W najnowszej monografii autor przedstawił działalność wydawniczą Komitetu do spraw Dzieci Polskich w ZSRR w latach 1943-1946. Na tle stosunków polsko-radzieckich nakreślił dramatyczny stan edukacji dzieci zesłańców w okresie do 1943 r. Na podstawie archiwaliów posowieckich omówił polityczne uwarunkowania i konteksty pracy wydawniczej Komitetu, która miała służyć kształtowaniu świadomości ucznia, pożądanej z punktu widzenia polskich komunistów. Czytelnik poznaje od kuchni ich wysiłki na rzecz dostarczenia szkołom z polskim językiem wykładowym programów nauczania oraz podręczników nasyconych odpowiednią treścią merytoryczną i ideowopolityczną. Szczególnie interesujące uwagi autora dotyczą przygotowania i wydania takich oryginalnych opracowań, jak: elementarz, czytanki, wypisy z literatury ojczystej oraz geografia Polski i program nauczania historii Polski. Nie stroni on od krytycznych refleksji na temat rozmaitych przeszkód w prowadzeniu działalności edytorskiej Komitetu, które wynikały głównie z ograniczeń okresu wojennego i uwarunkowań polityczno-cenzuralnych.
Wykaz skrótów i skrótowców 9 Wstęp 13 Rozdział I. Zesłańcza „edukacja” 25 Rozdział II. Kompoldiet 77 Rozdział III. Skromne początki 115 Rozdział IV. Ambitne zamierzenia 225 Rozdział V. W cieniu repatriacji 351 Zakończenie 431 Bibliografia (wybór) 443 Aneksy 453 Spis ilustracji 481 Wykaz tabel 485 Wykaz aneksów 487 Indeks geograficzny 489 Indeks nazwisk 495