Publikacja Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu omawia regulacje wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej obowiązującym od 1 września 2017 r. Konieczność przyjęcia nowego rozporządzenia wynikła z uchylenia art. 35 ust. 6 i in. przepisów ustawy z 7.09.1991 r. o systemie oświaty, dotyczących nadzoru pedagogicznego w ramach systemu oświaty, i przeniesienia tych regulacji do ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe.
Zasadnicze zmiany dotyczą:
sposobu i warunków przeprowadzania ewaluacji i kontroli,
wymagań wobec przedszkoli, szkół i placówek (usunięcia ich z rozporządzenia),
zakresu zadań dyrektora szkoły dotyczących nadzoru pedagogicznego,
wprowadzenia regulacji dotyczących dostępu do elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego oraz
dodania nowych stanowisk do wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych w kuratoriach oświaty, a także w urzędach innych organów sprawujących nadzór pedagogiczny lub podległych im jednostkach organizacyjnych.
Dzięki fachowym wyjaśnieniom dowiesz się m.in.:
czy wizytator kuratorium może przyjść do szkoły na kontrolę bez jej zapowiedzenia?
czy w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez dyrektora i wicedyrektora powinny być sporządzane protokoły z kontroli, czy monitorowania?
czy dyrektor ma obowiązek w roku szkolnym 2017/2018 przedstawić sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego po I półroczu?
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, pracowników nadzoru pedagogicznego, a także nauczycieli.
ABC Praktyki Prawa Oświatowego to seria praktycznych publikacji pomagająca zrozumieć oraz stosować przepisy prawa dotyczące konkretnych zadań i zakresu odpowiedzialności dyrektora placówki oświatowej. Przejrzysta forma materiałów dostępnych zarówno w wersji papierowej, jak i on-line ułatwia codzienne ich użytkowanie oraz pozwala na edytowanie i drukowanie dokumentów.
Każdy zeszyt w serii prezentuje niezbędną w danym temacie wiedzę:
podstawę prawną, czyli przepisy regulujące konkretny zakres zadania lub obowiązku,
praktyczne omówienia przepisów prawa przez ekspertów, zwracające uwagę na najważniejsze zagadnienia oraz praktykę stosowania,
wzory pism i dokumentów,
wzory regulaminów i procedur postępowania,
odpowiedzi na pytania dyrektorów wynikające z powtarzających się, jak też specyficznych problemów,
orzecznictwo rozstrzygające najbardziej kontrowersyjne problemy z zakresu organizacji i funkcjonowania szkół oraz przedszkoli, a także praw i obowiązków nauczycieli.
Akty prawne | str. 7 Wykaz skrótów | str. 9 Słowo wstępne | str. 11 Komentarz 1.Zagadnienia wstępne | str. 15 2.Formy nadzoru pedagogicznego | str. 16 3.Wymagania wobec przedszkoli, szkół i placówek | str. 17 4.Ewaluacja zewnętrzna | str. 19 5.Kontrola | str. 22 6.Wspomaganie | str. 26 7.Inne zadania i kompetencje kuratora oświaty i pozostałych organów sprawujących nadzór pedagogiczny | str. 27 8.Zadania dyrektora szkoły lub placówki | str. 28 9.Elektroniczna platforma nadzoru pedagogicznego | str. 30 10.Wykaz stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych | str. 32 11.Uwagi końcowe i przejściowe regulacje | str. 34 Procedury 1.Ewaluacja zewnętrzna | str. 37 2.Ewaluacja wewnętrzna | str. 42 3.Kontrola przeprowadzana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny – działanie planowe | str. 44 4.Kontrola przeprowadzana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny – działanie doraźne | str. 48 5.Kontrola przeprowadzana przez dyrektora jednostki oświatowej – działanie planowe | str. 52 6.Kontrola przeprowadzana przez dyrektora jednostki oświatowej –działanie doraźne | str. 54 Wzory dokumentów 1.Arkusz obserwacji | str. 59 2.Plan nadzoru pedagogicznego przedszkola | str. 61 3.Plan nadzoru pedagogicznego szkoły | str. 67 Autorzy | str. 73