Młodzież wobec wartości i osób z niepełnosprawnością ruchową
Książka stanowi
wartościową publikację poszerzającą wiedzę na temat związku między wartościami młodzieży a postawami wobec osób z niepełnosprawnością ruchową. Pogłębia także wiedzę na temat związków między wybranymi czynnikami socjodemograficznymi i poznawczymi a preferowanymi wartościami oraz postawami młodzieży. Ukazanie empirycznych związków między różnymi czynnikami kształtującymi wybory aksjologiczne młodych ludzi oraz formującymi ich
postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych należy uznać za największy walor poznawczy tej pracy. Monografia rzuca również ciekawe światło na kondycję społeczno-moralną współczesnej młodzieży uczącej się w szkołach ponadgimnazjalnych.
Wstęp 7
Część I. Teoretyczne podstawy badań własnych 15
1. Wartości – konteksty aksjologiczne i empiryczne 15
1.1. Wartości – ustalenia definicyjne 15
1.2. Rozumienie wartości w ujęciu Maxa Schelera 18
1.3. Sposoby badania wartości 24
1.4. Znaczenie wartości w procesie wychowania 27
1.5. Przegląd badań poświęconych problematyce wartości preferowanych przez młodzież 30
2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 34
2.1. Postawy – ustalenia terminologiczne 35
2.2. Mechanizmy powstawania postaw 39
2.3. Związek wartości i postaw 42
2.4. Niepełnosprawność ruchowa – charakterystyka zjawiska 49
2.4.1. Modele niepełnosprawności 57
2.4.2. Niepełnosprawność ruchowa – w świetle ustaleń definicyjnych i empirycznych 66
2.5. Charakterystyka postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 73
2.6. Czynniki kształtujące postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 77
2.6.1. Wiedza na temat niepełnosprawności ruchowej 78
2.6.2. Percepcja postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 83
2.6.3. Siła relacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością ruchową 88
2.7. Sposoby pomiaru postaw wobec osób z niepełnosprawnościami 93
2.8. Badania nad postawami młodzieży wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 98
Część II. Wartości preferowane przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w świetle badań własnych 103
3. Metodologiczne założenia badań własnych 103
3.1. Cel i przedmiot badań 103
3.2. Problemy badawcze 104
3.3. Hipotezy badawcze 105
3.4. Zmienne i ich wskaźniki 107
3.5. Sposoby pomiaru zmiennych 113
3.5.1. Skala Wartości Schelerowskich (SWS) 115
3.5.2. Skala Postaw Młodzieży Wobec Osób z Niepełnosprawnością Ruchową 116
3.5.3. Test badający wiedzę młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej 121
3.5.4. Skala „Moja rodzina a niepełnosprawność ruchowa” 122
3.5.5. Kwestionariusz Siły Relacji Interpersonalnej (KSRI) 125
3.6. Próba badawcza 125
4. Prezentacja wyników badań własnych 127
4.1. Charakterystyka badanej grupy 127
4.2. Preferencje wartości i ich zróżnicowanie 130
4.2.1. Wartości – charakterystyka zmiennej 130
4.2.2. Zróżnicowanie preferencji wartości 132
4.3. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową wśród badanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich zróżnicowanie 148
4.3.1. Postawy – charakterystyka zmiennej 148
4.3.2. Zróżnicowanie postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową w badanej grupie 150
4.4. Charakterystyka czynników kształtujących postawy 159
4.4.1. Wiedza młodzieży na temat niepełnosprawności ruchowej – charakterystyka zmiennej 159
4.4.2. Percepcja i ocena postaw rodziców wobec osób z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennych 163
4.4.3. Siła relacji interpersonalnej młodzieży z osobami z niepełnosprawnością ruchową – charakterystyka zmiennej 168
4.5. Związek postaw uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec osób z niepełnosprawnością ruchową z czynnikami kształtującymi postawy 171
4.6. Związek wartości preferowanych przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 178
Zakończenie 183
Bibliografia 211
Spis tabel 223
Spis schematów 229
Spis wykresów 231
Summary 233
Indeks osobowy 237