0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Mnemotechniki

(eBook)

jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Joanna Skibska

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 45,00 zł
40,50 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Mnemotechniki

Dziecko, rozpoczynając naukę w klasie I, wkracza w magiczny świat nabywania nowych wiadomości i umiejętności, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz otaczającego świata. Interesuje się tekstem pisanym, co budzi w nim potrzebę rozszyfrowywania informacji występujących w postaci różnorodnych znaków. Jego działania zostają ukierunkowane na opanowanie umiejętności czytania i pisania – form komunikacji stanowiących bardzo ważny i podstawowy cel edukacji, mających między innymi duży wpływ na to, jak będzie przebiegać dalszy proces kształcenia. Ucząc dziecko czytania i pisania, musimy pamiętać o jego indywidualności, czyli trzeba mu umożliwić podążanie własną drogą i we własnym tempie. Nasze zadanie to dobór oraz wskazywanie odpowiednich form i metod osiągania celów, pokonywania trudności oraz motywowania do podejmowania wysiłku. […]

Zaprezentowane w książce badania dotyczą analizy związków między wykorzystanymi mnemotechnikami a zapamiętaniem kształtu liter podobnych, najczęściej mylonych przez dzieci. […]

Książka nie stanowi poszukiwań uniwersalnej metody ułatwiającej naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom, ma jedynie pokazać sposób ułatwiający skuteczne zapamiętywanie kształtów liter podobnych. Mnemotechniki uwzględniają odrębność, niepowtarzalność każdego dziecka oraz umożliwiają mu pokonywanie we własnym tempie trudności w czytaniu i pisaniu, które wynikają z mylenia liter. W związku z tym dziecko z przyjemnością i uśmiechem podróżuje po świecie liter i skutecznie zapamiętuje ich kształt.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja »
    3. Logopedia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7850-151-0
  • ISBN druku: 978-83-7850-078-0
  • Liczba stron: 224
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp            7
 
1. Wieloaspektowość problematyki dotyczącej procesu czytania      11
 

    1.1.    Teoretyczne podstawy czytania, pamięci i mnemotechnik – analiza literatury      11
         Czytanie      11
         Pamięć      15
         Mnemotechniki      19
     1.2.    Fizjologiczno-psychologiczne podstawy czytania      22
     1.3.    Semiotyczne aspekty czytania      28            
    1.4.    Metody nauki czytania      32            
    1.5.    Wybrane koncepcje nauki czytania      35
         Koncepcja Mariana Falskiego      35
         Koncepcja Jana Zborowskiego      37
         Koncepcja Ewy i Feliksa Przyłubskich      39
         Koncepcja Heleny Metery      40
         Koncepcja Bronisława Rocławskiego      41
         Koncepcja Jadwigi Cieszyńskiej      42
         Koncepcja Glenna Domana      45
 


2.  Trudności w nabywaniu umiejętności czytania – wybrane zagadnienia      49
 

    2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu      49            
    2.2. Wybrane koncepcje etiologiczne trudności w czytaniu      54                
        Koncepcja genetyczna      54
         Koncepcja hormonalna      54
         Koncepcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych      55 
        Koncepcja mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego      55
         Koncepcja konfliktu dominacji półkulowej      55
         Koncepcja neuropsychologiczna      56
         Koncepcja zmian strukturalnych i zakłóceń czynnościowych 
        ośrodkowego układu nerwowego      56
         Koncepcja pedagogiczna      58
         Koncepcja psychodysleksji      58
         Koncepcja psycholingwistyczna      59
     2.3. Ryzyko dysleksji i jego symptomy      59
     2.4. Spostrzeganie wzrokowe a trudności w czytaniu      63
 


3. Praca terapeutyczna z uczniem z trudnościami w nabywaniu umiejętności 
    czytania i pisania        69
 

    3.1.    Praca terapeutyczna – ujęcie terminologiczne w literaturze 
        pedagogiczno-psychologicznej        69
     3.2.    Wybrane metody terapii        72
         Metoda Dobrego Startu        72
         Metoda symboli dźwiękowych        73
         Program rozwijający percepcję wzrokową Marianne Frostig        74
         Metoda oparta na systemie percepcyjno-motorycznym 
        Newella C. Kepharta        75
         Metoda 18 struktur wyrazowych        76
         Terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania 
        oparta na wyćwiczeniu zaburzonych funkcji        78
         Terapia neuropsychologiczna według Dirka Bakkera        81
     3.3.    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom ze specyficznymi 
        trudnościami w uczeniu się – zmiany systemowe        84
 


