Muzułmanie są często postrzegani przez Zachód jako obca, całkowicie odrębna społeczność. Tymczasem pod wpływem globalnych trendów przyswajają i przetwarzają zachodnie wzorce kulturowe, zachowując jednak własną specyfikę i nie wyrzekając się ani swojej religii, ani obyczajów. W ostatnim dziesięcioleciu obserwujemy szybki rozwój muzułmańskiej kultury konsumpcyjnej, spowodowany migracją i obecnością na Zachodzie coraz większej liczby muzułmanów. Cechą charakterystyczną tej kultury jest z jednej strony malejący wpływ tradycji muzułmańskiej, z drugiej jednak sprzeciw wobec negatywnego wizerunku islamu w opinii publicznej społeczeństw zachodnich.
Książka przedstawia rozwój i funkcjonowanie muzułmańskiej kultury konsumpcyjnej na Zachodzie z odniesieniami do państw muzułmańskich. Zawiera omówienie produktów kultury masowej, które czerpiąc z konsumpcyjnych wzorów Zachodu zachowują jednak muzułmański charakter. Omówiono między innymi: modę (w tym hidżaby i T-shirty), lalki typu Barbie, napoje orzeźwiające, żywność halal, muzyka (hip-hop, heavy metal i punk rock), programy i gry komputerowe, beletrystykę, ale też bankowość. Dzięki tym produktom muzułmanie, zwłaszcza młodzi, uczestniczą w globalnej kulturze na własnych zasadach i otwarcie wyrażają ważne dla nich wartości religijne, społeczne i polityczne.
Katarzyna Górak-Sosnowska, adiunkt w Katedrze Socjologii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Katedrze Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się problemami społeczno-gospodarczymi świata arabskiego oraz społecznościami muzułmańskimi na Zachodzie. Opublikowała m.in. Świat arabski wobec globalizacji (2007), Perspektywy świata arabskiego w kontekście Milenijnych Celów Rozwoju (2007) oraz liczne materiały dydaktyczne z zakresu edukacji rozwojowej i międzykulturowej.
Spis rysunków Spis tabel Wprowadzenie Rozdział 1: Wokół kultury konsumpcyjnej Kultura konsumpcyjna Rola religii Marketing etniczny Konstruowanie tożsamości Społeczne znaczenie konsumpcji Rozdział 2: Historia migracji w dwóch odsłonach Problemy z liczebnością Europa a świat islamu – wieki konfrontacji Ameryka Północna i Australia Rozdział 3: Profil społeczno-ekonomiczny muzułmanów na Zachodzie Warunki mieszkalniowe Wykształcenie Zatrudnienie Obywatelstwo Rozdział 4: Instytucjonalne ramy funkcjonowania muzułmanów w przestrzeni publicznej Relacje między państwem a wspólnotą muzułmańską Typowe instytucje muzułmańskie Islam a polityka Rozdział 5: Islam i muzułmanie w zachodnim dyskursie publicznym Islam i muzułmanie w zachodniej opinii publicznej Podmioty i przedmioty dyskursu Wpływ dyskursu na funkcjonowanie muzułmanów w sferze publicznej Rozdział 6: Religijność i tożsamość społeczna w procesie przemian Wymiary akulturacji Religijność Stosunek do Zachodu Między islamem etnicznym a uniwersalistycznym Rozdział 7: Nowa elita muzułmańska Tariq Ramadan – europejski muzułmanin Jusuf al-Karadawi – twarz Al-Dżaziry Amr Chalid – telewizyjny kaznodzieja Fethullah Gülen – twórca ruchu społecznego Hamza Yusuf – amerykański teolog Siraj Wahhaj – afroamerykański działacz Rozdział 8: Wymiary konsumpcji na Bliskim Wschodzie - między konsumpcjonizmem a wykluczeniem Generacja wykluczonych Bliskowschodni konsumpcjonizm Od antykonsumeryzmu… …do muzułmańskiej kultury konsumpcyjnej Rozdział 9: Moda muzułmańska Dwa oblicza muzułmanek Moda w państwach muzułmańskich Muzułmanki na Zachodzie Muzułmańska moda sportowa Moda męska Odzież młodzieżowa Przesłanie T-shirtów Rozdział 10: Muzułmańskie lalki Barbie Bliskowschodnie i zachodnie lalki muzułmańskie Kim jest muzułmańska Barbie? Implikacje społeczne Rozdział 11: Napoje orzeźwiające Cola na rynkach muzułmańskich państw Bliskiego Wschodu Wizerunek coli w świetle bojkotu towarów amerykańskich Cole muzułmańskie na Zachodzie i Bliskim Wschodzie Muzułmański wymiar coli Rozdział 12: Żywność halal i ekoislam Co może być halal? Standaryzacja żywności halal Muzułmańska i niemuzułmańska konkurencja Restauracje i bary halal Islam a ekologia Zieloni muzułmanie Fair trade a muzułmańska myśl społeczna Rozdział 13: Muzyka – od naszidu do taqwacore Islam a muzyka Yusuf Islam i Sami Yusuf – ikony naszidu Przesłanie religijne i społeczne Taqwacore: muzułmański punk Bliskowschodni metal Rozdział 14: Hip-hop Odmiany muzułmańskiego hip-hopu Hip-hop diaspory muzułmańskiej w Europie: wyznaczniki religijności O czym rapują europejscy muzułmanie? Muzułmański hip-hop w USA Rap religijny Rap wykorzystujący elementy religijne Rap nawiązujący do ideologii NOI i NGE Rozdział 15: Bliskowschodnie i muzułmańskie programy komputerowe Cyfrowy orientalizm: świat islamu w zachodnich grach komputerowych Rozgrywki polityczne w technologii flash Gry Bliskiego Wschodu: między historią a polityką Muzułmańskie gry edukacyjne Dla dorosłych: programy użytkowe Rozdział 16: Cyberfatwy i wirtualny islam Wskazówki dla religijnych muzułmanów Jedno pytanie – wiele odpowiedzi Gdzie szukać? Serwisy z fatwami Stara treść w nowej formie Wirtualny prozelityzm Internetowe randki Wokół Queer Jihad Rozdział 17: Literatura popularna Komiksy Poradniki Beletrystyka Rozdział 18: Bankowość i finanse Czy zawsze bez procentu? Bankowość w świecie islamu Uwarunkowania religijne bankowości muzułmańskiej Instrumenty bankowości muzułmańskiej Finanse muzułmańskie na Zachodzie Zakończenie Słownik terminów Bibliografia Indeks osób i nazw