Książka łączy wiedzę z kilku działów psychologii z jasno przedstawionymi zastosowaniami i uwagami dotyczącymi możliwości ulepszenia nauczania na wszystkich poziomach w polskich szkołach. Publikacja jest skierowana do studentów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich osób pracujących z młodzieżą i przygotowujących się do tej roli. Profesor Philip Zimbardo zamieścił w książce specjalne przesłanie pt. „Moja wskazówka dla polskich nauczycieli: jak sprawić, aby wasi uczniowie na swojej drodze w bohaterskiej podróży pokochali uczenie się”. Publikacja została podzielona na trzy części: – Młodzież wykluczana i młodzież doceniana, – Młodzież w grupie i młodzież jako grupa, – Czas na bohaterów: programy interwencyjne. Poszczególne rozdziały przygotowali: dr Agnieszka Wilczyńska (Instytut Psychologii Uniwersytetu Śląskiego), dr Justyna Trepka-Starosta (Instytut Psychologii Uniwersytetu Śląskiego), mgr Justyna Piękoś (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna PARTNER w Gliwicach), mgr Michał Brol (Instytut Psychologii Uniwersytetu Śląskiego), dr Urszula Markowska-Manista (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie), mgr Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie), śp. dr hab. Beata Dyrda (Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego), dr Maciej Stolarski (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego), dr Maciej Januszek (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej).
Wstęp Agnieszka Wilczyńska 7 Przesłanie Philipa G. Zimbardo Moja wskazówka dla polskich nauczycieli: jak sprawić, aby wasi uczniowie na swojej drodze w bohaterskiej podróży pokochali uczenie się Philip G. Zimbardo 16 Część I. Młodzież wykluczana i młodzież doceniana 29 Młodzież wykluczana. Indywidualne i społeczne czynniki zagrożenia wykluczeniem społecznym Agnieszka Wilczyńska 31 Młodzież doceniana. Potrzeba przynależności i poczucie przynależności u młodzieży Agnieszka Wilczyńska 55 Zasoby młodzieży. Rola zasobów młodzieży w radzeniu sobie w sytuacjach nowych i trudnych Agnieszka Wilczyńska, Justyna Trepka-Starosta 67 Psychologia pozytywna w budowaniu i wspieraniu potencjału oraz zadowolenia z życia Justyna Piękoś, Agnieszka Wilczyńska 82 Część II. Młodzież w grupie i młodzież jako grupa 101 Młodzi w grupie, młodzi jako grupa. Znaczenie mniejszości Michał Brol 103 Mniejszości wzbogacające większość. O potencjale uczniów z odmiennym kontekstem kulturowym i możliwościach jego wykorzystania w warunkach wielokulturowości w polskiej szkole Urszula Markowska-Manista, Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak 120 Rola szkoły i nauczycieli we wspieraniu rozwoju zdolności i uzdolnień uczniów Beata Dyrda 150 Część III. Czas na bohaterów: programy interwencyjne 175 Projekt Bohaterskiej Wyobraźni – HIP i program Rozumienie Ludzkiej Natury – UHN narzędziami zmiany społecznej Urszula Markowska-Manista 177 Czas na Bohaterów. O kluczowej roli orientacji temporalnej dla rozwoju bohaterskiej wyobraźni Maciej Stolarski 193 Scenariusze interwencji psychologii pozytywnej w pracy z młodzieżą Agnieszka Wilczyńska, Justyna Piękoś 212 Włączenie versus wykluczenie społeczne młodzieży – wyniki badań Agnieszka Wilczyńska, Maciej Januszek 233 Bibliografia 283