4. Metodologiczne podstawy badań własnych        91
 

    4.1.    Problematyka badań        91
     4.2.    Hipoteza robocza, zmienne i wskaźniki        94
     4.3.    Metody, techniki i narzędzia badawcze        98
     4.4.    Charakterystyka zmiennej niezależnej – czynnika eksperymentalnego      105
     4.5.    Organizacja i przebieg badania eksperymentalnego 
        oraz dobór badanych grup     108
 


5. Poziom funkcji podstawowych – wyniki badań      111
 

    5.1.    Percepcja wzrokowa badanych uczniów      111
     5.2.    Percepcja słuchowa badanych uczniów      121
     5.3.    Motoryka mała badanych uczniów      126
 


6. Mnemotechniki jako czynnik eksperymentalny wspierający nabywanie
     umiejętności czytania i pisania – wyniki badań własnych      133
 

    6.1.    Kierunkowe zaburzenia percepcji wzrokowej a trudności 
        w nabywaniu przez dzieci umiejętności czytania – 
        wyniki badań początkowych      133
     6.2.    Wpływ mnemotechnicznych środków i metod na nabywanie 
        umiejętności czytania – wyniki badań eksperymentalnych      140
     6.3.    Mnemotechniki a nabywanie umiejętności pisania      165
     6.4.    Efektywność programu niwelowania trudności w nabywaniu 
        umiejętności czytania i pisania – analiza porównawcza 
        uzyskanych wyników      179
 

Podsumowanie wyników badań i wnioski      195
 Postulaty metodyczne do pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu      198
 Bibliografia      201
 Spis schematów      213
 Spis rysunków      214
 Spis tabel      216
 Spis wykresów      218

Inni Klienci oglądali również

9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

Ortografia sposobem. Zasady pisowni i mnemotechniki

Ortografia jest NIE TYLKO DLA UCZNIÓW. Kiedyś nasze błędy w pisowni widział tylko nauczyciel w szkole, teraz rozpowszechniamy je mimowolnie w mediach społecznościowych. Nie wszystkie wyłapie słownik w edytorze tekstów czy komunikatorze, a...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia

Niniejsze opracowanie jest próbą spojrzenia na mutyzm wybiórczy z różnych perspektyw. Punktem odniesienia stało się dziecko, ponieważ to właśnie z dziećmi pracuje każda z nas. Nie ma dwóch osób z takim samym przebiegi...
25,20 zł 28,00 zł
Do koszyka

Jąkanie

Monografia Doktor Jolanty Góral-Półroli prezentuje nowoczesne, interdyscyplinarne w swej naturze ujęcie problematyki zaburzeń płynności mówienia. Jąkania bowiem nie da się rozpoznawać z perspektywy jednej tylko dyscypliny. Autorka ...
37,80 zł 42,00 zł
Do koszyka

Język w zachowaniach społecznych

Język umożliwia człowiekowi swoisty, właściwy tylko jemu sposób orientowania się w rzeczywistości. Buduje i utrwala grupy społeczne, organizuje interakcje między grupami i między członkami tych grup. Osnową książki jest właśnie poznawcza grupotwórcza i...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek a, o, u, e, i, y, ą, ę

Materiał przeznaczony jest do ćwiczeń prawidłowej wymowy samogłosek ustnych a, o, u, e, i, y oraz nosowych ą, ę w sylabach, wyrazach dźwiękonaśladowczych, wyrazach, wyrażeniach i zdaniach. Materiał ćwiczeniowy do samogłosek ą, ę obejmuje wyrazy, w kt&o...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Balbutologopedia – terapia, wspomaganie, wsparcie

Kolejna publikacja z serii Dyskursy Logopedyczne, Studia Logopaedica Thoruniensia 1, została poświęcona problematyce niepłynności mowy – zagadnieniu często pomijanemu, chociaż oswojonemu w społeczeństwie.W tomie, który trafia d...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!