Mity zarządzania
To nie jest zwykła książka o zarządzaniu. Ani poradnik o tym, jak pracować więcej i szybciej. Wręcz przeciwnie. Jeśli przeszkadza wam mikro
zarządzanie, irytuje was to, że wasz szef myśli, że zawsze ma rację, nie wiecie, co dzieje się w firmie i nie macie najmniejszej ochoty wysiadywać kolejnych nadgodzin w biurze – dobrze trafiliście.
Choć zaczynają od tego, że nie ma jednego dobrego stylu zarządzania, Stefan Stern i Cary Cooper pokazują, że istnieje wiele złych. Pierwszy, który w 2018 roku powinien być już tylko nieśmiesznym żartem, to samotny
lider w stylu Johna Wayne’a: urodzony przywódca, nieustępliwy i mądrzejszy od wszystkich wokół. Kolejny – przerabianie firmy na oazy kreatywności w stylu biur znanych z filmowych start-upów. Jeszcze jeden: zarządzanie oparte na mikrozarządzaniu, zbieraniu danych w setkach tabel i kontroli informacji. I ten, którego podstawą są wyłącznie pieniądze – czy jako motywacja, czy jako jedyne uzasadnienie każdej decyzji.
W 44 rozdziałach autorom udało się opisać
problemy, z którymi w pewnym momencie spotykamy się wszyscy. Niektóre z nich, takie jak mikrozarządzanie czy zarządzanie strachem, na szczęście odchodzą już do lamusa (choć powoli). Jednak inne nadal mają się dobrze i nic nie wskazuje na to, żeby cokolwiek miało się zmienić (bo po co komu zaangażowany pracownik, no i przecież zlecenia są lepsze od etatów, prawda?). Wszystko to umocowane jest w ich doświadczeniach, badaniach i rozmowach z biznesowymi autorytetami, z których dziewięć stanowi świetne uzupełnienie dowcipnych i celnych opowieści o mitach.
Stern i Cooper starają się zwrócić uwagę na to, jak istotna może być w firmie ludzka perspektywa. Nie tylko dla pracownika, lecz również dla szefa, któremu w końcu powinno być wolno mieć problemy czy uczucia i który czasem może czegoś nie wiedzieć. Jesteś szefem, chcesz nim zostać lub chciałbyś mu coś powiedzieć? Chyba nie można było lepiej trafić.
Podziękowania XI
Wprowadzenie XIII
Mit 1. Jest tylko jeden właściwy sposób zarządzania i przewodzenia 1
Mit 2. Na najwyższych stanowiskach wcale nie jest łatwo 7
Mit 3. Wydłużone godziny pracy są gwarancją sukcesu 13
Mit 4. Należy pamiętać, aby nie okazywać wrażliwości lub wątpliwości 19
Mit 5. Samotność na szczycie 25
Mit 6. Musicie być najmądrzejsi w całym biurze 31
Mit 7. Nadszedł kres hierarchii 37
Mit 8. Grunt to konsekwencja 43
Mit 9. Zatrudniamy tylko tych, którzy idealnie do nas pasują 47
Mit 10. Przywództwo jest ważniejsze od zarządzania 53
Mit 11. Aby zrekrutować najlepszych, trzeba zaoferować im najlepsze pensje 59
Mit 12. Coroczne oceny pomagają zarządzać wynikami pracowników 65
Mit 13. Informacje muszą być kontrolowane i ograniczane 71
Mit 14. … ale przecież kobiety i tak nie są zainteresowane kierowniczymi stanowiskami 77
Mit 15. Liderem trzeba się urodzić 83
Mit 16. Pierwsze 100 dni w nowej pracy są decydujące 89
Mit 17. Musicie wiedzieć o wszystkim, co dzieje się w firmie 95
Mit 18. Liderzy-bohaterowie mogą samotnie odmienić los całej firmy 101
Mit 19. Wygrywa szef z najlepszą strategią 107
Mit 20. Elastyczna praca na wysokich stanowiskach nie jest możliwa 113
Mit 21. Wynagrodzenie musi być tajemnicą 119
Mit 22. Psychologia to bzdury, na które nie ma ani miejsca, ani potrzeby 123
Mit 23. Nadchodzi armia robotów, która zabierze nam pracę 129
Mit 24. Przywództwo musi mieć charakter transformacyjny 137
Mit 25. Uległość źródłem sukcesu 143
Mit 26. Uczucia są dla mięczaków i frajerów 149
Mit 27. Jeśli chcecie, aby was szanowano, zachowajcie dystans 155
Mit 28. Bądźcie sobą – grunt to być autentycznym 161
Mit 29. Data urodzin przesądza o wszystkim 167
Mit 30. Ludzi motywują pieniądze 173
Mit 31. Strach działa, a „zaangażowanie” wcale nie jest niezbędne 179
Mit 32. Uzasadnienie biznesowe zawsze będzie przekonujące 185
Mit 33. Z firmą wszystko w porządku, mamy tylko kilka czarnych owiec 191
Mit 34. Zastaliśmy problemy zrodzone z uprzedzeń 197
Mit 35. Cała władza spoczywa na najwyższych stanowiskach 201
Mit 36. Ludzie się nauczą, jeśli wszystko im jasno wyjaśnicie 207
Mit 37. Trzeba na bieżąco śledzić i testować wszystkie trendy w zarządzaniu 211
Mit 38. Trzeba mówić jak prawdziwy, poważny i dorosły profesjonalista. Żargon to podstawa 219
Mit 39. Nie można zarządzać ludźmi, jeśli się ich nie widzi 225
Mit 40. Czy ktoś w ogóle potrzebuje pracowników? Niech żyje ekonomia na żądanie 231
Mit 41. Ludzie nienawidzą zmian 237
Mit 42. Big Data to remedium na wszystko 243
Mit 43. „Odjechane” biuro zwiększy kreatywność pracowników 249
Mit 44. Są tylko 44 mity 253
Załączniki. Pogawędki z wybitnymi specjalistami zarządzania 255
Załącznik 1. Charles Handy 257
Załącznik 2. Eve Poole 267
Załącznik 3. Henry Mintzberg 273
Załącznik 4. Hermina Ibarra 279
Załącznik 5. Laura Empson 289
Załącznik 6. Lynda Gratton 299
Załącznik 7. Margaret Heffernan 309
Załącznik 8. Rob Goffee i Gareth Jones 321
Załącznik 9. Tom Peters 333
Bibliografia 341
O Autorach 357