka.
„Książka Amelii Krawczyk-Bocian pt. „Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza” jest długo oczekiwaną, niezwykle potrzebną i cenną pozycją wydawniczą. Skupiona wokół kategorii narracji porusza problemy ważne dla pedagogiki, dla humanistyki oraz dla każdego z nas – członków współczesnej wspólnoty. Pokazuje, jak budujemy, jak tworzymy naszą historię o „ja”. Pokazuje, co składa się na naszą wiedzę o sobie, o innych ludziach i otaczającym nas świecie oraz o naszych relacjach z tym światem. Pokazuje, czym są
badania narracyjne i jak je robić. Pokazuje także, jak dzięki tym badaniom można się zmieniać, rozwijać, realizować. Jest jedną z nielicznych książek, z których możemy się nie tylko uczyć, ale także dzięki którym możemy lepiej rozumieć nas samych i otaczający nas świat.” (z recenzji prof. dr hab. M. Nowak-Dziemianowicz)
Wprowadzenie 9
1. Indywidualne doświadczenie narracji w pracy badawczej 9
2. Miejsce narracji w pedagogice 12
3. Struktura pracy 33
4. Od Autorki 37
Rozdział I. Teoretyczne podłoże rozumienia narracji 41
1. Narracja na mapie paradygmatów 41
1.1. Wyodrębnianie się nauk humanistycznych 41
1.2. Zwrot ku narratywistycznej myśli humanistycznej 44
1.3. Interdyscyplinarność narracji 45
1.4. Pojęcie narracji 51
2. Wieloznaczność pojęcia narracji 56
2.1. Narracja jako opowieść życia 57
2.2. Narracja jako spotkanie 60
2.3. Narracja jako (samo)rozumienie 65
2.4. Narracja jako interpretacja 80
2.5. Narracja jako nadawanie znaczeń 95
Rozdział II. Mapa pojęciowa narracji 101
1. Pojęcia związane z procesem konstruowania siebie 101
1.1. Postać narracyjna 102
1.2. Tożsamość narracyjna 105
2. Pojęcia związane z procesem poznawania siebie 112
2.1. Pamięć narracyjna 112
2.2. Czas narracyjny 117
3. Pojęcia związane z procesem odkrywania Innego 125
3.1. Dialog narracyjny 125
3.2. Doświadczanie narracyjne 129
Rozdział III. Poznawczy wymiar badań narracyjnych 133
1. Narracyjna orientacja metodologiczna 134
1.1. Założenia ontologiczne badań narracyjnych 137
1.2. Założenia epistemologiczne i metodologiczne badań narracyjnych 140
2. Najczęściej stawiane pytania w badaniach narracyjnych 142
2.1. Po co badamy narracyjnie? 142
2.2. Dlaczego stosujemy badania narracyjne? 146
2.3. W jaki sposób badamy narracyjnie? 147
2.4. Co motywuje do podjęcia „rozmowy z dniem wczorajszym”1? 162
2.5. Co to znaczy, że myślimy narracyjnie? 168
2.6. W jaki sposób można spożytkować źródło wiedzy o sobie uzyskane w narracji? 171
2.7. Jaki jest udział refleksji w tworzeniu narracji? 177
3. Narracyjna pedagogiczna praktyka badawcza 183
Rozdział IV. Fenomen narracyjności jako źródła wiedzy o sobie 191
1. (Re)konstrukcja życia w narracji 192
2. Retrospektywne tworzenie znaczenia historii życia w narracji 201
3. Doświadczanie i przekraczanie siebie w narracji 207
4. Rola badacza w procesie narracyjnego poznania 212
Zakończenie 221
Próba wyjaśnienia sensu i znaczenia odkrywania narracyjności w perspektywie czasu 221
Bibliografia 228
Summary 243